Dödslängtan eller dåligt omdömme?

En random gubbe med hemmasydd flagga har ingen rätt att stoppa nån. Han kan stå vid vägkanten och vinka hur mycket han vill men det är helt valfritt att stanna. Står han mitt i vägbanan får han faktiskt skylla sig själv om han blir påkörd. Han kan va rånare, bilkapare eller vad som helst som maskerat sig. Jag är iaf mycket tveksam till att stanna.

Frågan är dock hur du vet att det är en random gubbe med hemmasydd flagga.

Problemet med din attityd är att personen i fråga mycket väl kan ha rätt att stoppa trafiken.

Angående dina farhågor om bilkapare och rånare så får man ju fråga sig hur du gör ifall det står någon i polisuniform och försöker stoppa dig. Det kan ju faktiskt vara någon som klätt ut sig till polis. Vill man dra det ett steg längre så kan man ju tänka sig att någon rånare har mixtrat med trafikljusen för att förmå dig att stanna.

Skall man isf tolka det som att du skiter i att stanna när polisen försöker stoppa dig? Att du skiter i rödljusen?

Det blir då lite olustigt att du tycker att om någon blir påkörd får skylla sig själv...
 
Frågan är dock hur du vet att det är en random gubbe med hemmasydd flagga.

nej precis, bilisten kan inte alltid avgöra vem som försöker stoppa nån honom när han kommer i hög hastighet, så just därför ska man inte ens försöka göra det utan väldigt tydliga tecken om vem man är och varför det ska stoppas. Blåljusfordon, vägarbeten eller vägassistans räcker oftast för mig. Sunt förnuft råder. Så mycket förnuft man iaf hinner uppbåda i 90 km/h. Ensamma stollar med tygbit och utan krashad bil i diket signalerar inte nöd eller fara, utan snarare psykisk ohälsa eller onda avsikter, så därför är "mera gas" ett bättre alternativ.
 
nej precis, bilisten kan inte alltid avgöra vem som försöker stoppa nån honom när han kommer i hög hastighet, så just därför ska man inte ens försöka göra det utan väldigt tydliga tecken om vem man är och varför det ska stoppas. Blåljusfordon, vägarbeten eller vägassistans räcker oftast för mig. Sunt förnuft råder. Så mycket förnuft man iaf hinner uppbåda i 90 km/h. Ensamma stollar med tygbit och utan krashad bil i diket signalerar inte nöd eller fara, utan snarare psykisk ohälsa eller onda avsikter, så därför är "mera gas" ett bättre alternativ.

Oftast!? Skulle vara intressant att veta när du inte tycker att blåljusfordon inte räcker för dig.

Jag hoppas inte du kör bil, iaf inte där/när jag är ute i trafiken. Dessvärre så brukar inte trafikgalningar annonsera när de skall ut och köra.

Det kanske är detta TS syftade på när han ifrågasatte omdömmet hos cyklister som cyklar i trafiken där Calexico kan dyka upp utan förvarning. Vem vet - du kanske får tuppjuck och får för dig att du skall köra förbi i 180km/h och dunka backspegeln i ryggen på cyklisten?
 
En random gubbe med hemmasydd flagga har ingen rätt att stoppa nån. Han kan stå vid vägkanten och vinka hur mycket han vill men det är helt valfritt att stanna. Står han mitt i vägbanan får han faktiskt skylla sig själv om han blir påkörd. Han kan va rånare, bilkapare eller vad som helst som maskerat sig. Jag är iaf mycket tveksam till att stanna.

Jag tycker det är lovvärt att laglydiga och hänsynsfulla bilister delar med sig hur man ska uppträda i trafiken, finns mycket för de hänsynslösa cyklisterna att lära och ta efter!

Jag hoppas det är ok att jag kopierar det ovan beskrivna tankesättet till cykelbanan? Det står jämt folk mitt på cykelbanan som jag tidigare inte riktigt vetat hur jag ska hantera. Men nu fattar jag ju att det mest troligt är psykiskt störda rånare som vill mig illa!
Kommer hädanefter att trycka dem av vägen med ringklockan, fungerar inte det kör jag på dem, de får ju faktiskt skylla sig själva!

Ja jisses....
 
jag tycker alltid det är lite löjligt och skrattretande ut när alla i en grupp ser exakt likadana ut. Lite mer förlåtande när det är en grupp ungdomar som vill signalera attityd, men snudd på pinsamt när det är vuxna människor. Som om man inte är en egen individ. Gäller såväl cyklister som andra. Precis som om det inte gick att cykla i vanliga träningskläder, som att man inte är en seriös cyklist då.

Måste finnas mycket du har roligt åt då, med tanke på hur många som utövar sina fritidsintressen i ändamålsenliga kläder.
Fnissar du även åt fotbollsspelare, jägare, orienterare, skidåkare, golfare bara gör att nämna några?
Men du skulle säkert utöva alla de aktiviteterna i samma skjorta o jeans bara för att visa vilken individualist du är.
 
