Byta frikrans på mtb

Min frikrans (heter väll kassett på svenska) har pajat. Har nu frihjul både framåt och bakåt. Min reparationserfarenhet sträcker sig inte till att byta frikrans. Vad behöver jag för verktyg? Kan man köpa dem på biltema eller ska man gå till en "riktig" cykelaffär? Vad jag kan förstå så finns det olika sorter. Kassett-krans som låses fast med en låsring eller det yttersta kugghjulet. Det andra alternativet är väll en skruvkrans som har gängor och skruvas fast på navet? Detta borde man ju märka skillnad på när man pillar av kransen.

Om det nu skulle vara en skruvkrans så finns det väll olika dimensioner på gängorna? Vad jag kan se i min gamla danska bok finns det engelsk, fransk och italiensk. Hur kan jag ta reda på vilken modell det är?

Jag var inne på "Cyclecomponents" och kollade priser på nya kassetter, men kunde inte se något om engelsk, fransk eller italiensk gänga.

Är det bättre att bara lämna in cykeln? Cykelhandlaren <<http://www.bikepro.se/Service.htm>>ville ha 200 för en ny kassett, 200 för arbetet och 200 för kedjan.

Om jag nu ska göra det själv har jag som krav att det ska vara kvalitetsreservdelar jag använder. Någon kommer nog studsa över att jag överhuvud vill lägga pengar på min skitcykel <<http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2959>> men så är det nu.
 
Senast ändrad:
Du behöver en hylsa (special verktyg) som du kan skruva av yttersta(det minsta drevet) å en kedjeslunga som du sätter runt nåt av dom andra större drevan som mothåll!
Så får du av själva kassetten, men jag antar att det är själva frihjulet du sen vill ha av?


/Janne
 
Senast ändrad:
Du behöver en hylsa (special verktyg) som du kan skruva av yttersta(det minsta drevet) å en kedjeslunga som du sätter runt nåt av dom andra större drevan som mothåll!

/Janne

Hylsa? Det måste vara något som påminner om en mutter som passar över det yttersta kugghjulet? Kan jag köpa dessa prylar på biltema eller ska jag gå till en cykelförhandlare? Måste det vara en "hylsa" som passar precis till mitt yttersta kugghjul? Det kan ju vara olika antal tänder på hjulet.
 
Jo jag tror Biltema kan ha, finns dock olika till olika märken! Yttersta drevet har en låsring som håller det på plats med splines(spår) som hylsan passar i, på äldre cyklar var det ibland så att det yttersta drevet själv var gängat på å då använde man 2 kedjeslungor!
Men jag tror det är hela frihjulet du måste byta å där är jag lite mer osäker men du får säkert hjälp här :)

/Janne
 
Du tar bort kransen via ett specialverktyg som fäster på innerdiametern på kransen (Shimano, Suntour mm). Behöver också ett mothåll, en sk. kedjepiska (ingår ibland i verktygsetet), som sätts på själva tänderna (valfri krans). Om det saknas går det även med äldre typ av verktyg (med kedja) som man tar bort oljefilter på bilar med.

Nedan en länk på verktyg som du nog behöver.
http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=601

PS. Om kedjan är så sliten som du beskriver, kanske du också ska kolla på hur slitna framdreven är. De brukar klara ett bar kransbyten, men behövs också bytas emellanåt.
 
Det borde löna sig att börja med att plocka isär och kolla. Det kan ju vara så enkelt att att låsklackarna beckat ihop (på grund av slarv med smörjning och rengöring) och då är det bara att göra rent, fetta in och sätta ihop igen.

Har man bara rätt verktyg är det rätt enkelt.

(Men är kedjan och kransarna slitna också är det väl enklast att byta rubbet.)
 
Det vanligaste

brukar vara shimanokomponenter men på den här utmärkta sidan kan du få hjälp även om det är andra fabrikat. http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48

Personligen har jag aldrig behövt mecka med frihjulsmekanismen men tror inte du har några större problem att byta den förutsatt att allt inte beckat igen totalt. Clas i sjön eller Biltema har verktyg men t ex Park Tools har lite högre kvaltitet.

När jag slitit ut fälgar på min enklare mtb har jag inte brytt mig om att köpa ny fälg och byggt nytt hjul utan helt enkelt gått till en av de lokala cykelreparatörerna och köpt ett begagnat fram eller bakhjul för en eller två hundralappar. Skulle inte den varianten kunna vara enklast och billigast även för dig?

Så kan du även ha turen att få mycket fräshare fälg och kransar.

Thure
 
Det borde löna sig att börja med att plocka isär och kolla. Det kan ju vara så enkelt att att låsklackarna beckat ihop (på grund av slarv med smörjning och rengöring) och då är det bara att göra rent, fetta in och sätta ihop igen.

Har man bara rätt verktyg är det rätt enkelt.

(Men är kedjan och kransarna slitna också är det väl enklast att byta rubbet.)

Hur öppnar jag så att jag kan kolla låsklackarna?
 
Min frikrans (heter väll kassett på svenska) har pajat.

Terminologin på svenska är inte riktigt enhetlig alla gånger, men i princip har du två olika system att ta hänsyn till:
1) frikrans/frihjulskrans (enl Biltema & Cykelringen), du kallar den skruvkrans. Har man sånt så byter man både själva "kopplingen" och dreven som en enhet. MHT cykelns prisläge så tror jag inte att du behöver bekymra dig om att det skulle vara nån ovanlig gänga.
2) Kassett och "body". I det systemet så hanteras dreven och kopplingen som separata enheter. Och har du frihjul framåt så kommer du inte bli särskilt hjälpt av att byta kassetten - om det inte är kedjan som rappar över. Om kedjan stannar snällt på kuggarna så är det bodyn som behöver bytas/servas.

