Publicera samma text på fler ställen?

Min allra första artikel här på Utsidan handlade om två vandringar i Abiskotrakten. Sedan den blivit publicerad på Utsidan skickade jag in samma text till Svenska Fjällklubbens tidning Fjället. Den blev publicerad även där.
Sedan dess har jag inte lämnat in något mer material till Fjället (förrän precis nu) eftersom jag antagit att de allra flesta fjällklubbsmedlemmar också besöker Utsidan tämligen regelbundet.
Jag har helt enkelt en fråga om detta:
Är det OK att lämna in samma material till fjället, eller blir det bara tårta på tårta?

undrar HåkanF

PS Anledningen till att en av mina Utsidanartiklar finns med i senaste numret av Fjället, är att jag blev ombedd av redaktionen att skicka in den eftersom man planerade ett tema om fjällräddning.
 
Fjällklubben har ju bara 1500 medlemmar, dessutom blir väl inte texten sökbar på nätet, är den tillgänglig på nätet, och indexerad för sökningar så kan den ju dessutom locka helt nya läsare.

Däremot kan du ju prioritera Fjället, och vänta ett tag innan du lägger ut den på Utsidan.
 
En riktigt bra artikel tål dubbelpublicering. Men är den inte så bra så skulle det sticka lite mer i ögonen typ.

I och med att jag inte är fjällklubbsmedlem så har jag inga invändningar, (Läser ibland fjällklubbens publikationer via min far.) Men andra kan ha synpunkter.

Thure
 
Du äger din text och har rätt att skicka den till så många tidningar eller sajter du vill, men du ska upplysa Fjället om att du även har för avsikt att publicera den på utsidan.se så att de kan välja att inte ta med den om de enbart vill ha unikt material. Det gäller ABSOLUT om du får betalt för den, men hör till god ton även om du inte får det.
 
Du äger din text och har rätt att skicka den till så många tidningar eller sajter du vill, men du ska upplysa Fjället om att du även har för avsikt att publicera den på utsidan.se så att de kan välja att inte ta med den om de enbart vill ha unikt material. Det gäller ABSOLUT om du får betalt för den, men hör till god ton även om du inte får det.


Halloj, jag kan garantera att ingen får betalt i fjället, som kassör hade jag inte betalt ut pengarna ;)

Fjället har en redaktion, de avgör vad de vill publicera, och jag ser inga hinder för dubbelpublicering, men berätta det för redaktionen så får de avgöra.

Vidare så har klubben en stor spridning i ålder på medlemmarna. Tex så är det endast ca 400 som följer oss på facebook, övriga 1100 gör det inte, och jag tror inte att ens en majoritet av medlemmarna finns här på utsidan.

Så kör på.

Christian
 
Du äger din text och har rätt att skicka den till så många tidningar eller sajter du vill, men du ska upplysa Fjället om att du även har för avsikt att publicera den på utsidan.se så att de kan välja att inte ta med den om de enbart vill ha unikt material. Det gäller ABSOLUT om du får betalt för den, men hör till god ton även om du inte får det.
Tack. Jag förstår att jag har RÄTT att göra som jag behagar, men det är just frågan om god ton jag efterlyser. Jag får inte betalt för mina skriverier i annan form än bu eller bra, så det är inget problem.

Håkan
 
Halloj, jag kan garantera att ingen får betalt i fjället, som kassör hade jag inte betalt ut pengarna ;)

Fjället har en redaktion, de avgör vad de vill publicera, och jag ser inga hinder för dubbelpublicering, men berätta det för redaktionen så får de avgöra.

Vidare så har klubben en stor spridning i ålder på medlemmarna. Tex så är det endast ca 400 som följer oss på facebook, övriga 1100 gör det inte, och jag tror inte att ens en majoritet av medlemmarna finns här på utsidan.

Så kör på.

Christian
Tack! Gott att läsa. Jag tror nog att de/ni som läser mina texter här på Utsidan har genomskådat mig: Jag skriver mest för min egen skull. Jag tycker att det är roligt att bli läst, att få kommentarer osv. Men... det ÄR en helt annan känsla att se mina alster tryckta på papper. Inte så att jag HELLRE vill ha texterna tryckta i Fjället än publicerade på Utsidan (då skulle jag ju gå miste om många goa kommentarer och många trevliga kontakter. Men möjligheten att få både ock lockar, det måste jag erkänna. Förmodligen finns det många bland Fjällklubbens medlemmar som - precis som jag själv - hellre läser en text på papper än i datorn. Och kanske är det som du skriver Christian, att majoriteten av medlemmarna inte finns på utsidan.

Håkan
 
Fjället

Fick tidningen idag och läste artikeln och det är enormt trevligt att läsa på tryckt papper. Fjället är en tidning jag har börjat spara som jag kan ta fram och bläddra i senare.

Tack för artikeln....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.