Cykel för mig är ett synnerligen bra och trevligt transportmedel, men inte mer än så. Det är inte min religion. Att slänga käft med sekterister vet jag är både trist och meningslöst, så här tackar jag för mig.

Och jag tycker att det är trist och meningslöst med påhittade diskussionsunderlag så jag tackar för att du tackar för dig.
 
Frågan är dock hur du vet att det är en random gubbe med hemmasydd flagga.

Den hemmasydda flaggan kan vara lite svår att identifiera, men om personen inte har en väst med texten VAKT så är det i alla fall en "random gubbe".

Men även om personen har en väst med texten VAKT så ska man nog vara skeptisk om det inte samtidigt är skyltat med varningsskyltar enligt trafikverkets bestämmelser. Det är möjligt att det inte är nån galen mördare, men det är i alla fall nån som försöker bryta mot lagen.
 
Jag tycker det är lovvärt att laglydiga och hänsynsfulla bilister delar med sig hur man ska uppträda i trafiken, finns mycket för de hänsynslösa cyklisterna att lära och ta efter!

Jag hoppas det är ok att jag kopierar det ovan beskrivna tankesättet till cykelbanan? Det står jämt folk mitt på cykelbanan som jag tidigare inte riktigt vetat hur jag ska hantera. Men nu fattar jag ju att det mest troligt är psykiskt störda rånare som vill mig illa!
Kommer hädanefter att trycka dem av vägen med ringklockan, fungerar inte det kör jag på dem, de får ju faktiskt skylla sig själva!

Ja jisses....

Ringklockan? Tänk Ben Hur. Utfällbara knivar från hjulen ska det vara! Ringklocka är bara för mesar i varje fall. ;)

Skämt åsido, den här tråden är starkt deprimerande att läsa. Jag ångrar faktiskt att jag gjorde det.
 
Oftast!? Skulle vara intressant att veta när du inte tycker att blåljusfordon inte räcker för dig.

Jag hoppas inte du kör bil, iaf inte där/när jag är ute i trafiken. Dessvärre så brukar inte trafikgalningar annonsera när de skall ut och köra.

Det kanske är detta TS syftade på när han ifrågasatte omdömmet hos cyklister som cyklar i trafiken där Calexico kan dyka upp utan förvarning. Vem vet - du kanske får tuppjuck och får för dig att du skall köra förbi i 180km/h och dunka backspegeln i ryggen på cyklisten?

Du läser som du vill att det ska stå och dömer efter det. Svårt att diskutera med såna fanatiker som du ger sken av att vara. Jag har aldrig sagt att man ska köra på nån eller som en galning i övrigt. Det är din galna cyklisthjärna som ser det. Jag har sagt att om en random gubbe utan tydlig skyltning och tillstånd kliver ut i körbanan för att leka polis och stoppa bilar för en cykeltävling, så tycker jag han får skylla sig själv om han blir påkörd.

Nog diskuterat med dig.
 
Den hemmasydda flaggan kan vara lite svår att identifiera, men om personen inte har en väst med texten VAKT så är det i alla fall en "random gubbe".

Men även om personen har en väst med texten VAKT så ska man nog vara skeptisk om det inte samtidigt är skyltat med varningsskyltar enligt trafikverkets bestämmelser. Det är möjligt att det inte är nån galen mördare, men det är i alla fall nån som försöker bryta mot lagen.

Du verkar ha en otrolig förmåga att vet vad andra har för avsikter utan att ens ha träffat dem, men när frågan kommer upp verkar du dock förneka det.

Om någon nu som befarats vara en rånare så kan bör man ju fråga sig om man kan utgå från att de gör ett dåligt jobb med att verka ha ett legitimt skäl att stoppa dig. Jag menar hur svårt är det att dra på sig en hemmagjord väst?

Skall man vara paranoid skall man inte stanna för någon eller något.
 
Du läser som du vill att det ska stå och dömer efter det. Svårt att diskutera med såna fanatiker som du ger sken av att vara. Jag har aldrig sagt att man ska köra på nån eller som en galning i övrigt. Det är din galna cyklisthjärna som ser det. Jag har sagt att om en random gubbe utan tydlig skyltning och tillstånd kliver ut i körbanan för att leka polis och stoppa bilar för en cykeltävling, så tycker jag han får skylla sig själv om han blir påkörd.

Nog diskuterat med dig.

Nej jag läser vad du faktiskt skriver. Eller har jag missförstått vad du menade med att de som står i vägen får skylla sig själva.

Däremot verkar du ju tolka saker som du själv vill att de skall vara. I ditt cyklister så utgår du ju från att cyklister bryter mot lagen (trots att det just kan vara du som vill göra det i nämnd situation).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.