Vad behöver jag för verktyg? .
En frikrans av vanlig asienmodell(vilket du antagligen har) byter man MHA en splineshylsa och en stor skiftnyckel, eller ännu hellre, tillgång till bänkfast skruvstäd.
Ska man byta en kassett(vilket inte löser ditt omedelbara problem) så behöver man ett annat splinesverktyg och en kedjepiska.
SKa man byta en body så behöver man konnycklar så att man först kan dra ur axeln, därefter lossar man bodyn med en stor insexnyckel. Om man först lossar kassetten så kan man flytta över den till den nya bodyn, men om man ändå tänker unna sig en ny kassett och kedja så kan man lämna kassetten på när man man lossar bodyn.

Kan man köpa dem på biltema eller ska man gå till en "riktig" cykelaffär?
Min frikranshylsa kommer från Clas Ohlson, min kranspiska från Biltema, och min kassetthylsa från fina affären, och de verkar hålla lika bra allihop.

Vad jag kan förstå så finns det olika sorter.

Jo, men på den cykeln borde det sitta ngt riktigt vanligt.

Kassett-krans som låses fast med en låsring eller det yttersta kugghjulet.

Låsring är det överväldigande vanligaste. Hålls kassetten på plats med yttersta kugghjulet är grejerna antingen custom eller minst 20 år gamla, ingendera är särskilt troligt för din cykel.

Det andra alternativet är väll en skruvkrans som har gängor och skruvas fast på navet? Detta borde man ju märka skillnad på när man pillar av kransen.
Frikransar hanteras som en enhet, och dreven är inte tänkta att vara enkelt demonterbara.
Vill man ändå ha loss dreven från en sån måste man använda en del kreativt våld, om man inte har tillgång till tämligen exotiska verktyg.

Om det nu skulle vara en skruvkrans så finns det väll olika dimensioner på gängorna? Vad jag kan se i min gamla danska bok finns det engelsk, fransk och italiensk.
Återigen, MHTdin cykel vore det väldigt förvånande om du hittar ngt ovanligt där.

Hur kan jag ta reda på vilken modell det är?

Det absoluta svaret får du inte förrän du dragit loss den gamla, om nu inte ngn känner igen navet och vet vad det är sedan tidigare.

Jag var inne på "Cyclecomponents" och kollade priser på nya kassetter, men kunde inte se något om engelsk, fransk eller italiensk gänga.
Det är därföfr att kassetter sitter på splines och inte på gänga. Däremot så måste navet vara kompatibelt med bodyn, och bodyn med kassetten.

Är det bättre att bara lämna in cykeln? Cykelhandlaren <<http://www.bikepro.se/Service.htm>>ville ha 200 för en ny kassett, 200 för arbetet och 200 för kedjan.

Bara du kan svara på den frågan. Byta en frikrans (vilket du antagligen har) hamnar inte särskilt högt på svårighetsskalan, och du kan helt klart komma undan med mindre än handlarns 600 spänn. FFA skulle jag aldrig sätta en 200-kronorskedja på en 1000-kronorscykel. Kransar kan sitta rent överjordiskt hårt ibland, så om du inte har en rejäl skiftnyckel eller ett bänkfast skruvstäd så kan det hända att du tvingas gå till handlarn med svansen mellan benen till sist IAF.
 
Tackar för svar allihop. Sticker ut i morgon och köper dessa verktyg då...:
http://www.biltema.se/
art nr 27-026 samt 27-008
Var kan jag köpa en sjysst ny frikrans? Är dessa tre på Cyclecomponents ok?
<<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2053>>
 
Kanske ska förklaras att med skruvstädet så fäster man alltså hylsan där och greppar med händerna om fälgen/däcket och vrider. De gånger jag plockat bort sånt (en gång vardera på min och sambons cykel) så tyckte jag det var enklare än med stora (40 cm) skiftnyckeln. Med skiftnyckeln måste man ju samtidigt hålla i hjulet.

Och ska man byta kedja så kan man passa på att göra en egen piska av den gamla och ett lagom stort plattjärn som man borrar några hål i (jag hade en bit aluminium som passade perfekt). Men det lönar sig nog bara om man redan har skrot att bygga av.
 
Var kan jag köpa en sjysst ny frikrans? Är dessa tre på Cyclecomponents ok?
<<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2053>>

Det där är inte frikransar, det är kassetter. Är du säker på att det är såna du ska ha? (se mitt förra inlägg) Jag skulle nog undvika den för 105 spänn, tycker inte att den sista "mega-range"-klingan är särskilt användbar.

Sticker ut i morgon och köper dessa verktyg då...:
http://www.biltema.se/
art nr 27-026 samt 27-008>>

Om det är en frikrans du behöver så är det art nr 20-027 som gäller istället.

Frikrans kan du köpa från Cykelringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foosa Byta upphängningar innertält Gör det själv 4
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
statemachine Byta ut dun i sovsäck/quilt Gör det själv 5
purjo_ Byta "zippen" Gör det själv 3
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
Staffan Andersson Byta säck till bärsystem? Gör det själv 13
Kris-10:an Byta Tältgolv Gör det själv 2
mickenTHN Byta till elastiskt i sovsäck!!? Gör det själv 1
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.