nedgång för rovfåglar

Har årligen i decennier sett fiskgjusar med ungar i ett bo.
I år (tror jag) att jag såg vuxna fåglar tidigt på sommaren,men inte någon aktivitet kring boet nu.
Få örnar iakktagna,och fjällvråk har jag inte heller sett.
Slump eller annat?
 
Det varierar mellan olika rovfåglar, havsörnen har ju ökat kraftigt medan kungsörnen haft det svårt. Fiskgjusen har klarat sig bra, medan fjällvråken säkert har minskat en del, men den varierar ju också "normalt".
 
Sommarens turer:
En vecka i Sarek: 20 fjällabb, 0 fjällvråk, 0 örn
En vecka i Sulitelma: 0 fjällabb, 0 fjällvråk, 0 örn

HåkanF
 
Har årligen i decennier sett fiskgjusar med ungar i ett bo.
I år (tror jag) att jag såg vuxna fåglar tidigt på sommaren,men inte någon aktivitet kring boet nu.
Få örnar iakktagna,och fjällvråk har jag inte heller sett.
Slump eller annat?

Fjällvråkens numerär varierar kraftigt mellan åren beroende på födotillgång (lämmlar och sorkar). Trenden över ett längre perspektiv tycks dock vara en relativt stabil population. Dock är den fåtalig i vårt land (och rödlistad) och uppskattat "medel"populationsantal är cirka 3000 häckande par där det goda år kan häcka så många som drygt 5000 par och dåliga knappt 2000.

Vad gäller f-gjuse är beståndet stabilt sett under senaste 30 årsperioden men även den är relativt fåtalig (och rödlistad) med uppskattningsvis 4-4500 häckande par. Kanske har en av individerna dött vid boet du observerat och ingen ny individ alt nytt par har återkommit till boet. Inte osannolikt återkommer de sinom tid till samma bo. :)

/J
 
Vädret

Förra sommaren var den kallaste i fjällen på många år. Årets sommar har inte heller varit normalvarm vad jag förstår. Rovfåglarna är högst i kedjan och påverkas av tillgången på mat. Inte otroligt att de har gått ned lite liksom övriga fåglar pga de senaste somrarna..?

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aktiv-jägare Nedgång för rådjur? Vilda djur 25
Almgren Rovfåglar i Mumbai Vilda djur 4
En liten fråga om rovfåglar Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.