Vilka fåglar?

Hej!

Jag och sambon var ute vid sjön Draven i helgen och såg en fågel som vi inte riktigt kom överens om ang art. Jag tror iallafall att det rör sig om juvenila indivder. Min gissning är Salskrake (juvenil), men jag har hittills inte hittat någon bild eller bra förklaring på utseendet hos denna... Jag har tyvärr ingen bild på fåglarna vi såg, men ska försöka beskriva dom så ingående jag kan.


- Det är någon sorts sjöfågel. Simmande.

- Storlek: ungefär som en Salskrake. Bredvid Storlom (juv) i samma vatten så var denna betydligt mindre och mer kompakt i formen. Mindre än Knipan som också simmade i samma vatten.

- Färg: Svart/mörk hjässa och vit kropp. Kort näbb.


Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att lösa mysteriet! Tack på förhand!
 
Storleksmässigt så finns det väl inte så mycket att välja på, förutom den ovanliga Knipskraken!
 
Salskrake häckar bara i Lappland i vårt land och det är därför inte troligt att se en juvenil sådan i Småland under juni/juli.

Beskrivningen är ju inte jättetydlig och detaljerad ;) och det är svårt sia om vad det kan vara, särskilt nu när både vuxna och ungfåglar finns att välja på.... Mörk hjässa med vit/ljus kropp och kort näbb passar på en del....:)
Dök den eller "tippade" bara när den leta efter mat? Höll den sig tillsammans med andra fåglar?

Småskrake/storskrake ungfåglar?
Skäggdopping ungfågel?


Med vänlig hälsning
J
 
Salskrake häckar bara i Lappland i vårt land och det är därför inte troligt att se en juvenil sådan i Småland under juni/juli.

Beskrivningen är ju inte jättetydlig och detaljerad ;) och det är svårt sia om vad det kan vara, särskilt nu när både vuxna och ungfåglar finns att välja på.... Mörk hjässa med vit/ljus kropp och kort näbb passar på en del....:)
Dök den eller "tippade" bara när den leta efter mat? Höll den sig tillsammans med andra fåglar?

Småskrake/storskrake ungfåglar?
Skäggdopping ungfågel?


Med vänlig hälsning
J

Tack för ditt svar!! :) Då kan vi ju bortse från Salskraken! :) Har tyvärr inga andra kännetecken vad gäller teckningen på fågeln. Den hade inga strimmor, streck vid ögat eller liknande kännetecken, tyvärr. Den hade bara dessa två färger precis som jag skrivit innan, rena färger. :-/ Fågeln var ensam och dök när den skulle ha mat. Den höll sällskap med ett par Storlommar (båda dessa var juvenila).
 
Jag förstår att det är svårt att försöka lista ut en fågel man inte har sett med enbart en främmande persons fattiga beskrivning. Tack ändå för alla svar! Jag vet inte inte om vi löser detta mysterium. Jag har tittat och tittat i fågelböcker och googlat, men det närmaste jag hittar är en juvenil svarthakedopping. Färg och näbb stämmer bäst in på den. Jag har i alla fall lärt mig att försöka dokumentera "mysteriefåglar" på bättre sätt (spela in läten, fota i de fall objektivet når, försöka notera pedantiskt). Om ni har fler tips, så tar jag mer än gärna era råd! :) Återigen, tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.