Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE

Är aktuelt att köpa första kajaken efter att tidigare provat Jolly Rodger Raider och Oasis Expedition som är två enkla plastkajaker.

Kommer att användas till enklare dagsturer med familjen och budgeten är pressad i och med att det innebär att mer än en kajak ska införskaffas.

Tittat på begagnatmarknaden, men den är ganska sval (finns i Luleå).

Hittade Vento Arc 4.9 HDPE komplett paket ink. paddel, flytväst och kapell för 6990kr (länk)

Längd: 490 cm
Bredd: 56 cm
Sittbrunn: 81x43 cm
Utrustad med roder.

Vet att många förespråkar bättre och dyrare alternativ av kända märken. Men vad är det egentligen jag missar om jag skulle köpa en Vento? Nåt jag behöver ta hänsyn till?

Några frågeställningar:

  • Lårstöd - ska även fungera till kortare personer. Tycks vara ett fast lårstöd?
  • Inställningar av sits (ryggstöd och benlängd går att justera). Nåt annat?
  • Roder/annat som kan krångla?
  • Utformning av kajak?
  • Längd - tänkte att nånstans mellan 420 - 500 cm. Hittade även nåt kortare alternativ, men valde bort just på grund av längden. Längre tänker jag försvårare förvarning och hantering på land.
  • Kvalitet/reservdelar/underhåll - blir det problem i och med att det inte är nåt känt märke?

Tacksam för alla tankar och synpunkter :)
 
Fått lite mer information och skottväggar och vattentäthet kom på tal. Synpunkter på följande?

Tre stycken skottväggar, men 100% vattentätheten garanteras inte med förklaringen. Plasten är mjukare än glasfiber och det finns möjlighet att väggarna kan röra sig något då dom är limmade i PE-plast.

Tittat på två modeller från Riot och Boreal Design och såg att skottväggen såg ut att vara som en grå plast/frigolit-skiva som hade en mjukfog hela vägen runt mot kajakens sidor.

Är det en liknande lösning? Är det här "standard" på plastkajaker? Bara att vissa skriver vattentäta skott och andra är lite mer blygsamma och skriver vattentäta skott till 99%.

Övrig info som kommit fram:
  • Ovadderade fasta knästöd.
  • Ryggstödet går att justera och sitter fast med två skruvar.
  • Justerbar fotstöd och roder styrs med pedalerna. Dock lite oklart exakt hur detta ser ut. Som jag förstår det så finns det två varianter - rotationspunkt vid hålfoten eller en tvådelad pedal.
  • Även bra bemötande från butiken.

 
Hej! Har inga svar på dina frågor men råkade precis impulsköpa det där kajakpaketet till barnen (tonåringar) att ha som stryktålig kajak medan de lär sig... Blir spännande att se vad jag köpt egentligen ;) Blev det något köp för dig?
 
Jag hämtade min i fredags och hann med en kort provrunda i helgen. Jag blev glatt överraskad över hur rolig den var att paddla! Jag satt helt ok och den gled väldigt bra. Dock ganska tung på land och känns lite plastig (duh), ingen riktig finish. Men överlag ett kap för mitt tänkta syfte tror jag :)
 
Var ut på morgonen så att jag skulle hinna med en tur den här säsongen.Temperaturen var 3-4 grader så ville helst inte bli blöt.

Intryck
Helhetsintrycket efter första åkturen är jag nöjd med.

Aldrig använt roder tidigare och blev glatt överraskad över hur lätt det var att styra. Fäll upp/ner rodret med lina med knoppar på höger sida av kajaken. Navigera med överdelen av foten (rotation vid hålfoten).

Jag är 179cm lång och fick bra kontakt med dom fasta knä/lårstöden.

Fotstöden och pedalerna ändrar man position på - genom att öppna låset mha. en spak och därefter flytta själva fotstödet. Alltså inte genom att dra i spaken.

Fyra stycken luckor, som alla har snören så att inte locken ska komma bort.

Faktiskt inte kollat hur många "väggar" det är i kajaken. I alla fall 3 stycken, men kan vara upp till 4-5 stycken ifall dom stora packutrymmena är avdelade mot för och akter.. Är tunnare väggar som är limmade runt om. Sett liknande i plastkajaker från Riot och Boreal Design.

Negatiga observationer
Listar några saker jag observerat som kan vara värt att känna till.

Finishen är så klart ingen fullpoängare. Plastig och lite knottrig på sina ställen. Var även några små mörka fläckar/gropar på 2-3 ställen - kanske skräp i plasten under tillverkning?

Ena "knappen" i sätet har inte riktigt monterats rakt. Runt sittbrunnen så är det ett svart band som är skruvat. Likaså där var det en skruv som inte riktigt satt som den skulle.

Fotstöden är monterade med skruvar genom kajakens skrov. Skruvhuvud samt en liten tätning av plast på utsidan. Får se hur det håller med tiden.

Själva rodret är av plast, men upphängningen är av metall. Däremot såg skruvar och muttrar väldigt enkla ut.

Dom stora locken har inte riktigt tight passform, men bör göra sitt när det kommer till vågor som sköljer över. Däremot tror jag dom kan släppa in en del om kajaken kantrar.

Alltså en del skönhetsfel och enklare finish, som inte påverkar funktionaliteten - vilket jag även hade förväntat mig i och med att detta är ett billigt kajakpaket.

Övrig utrustning
Flytvästen som ingick (Baltic Radial) kändes helt okay. Inga konstigheter.

Outlife sittbrunnskapell fick jag inte på plats. Upptäckte efteråt att man måste dra ihop den delen som ska sitta runt kajaken i bakkant av kapellet. Jag antar att man behöver göra det en gång och därefter så kommer kapellet att hålla rätt storlek i fortsättningen.

Ventopaddeln gick att justera i tre lägen. Upplevde inga problem med vikten, däremot att bladen kändes lite mjuka. Har dock ingen erfarenhet om vilka egenskaper en bra resp. dålig paddel ska ha.

Takräcke
Har köpt ett Thule squarebar takräcke, samt rörisolering som täcker hela räcket.

Höll på länge med ett riktigt spännband för att få fast kajaken men gav upp. Provade istället med ett enklare spännband - ett sånt man bara drar med handkraft och som har ett spärr som gör att bandet inte släpper efter.

Gick bättre och var mycket enklare. Gjorde enligt följande:

På mitten av biltaket så la jag bandet under takräcket (parallellt med kajaken) och gick med båda ändarna över kajaken. På andra sidan så gick jag under takräcket med den enkla änden och sen möttes den enkla änden med spännet just ovanför takräcket. Dra åt med handkraft och flytta spännet "uppåt" en bit i taget för att få möjlighet att dra åt mer (spännet flyttar sig då neråt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...