nybörjare ständig pump hjälp...

hej

är ny inom klättring och upplever säkert det som alla andra gör...jag klättrar 3 gånger i veckan och försöker även springa lite (5 km) då och då. Är i väldigt dålig kondition och hoppas att löpträning ger mig bättre återhämtning...men gud vad tråkigt det är...

Jag vill gärna ha tips om träning, jag får så mycket pump i underarmarna mer eller mindre direkt att jag i princip bara kan klättra precis i början av träningspasset. Är detta normalt? Har alltid haft riktigt dålig fingerstyrka, däremot är jag via jobbet stark i axlar och rygg - känner faktiskt ingenting i axlar efter ett hårt pass! men mina fingrar och underarmar är helt domnade...

snälla vad är er erfarenhet?
 
hej

är ny inom klättring och upplever säkert det som alla andra gör...jag klättrar 3 gånger i veckan och försöker även springa lite (5 km) då och då. Är i väldigt dålig kondition och hoppas att löpträning ger mig bättre återhämtning...men gud vad tråkigt det är...

Jag vill gärna ha tips om träning, jag får så mycket pump i underarmarna mer eller mindre direkt att jag i princip bara kan klättra precis i början av träningspasset. Är detta normalt? Har alltid haft riktigt dålig fingerstyrka, däremot är jag via jobbet stark i axlar och rygg - känner faktiskt ingenting i axlar efter ett hårt pass! men mina fingrar och underarmar är helt domnade...

snälla vad är er erfarenhet?

hade samma problem när ja började klättra ,börja me att köpa två mjuka gummibollar ,det tränar både fingrarounder armar, lycka till
 
tack för hjälpen, ska absolut försöka skaffa bollar och träna.

För övrigt, är det smart att bara klättra klättra klättra i början? känns som om jag klättrar omkring utan någon plan (dessutom finns inga graderade boulderingsrutter där jag tränar, är helt enkelt för litet för det, så de som är vana finner snabbt problem de vill klättra)

När kan man börja träna fingrar och armar mer konkret? jag vill inte heller skada mig eller träna på fel sätt - är det lönt att köra styrketräning upptill till och exempel?

tränar duktiga klättrare styrketräning på regelbunden basis?
 
Pump får alla, men när den kommer beror på teknik och fysik. Värm upp ordentligt innan du ger dig på något mer tufft. Visst, det är tråkigt, men får du pump på din först led kan det vara svårt att få bort den. Den ligger då så att säga och väntar under resten av träningen. Armhävningar, lätt bouldering, springa en runda, ja allt för att få upp värmen. Glöm inte att stretcha efter uppvärmningen.

När du väl klättrar tänk på att ha god balans och håll inte för hårt i greppen. Förmodligen krampar du runt greppen, vilket leder snabbt till pump. Tänk på att vikten ska ligga på fötterna. Viker du av åt något håll går vikten över till händerna. Lätt i teorin, men svårt i praktiken. Kämpar själv med det en hel del.

Testa att klättra en lätt led med endast en hand, så får du "motivation" att hitta bra balans. Som nybörjare bör du lägga mer vikt vid teknik, än styrka. Naturligtvis kan du träna styrka, ja många klättrare lyfter vikter, men du kommer mycket långt med förbättrad teknik.

Istället för ha målet att klara en led, bör du inrikta dig på att klättra så resurssnålt det bara går. Använda benen så mycket det bara går och inte lägga nån större vikt på händerna. Ett mål kan vara att klättra en led 5 gånger i följd, utan vila.
 
killar och tjejer skillnader

ja det här med balansen är svårt...

inte för att skapa en könsdebatt här men...jag tittar faktiskt mest på tjejer som klättrar, deras stil (generellt sätt) finner jag vara mer energibesparande och ärligt talat vackrare.

Många killar kör så hårt med att styrka, och visst många gånger är det säkert i rent träningssyfte - men som nybörjare tror jag att det är lätt att falla in i det beteendet...särskilt som kille..?

Jag tror inte jag ska byta kön den närmsta tiden, så jag kommer nog satsa på att traversera mer och hitta en bättre balans i kroppen - för visst har du rätt! får jag pump så hjälper ingenting, den sitter i tills jag kommer hem.

tack för tipset!
 
