Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring

Jag packar normalt ultralätt på mina egna vandringar, men då mina barn börjat följa med i allt större grad har jag frångått en del av mina principer. För att kunna göra upp eld smidigt har jag tagit med en med mina mått gigantisk kniv (EKAs W12), en stridsvagn som varit perfekt för batoning och all slags trähantering. På en fjällvandring vägrar jag dock bära på en kniv som (med slida och magnesiumpinne) väger lika mycket som en dunjacka. Jag skulle därför vilja få tips på en liten och lätt kniv som ändå är stabil nog för att kunna användas för att spänta ved. Jag har en gammal kärlek till Helle (http://www.helle.no/products/knives/) och har bligat lite på Algonquin (90 g totalt) och Arv (104 g totalt). Tror ni att dessa vackra mästerverk skulle hålla för en sådan (miss)handel? Temegamin är ju ett självklart alternativ, men då är man uppe över 200 g och det känns väl saftigt. Normalt vandrar jag i fjällen med en fällkniv som väger 64 g.
 
effektivitet och estetik


Det estetiska svaret är absolut ja, men jag kan inte förneka att jag sneglat lite på moraknivar som det funktionella svaret på min fråga. En enkel Companion eller ditt förslag Robust ger ju mycket kniv för vikten, och extremt mycket för pengarna.

På sätt och vis sammanfattar den här killens reflektioner hur jag tror att jag borde tänka: https://www.youtube.com/watch?v=TwA2PBLKkUE

Jag måste kanske bli mindre romantisk.
 
67 g, med slida, är anständigt för en liten kortbladig samisk vardagskniv, fick min i 40års present och jag gläds ännu åt det funktionella hantverket, bra skaft och vasst bett. T Semb gjorde den 65 mm blad och 115 mm skaft. Rekommenderas!

go tur
 
Senast ändrad:
En Mora Scout med trähandtag väger 80g. Borde funka att spänta ved med. Går med all sannolikhet att hitta en begagnad som inte är hela världen om den går itu av misshandeln.
 
En Mora Scout med trähandtag väger 80g. Borde funka att spänta ved med. Går med all sannolikhet att hitta en begagnad som inte är hela världen om den går itu av misshandeln.

Begagnad eller ny, moraknivarna är ju enormt prisvärda, inte tu tal om saken. Jag vill iofs ogärna se kniven gå av in i en träbit när jag är ute i fält, så väljer jag en mora att misshandla blir det nog en lite mer robust variant. Men en scout, det var min första -- just det -- scoutkniv en gång i tiden. Ack ack, det var tider det. Alltid redo (eller var det redlös).
 
Hultafors har flera modeller med 3 mm blad varav två är friluftsmodeller och minst en är hantverksmodell. Skillnaden är som jag förstår det mest färgen och bältesfästet. Friluftsmodellerna har också en separat eldstål men det räknas antagligen i sammanhanget som tungt.
Problemet med alla knivar av den här typen är att de med originalslidan hamnar under avbärarbältet så man får ha dem i benfickan, runt halsen eller fixa en annan upphängning.

Scoutkniven från Mora är ett hatobjekt från min sida då jag alltid kom i kläm mot den bakre parerstången, varför någon vill ha en dubbel parerstång på en kniv för friluftsbruk är en gåta även utan det problemet. Som tur är har Mora också täljknivar med enkel parerstång och även sådana anpassade för barn.
 
Mora Exklusive. Fantastiskt trevlig design, tidlös och enkel att modifiera om man nu skulle få för sig det. Laminatstål. En kniv du kan ha i många år.

120.5 gram.

classic-original-1-exclusive.png
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...