Vad heter fågeln med de många lätena?

Jag har inte riktigt kunnat bestämma vilken fågel det är som jag har hört. Finns det någon därute som månne har ett svar? Jag såg aldrig fågeln, men tror att det skulle kunna vara en sångare eller lärka av något slag. Fågeln gör många olika läten.

Klicka på länken och välj "Hämta". https://docs.google.com/file/d/0B1WhKdL5SxF0T3REVld1eXhCTHc/edit?usp=sharing


OBS: Ljudkvaliten är ganska dålig. Har spelat in med iPhone och inte fattat hur jag ska redigera fram bättre ljud. Vrid upp på max så hörs det! ;)

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Var det vass där

fågeln verkade sitta? Sävsångare kanske.

Trädgårdssångare pladdrar också på sådär men det är mera i lövskog eller löväng.

Snart svarar nog en säker ornitolog.

Thure
 
fågeln verkade sitta? Sävsångare kanske.

Trädgårdssångare pladdrar också på sådär men det är mera i lövskog eller löväng.

Snart svarar nog en säker ornitolog.

Thure

Fågeln satt i ett träd i en dunge i ett åkerlandskap. Jag noterade en lärkstor fågel med mörkbrun hätta, brun kropp, vitt ögonstreck samt svarta, tydliga rektangulära markeringar på samt på sidan av hals och möjligen ner på bröstet. Kan det vara samma fågel?
 
Jag skulle troligen kunna säga vilken fågel det är, men jag får inte lyssna på filen. Får bara ett meddelande om att för många har laddat hem filen redan.
 
Svårt att lyssna, men det skulle kunna kanske vara en härmsångare ? Är ingen expert på sångare men de kör ju massa olika läten, ungefär som taltrasten, men någon taltrast lät det inte som och de brukar mest köra på kväll och natt enligt min erfarenhet. Den har dock inte något vitt ögonstreck vad jag vet. Det har däremot lövsångaren (eller vitt och vitt men ljusare) men det är ingen lövsångare.

Mvh // Johannes
 
Kärrsångare!

Äntligen lyckades jag ladda ner filen! Jag tycker det låter som en kärrsångare, kan inte få det till något annat. Kärrsångaren är en brungrå oansenlig fågel och beskrivningen av den fågel du såg låter som att det inte är den utan en annan fågel. Kärrsångaren håller sig gärna dold, sjunger från en låg plats eller från ett mindre träd. Inte från höga trädtoppar. Den är en mästerlig härmfågel och kan rada upp en väldig massa läten i snabb takt. Är ganska okänd för de flesta som inte är fågelskådare men ändå inte ovanlig i t ex Skåne. Kul att du fick en inspelning på den!

Hälsningar
Hans
 
Jag håller med om kärrsångare. Definitivt en accrocephalussångare, till vilka även sävsångare hör, men den är mer enformig. Busksångare låter "vackrare". Kärrsångare siter ofta i en sälg eller videbuske och sjunger på morgonen men kan sjunga dygnet runt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.