• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Skidtur i svenska fjäll

Hur ser ert upplägg ut för vinterresan? Runt keb eller över? 5 dagar känns kort när man åker så långt.

Har 2 eller 3 förslag beroende på hur man ser på det hela.
1
Föreslår en tur längst med leden från Saltoloukta-Sitojaure-Aktse-Sitojaure- Saltoloukta. Från Aktse kan man göra dagsturer till Nammatj/Laidaure och Skierfe och från Sitojaure topptur till Tjirak och Tjiraknjurttje.
2
Om man vill göra tälttur utanför leden med start från Saltoloukta. Dag 1 skida över Pietsaure övernatta NV om Sluggá. Dag 2 skida SV och tälta N om Ähpár där man ser in i Guhkesvágge. Dag 3 fortsätta SV ner mot Ráphajåhkå där man hittar en lämplig tältplats. Dag 4 följer man Ráphajåhkå söderut för att anluta till Rapadalen, tältplats hittar man i närheten av Lulep Spádnek. 5:e dagen siktar man in sig på Aktsestugan och på vägen kan man toppa Nammásj och man passerar nedanför Skierffe. 6:e dagen följer man leden till Sitojaure. 7:e dagen mot Saltoloukta där man avslutar turen.
3
Vill man korta ner turen är det lämpligt 3:e morgonen då man skidar SO mot sjön Sitojaure. tältning någonstans vid Rinim. 4:e dagen blir det skidåkning på sjön Sitojaure ner till stugan. 5:e dagen mot Saltoloukta längst med leden.

Nu kan jag ha använt gamla namn på platser då min karta inte är direkt ny.
Jag själv skulle vilja göra den långa turen med någon dag extra om man hade fått sällskap på resan. Men återigen hur ser era planer ut runt Kebnekaise?
Börja få abstinens av en fjälltur sedan vårens solotur Ritsem-Abisko. Ska bara hitta en lämplig tidpunkt nu när jag tidvis veckopendlar via Helsingfors.

MVH jocke
Hej Joakim,
När jag skrev området runt Kebnekaise så var det bara ett förslag på område som Moa ville besöka, ingen rutt var bestämd.
Vi har båda ganska tajt med pengar vad jag vet men jag kommer troligtvis lyckas spara ihop så det räcker, Moa får tala för sig själv då jag är osäker hur hon har det med tid, utrustning och budget. Moa hade en Idé om att börja vid katterjåkk, ta sig ner till Unna Allakas, vidare mot Vistas, fortsätta upp mot Nallo och vidare till Sälka för att sen ta Kungsleden resten av vägen ner till Nikkaluokta. Detta blir ju bra längre än 5 dagar så det är inget hinder längre. jag måste säga att ditt andra förslag låter väldigt lockande, frågan är om det inte är för ambitiöst för mig då jag aldrig tältat på vinterfjället tidigare? Sen får vi se vad Moa tycker om idén.
Med mitt nuvarande jobb kan jag ta ledigt i stort sätt när som helst med en veckas förvarning.

Hoppas vi kan göra något åt din abstinens snart ;)
 
Då var man i sverige igen och nu har jag tittat lite på turer kring kebnekaise från Katterjåkk till Nikkaluokta.
Tåg kommer till Katterjåkk/Riksgränsen 13:19 och 16:55 så en övernattning i närheten där.
Sträckan till Unna Allakas är ca 30 km det klarar inte jag på en dag utan att dela upp den, här är det första eller kan bli andra tältnatten som gäller.
Vidare till Alesjaure är 14 km här finns både proviant och bastu.
18 km till Vistas känns som en dagstur. 9 km mot Nallo kan vara en förmiddagstur och vidare 10 km till Sälka på eftermiddagen, vet dock inte hur kuperat det är och hur mycket kraft man lägger.
Delas detta upp får man lite återhämtning och kan njuta i någon solgrop för man hoppas på sol när man är i fjällen. Sälka finns bastu och proviant.
Singi når man efter 12 km.
Lägg till 14 km så når man kebnekaise dagen efter. Första restaurangen på turen!
Nikkaluokta är nu bara 19 km bort och där går bussen 12:40 och 16:10.