Mina råd... Skippa allt som heter specifik träning för klättring och klättra istället. Själv tror jag inte att gummibollar har så mycket med verklig klättring att göra, det är bättre att klättra... och när du inte klättrar, vila så att du kan klättra igen snart. Löpning är inte specifik träning för klättring, det kan du gott fortsätta med vid sidan av. Du kanske börjar gilla det, iaf om du springer i en miljö du trivs i, t ex skogen? Själv hatade jag löpning förrut, nu längtar jag tills att få springa ut i skogen då det precis har slutat regna...
Rådet om uppvärming som getts här tidigare tycker jag är det viktigaste. Klättra massor av lätt. Själv så värmer jag gärna upp rätt länge och klättrar inget som är det minsta svårt för mig första timmen. Att ge mig direkt på något som är lite svårt efter bara 5 min jogging som uppvärmning funkar inte för mig, jag pumpar ur direkt.
 
att titta på hur tjejer klättrar är faktiskt en väldigt bra idé.

jag har haft turen att mina första klätterkompisar har varit kvinnor, och tror att jag hade haft lätt att falla in i sluggersstilen annars, åtminstone när jag ser hur många grabbar klättrar.

det är faktiskt inget bra att vara "för" stark i armarna - det är ju benen man måste träna! (i princip; man måste ju kunna nypa också, men väldigt mycket mindre än man tror)
 
mike C

Jag håller nog med dig i att det bästa bara är att klättra. Har suttit och surfat runt efter alla möjliga och omöjliga handträningsredskap...(ganska uppgiven, dessutom är inget direkt gratis eller...gummibollar för typ 300 spänn...)
Jag känner ju att mina fingrar har arbetat efter klättring (aldrig ont), det måste ju innebära att man faktiskt tränar upp dem..?
På något sätt tror jag att den viktigaste aspekten blir att faktiskt skita i vad folk tycker! träna i min egen takt. Detta tror jag faktiskt nog är viktigare än allt.

angående uppvärmning...fan vad man är lat ärligt talat. Inte bara jag utan även riktigt skickliga klättrare...jag kan inte föreställa mig att andra tuffa sporter som tex boxning, löpning eller whatever har denna nonchalanta attityd till uppvärming..?

eller?
 
killar och tjejer igen

glömde kommentera inlägget om tjejer.

Det hade nog varit en strålande ide att faktiskt träna med tjejer, eller?

finns det inga tjejer som klättrar här på forumet som kan ge sin bild av skillnader i approach till klättring? Jag får väl vara ärlig och säga att min hjälte just nu är laureen lee, älskar hennes akrobatiska stil när hon klättrar. (och nej, jag skriver inte detta för att jag är singel) utan mer för att klättring verkar vara en riktigt utmanande sport där killar och tjejer kanske möts på mer liknande villkor än någon annan så tuff idrott????

kommentarer?????
 
Att träna med vanliga tennisbollar eller liknande fungerar utmärkt när man inte har tid för riktig klättring. Men man ska nog inte köra stenhårt då det blir mycket mer monotont än riktig klättring och därmed mer risk för överbelastning.

Mest handlar det nog om teknik och inte muskler därför är det som många påpekat förmodligen bäst att bara klättra men om man tittar på lite klätterfilmer som går igenom teknik kan man säkert finna en del genvägar, en som jag tyckte var bra var "Gresham Masterclass" filmen är kanske inte jätterolig men den går igenom en hel del teknik och inte bara massa vackra berg och slowmotion klipp när Chris Sharma gör nåt alla andra drömmer om.

Jag har dock inte hittat vart man kan köpa den men den finns att få tag på...
 
Att träna med vanliga tennisbollar eller liknande fungerar utmärkt när man inte har tid för riktig klättring. Men man ska nog inte köra stenhårt då det blir mycket mer monotont än riktig klättring och därmed mer risk för överbelastning.

Mest handlar det nog om teknik och inte muskler därför är det som många påpekat förmodligen bäst att bara klättra men om man tittar på lite klätterfilmer som går igenom teknik kan man säkert finna en del genvägar, en som jag tyckte var bra var "Gresham Masterclass" filmen är kanske inte jätterolig men den går igenom en hel del teknik och inte bara massa vackra berg och slowmotion klipp när Chris Sharma gör nåt alla andra drömmer om.

Jag har dock inte hittat vart man kan köpa den men den finns att få tag på...

Filmen "Improve your climbing with Neil Gresham" finns i piratbukten för den som är intresserad.
 
slopers

Tack för tipsen om filmer, ska kolla över det så snart jag kan - har för tillfället bara 3g surf...

Klättrade lite på topprep igår, fick problem med slopers...kan inte just nu i min träning förstå hur man ska hålla kvar greppet på det...med crimp förstår jag åtminstone att det är möjligt, man känner hur fingrarna arbetar och man får träningsvärk.

men slopers...vad ska man tänka på? ska man krama mer med handen? hur kan man träna det?

som vanligt tacksam för svar.

öa en instruktör gav mig kanontips igår! hur jag bör träna balans osv. Har varit kanonglad hela dagen idag - bara detta lilla kommer ta bort mycket onödig träningstid, det tror jag verkligen. Känns kul att få konkret hjälp och dessutom bra tips på detta forumet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.