Eldningsförbud

I år verkar eldningsförbudssäsongen ha inträtt redan i april. Tyvärr verkar det som om den nya standarden vid eldningsförbud är att endast tillåta grillning i egen trädgård, så som exempelvis Blekinge län har infört nu. Det är inte lätt att ägna sig åt friluftsliv i det här landet längre när man aldrig kan veta när man får använda sig av sitt friluftskök. Det är inte direkt lätt att hitta informationen om eldningsförbud heller eftersom både kommuner och länsstyrelser kan utfärda eldningsförbuden. Törs man planera några turer med mer än 24 timmars framförhållning längre efter införandet av den nya standarden för eldningsförbud? Om det inte kommer ett långvarigt lågtryck nu lär friluftssäsongen 2019 också vara körd...
 
Om man känner ett så stort behov att ständigt elda i någon form kanske man borde fundera på symptomen på pyromani
 
Det är ju alltid trevligt med varm mat och dryck. Och då erfordras vanligen någon form av öppen eld, oavsett typ av kök och bränsle.

Förra sommaren var det kall frystorkad mat som gällde. Och kallt kaffe. Det går, men inte är det på långa vägar lika gott som att äta varm mat och dricka varmt kaffe.

/Birger
 
Förbudet baseras ju på att det är torrt, och är välannonserat på länsstyrelsens hemsida, räddningstjänsten och varenda tidning som finns. Så inte så svårt att hitta.

SÅ ska du ut, så gör det till en vana att kolla vad som gäller, särskilt då det är torrt.

De inför ju inte förbudet bara för att jävlas med friluftsmänniskor.
 
Det är rätt vanligt att man ägnar sig åt friluftsliv i andra kommuner än den där man bor. Om man skall göra en längre tur är blir det ett antal kommuner och länsstyrelser man måste kontakta. Dessutom införs oftast eldningsförbuden med ett fåtal timmars varsel så man kan vara på väg till en tur och när man väl skall påbörja den har man att välja på att bryta mot eldningsförbudet eller svälta. För att inte tala om om förbudet införs medan man är iväg. Som jag uppfattar det införs numera alltid förbud mot friluftskök slentrianmässigt. Det finns ingen motkraft mot detta, scoutrörelsen får alltid dispens och behöver aldrig bry sig om förbuden och STF ser miljonerna rulla in när de som planerat en tälttur tvingas bo på fjällstationer (och kanske också äta på restaurang när man inte pallar köerna i självhushållet på t.ex. Sylarna). Jag ser absolut inget behov att göra en brasa, men att få använda sitt friluftskök för att få varm mat är inte bara en trivselfaktor utan i det föränderliga svenska vädret också en säkerhetsfaktor. Ni som tycker det var helt rimligt att det enda län som tillät friluftskök förra sommaren var Norrbotten, kan ni beskriva vad ni åt under en minst tiodagarstur utan tillgång till möjlighet att proviantera eller laga mat inomhus. Nej, jag trodde det, ni gör bara dagsturer, då är det lätt att avstå från friluftskök. Om det blev en epoststorm varje gång man slentrianförbjöd friluftskök skulle de bara förbjudas när det VERKLIGEN var relevant. Det finns säkert tillfällen men i princip hela landet i flera månader är knappast det.
 
Att ta med ett litet kök som sedan används vid nödfall pga t.ex. nedkylning tror jag de flesta har överseende med. Men att använda det som argument för att eldningsförbud inte skall gälla friluftskök tycker jag är att gå för långt.

Det går också jättebra att äta kall mat under längre perioder. Det finns vandrare som kör coldsoakmat i månader (själv har jag bara hunnit testa på kortare turer än men ser inga problem med att göra det under längre turer).

Sedan håller jag med om att många myndigheter förbjuder friluftskök för lättvindigt i samband med eldningsförbud.
 
Jag tycker ett problem är att informationen om vad som egentligen gäller ofta är bristfällig. Så här står det just nu på Länsstyrelsen Blekinges sajt.

ELDNINGSFÖRBUD RÅDER
Det råder eldningsförbud i Blekinge län från och med klockan 10:00 den 22 april 2019 och gäller tills vidare.


Varken mer eller mindre. Så vad innebär det? Att man inte ska göra upp eld på marken, det fattar jag. Men får jag använda stormkök? Får jag grilla - och i så fall får jag göra det i trädgården, i medhavd grill annorstädes eller kanske bara i kommunala grillar?

Samhällsinformation, och dit får man väl räkna detta, bör väl ändå vara både lättfattlig och tydlig.
 
Eldningsförbud innebär ordagrannt, om inget annat uttryckligen sägs eller skrivs, förbud att elda med öppen låga utomhus.

Jag kan inte tolka eldningsförbud i stil med följande:

ELDNINGSFÖRBUD RÅDER
Det råder eldningsförbud i Blekinge län från och med klockan 10:00 den 22 april 2019 och gäller tills vidare.

på något annat sätt.

/Birger
 
Näha, men alla kanske inte är, och ska inte heller behöva vara, så väl bevandrade i terminologin. Därför vore det ju fint om det klargjordes tydligt så även vi dumbommar förstår. Sån här information ska ju nå ut till alla och helst också gå fram till alla.
 
Personligen brukar jag alltid friluftsköket i närhet till vatten, om möjligt. Det underlättar ju matlagning/disk/hygien såväl som just brandsäkerhet.

Tänker att ju torrare vi får det, ju viktigare blir det att den breda allmänheten som rör sig i fjällen får kunskaper. Om allt som rör fjällsäkerhet och allemansrätt. Och detta bör vara en del i paketet.

Tycker det är vettigt att begränsa även bruk av friluftskök där det är kruttorrt. Men alltså just där det är kruttorrt - och det borde alltid gälla, som en del i allemansrätten.

Vid totala eldningsförbud som det var i somras, känns det rimligt att ändå tillåta friluftskök, kanske med ett extra påbud om aktsamhet. T ex att det inte får användas på den torra fjällheden, men att det kan placeras på en sten mitt ute i en bäck etc. Bruk tillåtet med särskild aktsamhet / sunt förnuft alltså! Det vore önskvärt, minst sagt. Annars är det slutet på friluftsliv som vi känner det, i det fria, bortom fjällstationerna. (Så ja, hade det varit möjligt hade jag nog köpt aktier i STF nu... ;) )

Jag har mejlat MSB. Gör det ni också!
 
Senast ändrad:
Eldningsförbud innebär ordagrannt, om inget annat uttryckligen sägs eller skrivs, förbud att elda med öppen låga utomhus.

Jag kan inte tolka eldningsförbud i stil med följande:

ELDNINGSFÖRBUD RÅDER
Det råder eldningsförbud i Blekinge län från och med klockan 10:00 den 22 april 2019 och gäller tills vidare.

på något annat sätt.

/Birger

Nu står det följande:
Länsstyrelsen har fattat beslut om eldningsförbud i Blekinge länPDF enligt §3 10 FS 2018:22.

Läser man FS 2018:22 - Länsstyrelsens i Blekinge län föreskrifter om förbud och restriktioner mot eldning utomhus - står det följande:

5 § Vid eldningsförbud enligt 2 eller 4 §§ får bränsle som avger flygande
gnistor, t.ex. ved, inte användas. Så kallade engångsgrillar eller liknande
anordningar som ger värmeavledning direkt mot marken är inte heller
tillåtna
.

Står inget någonstans om öppna lågor osv. Skulle tolka det som att det är okej med ett gaskök, under förutsättning att det inte slår gnistor och att det inte avleder värme mot marken. Dvs sköt det snyggt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 91
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...