Om man skidar alla dagar och inte gör längre turer än 19 km så blir det för mig en 12 dagars tur utan vildag, och det bör man lägga in för jag har aldrig varit i fjällen utan att vara insnöad en dag. Tågresedagar för mig inräknat i turen.
Omvänt så kommer transporten till Nikkaluokta 12:30 och 16:00 går från Katterjåkk/Riksgränsen 11:40 och 13:29.
Jag hade med detta som förlag förespråkat att skida norrut pga bastu i Katterjåkk, blir 9 övernattningar. Relativt vältraffikerade leder förutom svängen förbi Vistas-Nallo och Katterjåkk-Unna Allakas. 8/3 öppnar de sista tre stugorna på denna sträcka.
Som min planering ser ut nu passar det mig bäst vecka 13 tillsammans med veckan före eller efter.

Vill man ha billiga biljetter med tåg så beställer man de 90 dagar innan avfärd sen går priset sakta med säkert upp. Fördelen med att följa leden är att man kan välja stugor om vädret och orken blir för dåligt. Jag har ett Nallo 2 och det är fullt tillräkligt för en person på vintern med två personer vet ej katten om man klarar. Min första tur hade vi ett 2 personerskupoltält med dubbla absider som funkade för oss, då man aldrig behövde klättra över någon annan.

Kanske det blir lite skidåkning redan till nyår! Fast då bara i backen.
 
Hur många timmar har man på sig på dagen att komma fram med tanke på ljuset? Jag gick sälka-kebnekaise på en dag under sommaren men då kom vi fram vid 20 tiden på kvällen. Fast särskilt tidigt började vi inte gå. Fast och andra sidan så blev det inte många pauser och man var väldigt trött när man kom fram. Brukar man räkna med samma fart för när man går och åker skidor? På vintern slipper man stenarna. ;)
Sitter och funderar över utrustning. Det är mycket som man behöver som kan bli väldigt dyrt. Man skulle kunna skaffa en realitivt billig syntet sovsäck som väger en del och kombinera den med min sovsäck som jag redan äger. Men då måste man hyra pulka. Hur gör du Joakim? Vad har du för sovsäck och använder du alltid pulka? Skulle alla tre vara tvungna att ha varsin pulka?
Vi sov två i ett nallo 2 tält i somras och det gick fint, skulle det vara mindre plats på vintern pågrund av storleken av sovsäckarna? Jag har en tysk kille som kanske skulle vilja följa med men han har inget tält och skulle behöva dela med mitt i så fall.
Det är väldigt svårt att veta om jag skulle kunna i vecka 13. Jag har svårt att veta mitt schema om jag tex. skulle ha en konsert då. men jag är ganska säker på att vi har påsklov. Men kan du inte då Joakim?
Kan man hyra pulka i katterjåkk eller nikkaloukta?
 
Vecka 12 kommer solen att gå upp ca 06:00 och ner 17:45 så 12 timmer har man ljus till förfogande. Kommer man iväg på morgonen har man gott om tid. Man beräknar att det går lika fort vandring/skidor men på vintern har man en större risk med kylan som kan ställa till det. Gå aldrig till man är helt slut.
Slå upp tält och matlagning tar längre tid på vintern än på sommaren.
Har gått fjällräven classic på 4 dygn sommartid (Nikkaluokta-Abisko) och vill inte hålla det tempot på vintern. Uppför är lika jobbigt men utför får man mycket gratis med skidor.

