Bygga sin egna crashpad

Hej!

Jag håller på med ett projekt som går ut på att bygga en crashpad.

Min ide är den att jag ska grunda med en vanlig madrass som jag ska klä in i plast för att på så sätt kontrolera luftstömen ur madrassen när man faller på den. Ovanpå den skall jag lägga en friggolitskiva som skall vara helt inlindad i tejp för att dela ut trycket på madrassen. Slutligen ett lager av liggunderlags liknande material för en fin finish.

Jag hoppas få er åsikter tankar och ideer. skulle också vilja ha lite tips på smarta funktioner som olika crashpads har elleer som ni sankat.
//Viktor
 
Jag har byggt en padda av sängmadrass samt liggunderlag. Summan av kardemumman är väl att sängmadrassen är för mjuk (köpte den hårdaste jag hittade) och liggunderlaget för hårt. Det var även svårt att limma ihop liggunderlagsbitarna pga dålig fästförmåga i den sortens plast. Det är tre lager liggunderlag och så ett eller två lager sängmadrass beroende på hur tjock jag vill ha.

Jag byggde den på tiden då jag var arbetslös. Nu har jag jobb och kommer nog köpa en riktig istället. :) Men jag har använt min hembyggda lite grand, eller snarare liggunderlagsdelen.

Jag orkade aldrig riktigt skaffa ett bra yttermaterial, typ riktigt grov nylonväv. Jag körde med vaxduk istället.
 
Jag har gjort en del tester med lite olika material och när jag tog en bit av en skumgummi madrass och lindade in den i tejp med små lufthål fick man ett mycket bra resultat. Detta kanske inte framgick så tydligt men jag ville mest ha ide'er om förbättringar ( konstruktiv kritik)...
 
frigolit tror jag inte är en höjdare. det är ju inte elastiskt och kommer nog snarare att smulas sönder vid ett fall.
att hålla lyften på plats med tätt ytterlager låter bra. men är det inte svårt att få det slitstarkt.
det finns en stor uppblåsbar padda som är skitdyr. kolla hur det har gjort den kanske kan vara en bra idé?
Alpkit.com säljer crashpadfoam.
lycka till
 
Köp en riktig padda istället. Det blir inte mycket dyrare än att bygga en egen.../ Magnus
Håller helt med.
Har hittills inte sett någon bra hemmabyggd matta som motsvarat en köpmatta. Det är inte värt att stuka en fot pga att man är dumsnål. Prisskillnaden mellan hemmabyggen och proffs är faktiskt inte så stor och äts snabbt upp av en karensdag.
 
köp fyllning på hgb i göteborg, metolius paddor har fram till nu fyllts av dom. Grym fyllning och ibland finns det billiga bitar som är över från större ordrar. hgb.org
 
Håller helt med.
Har hittills inte sett någon bra hemmabyggd matta som motsvarat en köpmatta. Det är inte värt att stuka en fot pga att man är dumsnål. Prisskillnaden mellan hemmabyggen och proffs är faktiskt inte så stor och äts snabbt upp av en karensdag.

Sluta vara så griniga, finns inget som säger att man inte skulle kunna konstruera en bra padda själv som är både funktionsduglig och billigare än de man köper.
För att inte tala om tillfredställelsen av att skapa och har man tur kanske man lär sig lite på vägen :)

Tror inte heller på frigolit, men det där med att kontrollera luftflödet låter bra, får det att funka borde du kunna få en rätt lätt padda... Så skulle ja gärna vilja se lite bilder när byggandet tar fart:)
 
re: bygga sin egen crashpad

Har testat att bygga egna crashpads och förutsatt att man kan få tag på lite gammal skumgummi-madrass så blir det relativt billigt (skumgummit är väl den dyraste delen i bygget...)

Byggde dem med liggunderlag ovanpå skumgummi och biltemas silver-väl-tejp tätt runt. Den är relativt slitstarkt, blir lätt att laga mindre hål och släpper ut luften långsamt ur skumgummit.

Man kan även kombinera med att stoppa mattan i någon slitstark textil, testade med bla en tvättsäck av nån syntetisk väv men funkar lika bra utan

Lyckas man hitta nån snygg väv att stoppa mattan i kanske den tom kan bli snygg men funktionen var i vilket fall helt okej.

Kommer även att tänka på att om man bryr sig om hur de ser ut kan man annars investera i den något dyrare svarta väv-tejpen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alexGBG Bygga bouldervägg Bouldering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.