Musik som hyllar naturen och landskapet

Vänta nu, på way out West förra året medverkade både Alicia Keys och Håkan Hellström, menar du att Alicia Keys sjunger falskt? :/
Aldrig hört talas om spons från BSS, å andra sidan är jag inte allvetande, har du någon källa? Som jag tidigare skrivet har de tagit avstånd från främlingsfientlghet.

Jag hoppas att du förstår att det är skillnad på en tillställning där Storm spelar och på dom banden som blir inbjudna dit och W.o.W. Det är en lite speciell sorts band på en nassespelning. Ofta handlar det om att banden och publiken är nassar.
 
Vad tramsigt det blev.
Att Ultima Thule är ett gammalt rasseband är väl ingen större nyhet?!
Åter till musiken:
Brusa högre lilla å, björn json lind
Skyclad, klassisk thrash
Glesbygdn, samtida reggae
Koppången, samtida folkmusik
 
Jag hoppas att du förstår att det är skillnad på en tillställning där Storm spelar och på dom banden som blir inbjudna dit och W.o.W. Det är en lite speciell sorts band på en nassespelning. Ofta handlar det om att banden och publiken är nassar.
jag känner inte till Storm. Om det är ett nasseband gör det inte de andra medverkande banden nazister (om de inte skulle ha uttalat det) lika lite som om Alicia skulle sjunga falskt (även om du insåg att jag raljerade).

Vad tramsigt det blev.
Att Ultima Thule är ett gammalt rasseband är väl ingen större nyhet?!
håller med. Både med din första och nästan med din andra mening. Bandet har en tydlig rassestämpel, ja definitivt. Däremot finns det inte något i själva låtarna som är rasistiskt. Generellt; vikingarock handlar om forn tid. Tyvärr blandas detta ihop med sk vitmaktmusik. Man kan inte döma en bok efter de som läser den, däremot för sitt innehåll.
VadÅter till musiken:
Brusa högre lilla å, björn json lind
Skyclad, klassisk thrash
Glesbygdn, samtida reggae
Koppången, samtida folkmusik
Trevligt. Löser du länkar? Den om lilla ån, är riktigt fin!
 
Mitt nästa tips blir en låt om en plats där jag själv bott en stund. Skiljer sig från tråden övriga låtar då den fokuserar på en stadsdel.

Hofmästarn - Majorna http://m.youtube.com/watch?v=QZ6QtS5uIIY

Man går på samma gator nu som man alltid gjort
Affärer byter ägare men allt det blir samma ändå
Det här är staden Göteborg, allt annat än stort
Varje väg är genomsökt men ändå brinner flamman på
Här är det grått och kallt och man har nästan gått på allt
Och varje väg är trampad och prydd med ditt fotspår
Jag stannar kvar, jag har inga andra krav
Låter konstigt när man säger det man jag kan knappt motstå
Denna platsen den betyder allt för kusten är klar
Västkusten så klart, ända sen barnsben
Jag kommer knappast va den första som drar, förlusten är kvar
Å jag har rätt i Skagen och jag har fel
 
Senast ändrad:
Nanook (dock grönländskt) och Sofia Jannok har endel låtar som hyllar naturen. Låter riktigt bra också och går varma i mina lurar :)
 
Bon Iver-videon får mig att tänka på Sigur Rós, det isländska postrockbandet. De har gjort en musikfilm, Heima, där de åker runt i de isländska byarna och spelar gratiskonserter. I ett avsnitt använder de stenar och spelar på, och de gör det sjukt bra! ( https://www.youtube.com/watch?v=pYF7WPESDfM ).

Även om filmen i sig inte är en hyllning till naturen, utan till den isländska kulturen, så romantiseras i alla fall den isländska kulturens nära relation till naturen.
 
Bon Iver-videon får mig att tänka på Sigur Rós,
Den videon för övrigt var snyggt komponerad. Scenen när grabben slår käppen i vattenspegeln och vyerna efteråt var magiska.

det isländska postrockbandet. De har gjort en musikfilm, Heima, där de åker runt i de isländska byarna och spelar gratiskonserter. I ett avsnitt använder de stenar och spelar på, och de gör det sjukt bra! ( https://www.youtube.com/watch?v=pYF7WPESDfM ).

Även om filmen i sig inte är en hyllning till naturen, utan till den isländska kulturen, så romantiseras i alla fall den isländska kulturens nära relation till naturen.
Sweet.

Vi har ju vart och snuddat på musik som hyllar Sverige. Hur är det med annan utländsk musik; nån som har en schweizisk sång om alperna eller en transibiriskjärnvägsserenad? :)


OT: förstahandskälla som avslutar alla diskussioner huruvida Hel mfl skulle vara nåt nasse/vitmaktband... http://www.nt.se/arkiv/2002/04/06/N%F6je/2175530/Hel-tar-avst%E5nd-fr%E5n-nazismen.aspx
 
OT: förstahandskälla som avslutar alla diskussioner huruvida Hel mfl skulle vara nåt nasse/vitmaktband... http://www.nt.se/arkiv/2002/04/06/N%F6je/2175530/Hel-tar-avst%E5nd-fr%E5n-nazismen.aspx

Också OT, men eftersom du fortsätter på det spåret så ok.
Jag "roade" mig med att kika på Esas vänner på FB och föga förvånande fanns en drös kända nazister och fascister där. Bl.a. Jock O`Bastard. Om dom nu inte kan spela färdigt en konsert för att nån heilar så borde dom nog, om dom nu är antinazister, vara mer noga med vilka dom kallar för sina vänner. Eller så är det nog som Stieg Larsson skrev att "ingen är mer antirasist än den rasist som har en mikrofon under näsan".
Det är nog viktigare att kika på vad folk gör istället för att lyssna på vad dom säger att dom gör, det är ibland 2 olika saker.
 
"På fjället i sol" Peterson-Berger

Texten är bitvis så vacker att det gör ont, musiken går inte av för hackor den heller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.