På tältturer vintertid kommer jag att använda egen fjellpulka xcountry144, en haglöfs syntetsovsäck med extrem -35 som nu har utgått ur deras sortiment, fick beställas då lokal handlare inte hade den som lagervara i malmö (konstigt, kan inte förstå). Zensor nordic winter är troligtvis ersättaren.
Hade jag gjort stugtur hade jag inte valt pulka utan tagit ryggsäck istället. Så valet pulka/rygga är upp till var och en. Jag har provat att använda både ryggsäck och pulka samtidigt, där jag upplevde att man fick bådas nackdelar och ingen av fördelarna, men är ni två kan man turas om, en har ryggan och den andra har pulkan.
När infaller Påsklovet i år, v 16? Plus veckan före eller efter.
Hyra utrustning får man nog ringa Abisko turiststation och se om de kan lösa någon leverans till och från orterna. Saknar ett par skacklar till min gamla pulka annars hade ni kunnat använda den.
 
Kollade upp priserna på uthyrning och det blir för dyrt att hyra pulka och köpa en till sovsäck så det kanske blir så att jag bor i stuga och hakar på/viker av vid Unna Allakas och tar mig mot Abisko om jag inte hittar någon billig Segebadenpulka.

Jag har ett bergans kompakt 2 vilket är ganska likt Nallo 2 men får se om det blir tält eller stuga.

Skulle vi kunna prata vidare via facebook eller någon annan sida med privata gruppdiskussioner?
 
Jag är eventuellt intresserad av att hänga med! Har bara snabbläst tråden än så länge men jag skriver igen när jag har läst mer noggrant :)
Jag har gjort några tältturer på vintern tidigare men det var ett par år sedan senast.
 
Men om vi skulle hyra en pulka ihop? Så kunde en bära ryggsäck och den andra pulka (man kan turas om) För jag tror inte jag får plats med allt i min ryggsäck. Det kostar typ 400kr natten i stuga. Hur mycket pengar kan man tjäna in av att var tredje natt till exempel sova i tält? De pengarna kan man ju använda till hyra av pulka, sovsäck och annat som man kan komma att behöva som dunskor och snötältpinnar. Vad behöver man mer som man inte har på sommaren men som man behöver när man tältar v/s sover i stuga? Man kanske kunde sy ett överdrag till sovsäcken. Har kollat lite på olika material. Jag inser att det kanske blir lite mer men sedan har man å andra sidan sakerna till nästa gång. Fast om man bor i stuga blir det ju bekvämare, även med vikten. Jag kan tänka mig att bo i stuga också.
 
Ja och det företaget tar bra betalt för sina tjänster men deras personal är kunniga och trevliga de gånger jag stöt på dem och talat med dem. Tanken här var att man samlade ihop några likasinnade och komma iväg på en tur som inte ruinerade ens ekonomi. Visst det blir lite planerande innan men det kan det vara värt. De har några turer som jag själv hade velat göra men priset avskräcker en del.
 
Jag och min svåger kommer att åka upp och skida till Helagsmassivet 13-18 mars.
Vi har plats i bilen för fler personer om någon vill hänga på från stockholm.
Vi kör upp på torsdag och övernattar i Ljungdalen. Skidar sen fre-måndag runt i helagsområdet. Övernattar igen i Ljungdalen och kör ner på tisdag. Tid och plats är mest beroende av våra semestermöjligheter.
Jag har endel utrustning att låna om det behövs bl.a tält (nammatj 2 gt) och bensinkök.
/jesper
 
Vi kommer att göra en vinterbestigning av nygrens led på kebnekaise i mars/april i år. Packningen kommer bestå av det minsta möjliga, förmodligen bara ett par extra tjocksockar som nödplagg om dessa blir våta... Kan lätt bli tungt på vintern annars. Klätterutrustning, rep och annat tar plats så vi kommer köra simpelt. Tält, dubbla liggunderlag och rejäla sovsäckar är väl det förutom maten då som packas i en 45 liters rygga.

En pulka är väl okej att använda om man planerar att vara ute flera veckor, lätt att börja pracka på sig massa onödig vikt, turskidor är ett måste med stighudar om man inte vill glida bakåt konstant med pulkan antar jag. Skulle hellre satsa på längdskidor, i april är ändå skoterspåret ut till fjällstation väl plöjt om längdspåret dragit igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.