• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jämtlandsfjällen 6/6-9/6

Kommande sommar blir min första i Sverige efter jag flyttat hit från Tyskland i höstas. Tänker då inleda sommaren med en kortare fjällvandring (med tält) redan så tidigt som i början av Juni. Siktet är inställt mot Jämtlandsfjällen, närmare bestämt är det inte än. Bilfärden dit ifrån Mälartrakten.
Någon som vill haka på?
Mvh Frank.
 
Räkna med att Det kan vara rätt mycket snö kvar då. Ifjol var det nästan helt vitt i Storulvån den 6/6.

Men inte säkert det är lika i år. Hoppas du får en bra tur
 
Hejsan,
tack för tipsen. Ja, tanken om snöläget har jag faktiskt tänkt också. Det är nog att anpassa sig vid rådande förhållanden när man är på plats, och det bör tänkas på alternativ också. Och förstås, lite chansning på bra väder och förhållanden finns ju med, det är nog en månad kvar för snön att dra sig undan :)
Frank.
 
Hejsan,
tack för tipsen. Ja, tanken om snöläget har jag faktiskt tänkt också. Det är nog att anpassa sig vid rådande förhållanden när man är på plats, och det bör tänkas på alternativ också. Och förstås, lite chansning på bra väder och förhållanden finns ju med, det är nog en månad kvar för snön att dra sig undan :)
Frank.

Jag skulle kunna tänka mig att följa med på en kortare tur. Var själv på fulufjället för ett par dagar sedan. Mycket snö och hård blåst, men skare som höll ganska bra. Inga skidor eller snöskor här inte.
Bor själv i mälardalen, maila om du vill ha en möjlig resekamrat att dela kostnader med!
 
lite tips om Sylsjön runt

Ja, då blev det alltså Sylsjön runt. Eftersom jag själv letat efter information här på utsidan men inte hittat mycket, tänkte jag nu dela lite tips ifall någon funderar om samma området.
Jag gick ifrån Ljungdalen, Björken stugby området. Det går bra att parkera bil där. Sen är det bara att följa Pilgrimsleden västerut. Tyvärr är Pilgrimsleden (som annars är fin) i början väldigt sönderkört av fyrhjulningar och det var delvis väldigt jobbigt att ta sig fram då det var blött också.
Hela Pilgrimsleden på Sylsjöns södra sidan är sen bra markerad och tillräckligt upptrampad så man knappt missar stigen. Bra tältplatser finns också här och där.
Däremot kändes norra sidan rätt jobbigt: Kommer man västerifrån är det först en del med sankmark som sen övergår i björkskog med en massa upp och ner. Här tappar man leden på flera ställen, rekommenderas då att gå på stranden eftersom det saknas mycket vatten i Sylsjön. Tältplatser finns säkert också på norra sidan men är inte så lätthittade.
På hela rundan finns dessutom flera vad (säkert mer än 10st), men det var aldrig farligare än knähögt med vatten när man spanat efter bra vadställen.
En fin vandring som jag gärna haft mer tid för. Men kanske värt att fundera att gå ifrån Ljungdalen/Kläppen åt Helags för att sen vika av ner till Sylsjön.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.