1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade

Tror att vi vill undvika såna variationer här, då topparna åt båda hållen skulle medföra problem... En stor älgstam innebär problem för såväl jord och skogsbruk, som trafiken. En stor vargstam som håller på krascha pga svält vet jag inte, men misstänker att dom kan dra sig till tätbebodda områden...
 
Tror att vi vill undvika såna variationer här, då topparna åt båda hållen skulle medföra problem... En stor älgstam innebär problem för såväl jord och skogsbruk, som trafiken. En stor vargstam som håller på krascha pga svält vet jag inte, men misstänker att dom kan dra sig till tätbebodda områden...

Du har säkert rätt, min synpunkt var bara att jakt/naturvård på det sätt som vi bedriver i tex Sverige sällan (åter)skapar ett naturligt tillstånd. Naturen är troligen mycket mer fluktuerande i sitt naturliga tillstånd, att det sen inte passar tillsammans med vår civilisation är en helt annan sak. :)

Extremlägena bör man säkert undvika, men jag tror att lite mer naturlig variation i djurstammarna än vad vi har nu skulle man kanske stå ut med...? Men visst, det skulle påverka tex viltolycksstatistiken både positivt och negativt beroende på var vi befann oss i cykeln och jägarna skulle säkert gnälla under perioden när bytesstammen minskade... :p Å andra sidan skulle de ju då under den perioden få jaga tex varg i större utsträckning för att bromsa fluktuation så att vi undviker extremlägena. Problemet med detta resonemang är nog dock att det är omöjligt att förutsäga fluktuationerna (dom sker iaf enligt artikeln inte helt regelbundet), så frågan är om det är möjligt att anpassa jaktvården till detta och samtidigt lyckas med att plana ut extremlägena i fluktuationen... Jag är tveksam, men tycker att det är en vacker tanke. :)
 
Om man vill lägga någon etik i viltvård tycker jag att det verkar fullkomligt förkastligt att sträva efter dessa variationer. En viltstam som kraschar pga matbrist innebär på ren svenska att en massa djur svälter ihjäl. Jag skulle nog personligen föredra en kula.

Sedan kanske vi ska vara försiktiga med att generalisera utifrån en extrem situation. I vanliga fall skulle man nog kunna anta att älgarna/vargarna helt enkelt vandrade iväg om matbristen på en plats blev för stor. Det alternativet finns inte här, så även utan människor som strävar efter att hålla viltstammarna ganska stabila kan man nog anta att utfallet hade blivit mindre extremt om det inte varit en relativt liten ö saken gällde.
 
Promblemet är ju iofs att naturen är inte etisk på det sätt som vi människor definerar det. Vi ska inte tvinga vår etik på naturen, det tycker jag är ett större etiskt övertramp än att naturen "låter" djur svälta ihjäl.

Jag tror dessutom att min förenkling av situationen på ön blev (eller tolkas) aningens överdriven, det handlar aldrig om masssvält, svängningarna går över decennier (det är ju här det skiljer sig från traditionell jakt/naturvård) populationskraschen (oavsett om det är rovdjur eller bytesdjur) handlar ju snarare om att det inte sker någon föryngring av stammen när det råder matbrist, det föds helt enkelt inte nya ungar om modern inte hittar tillräckligt med föda. Därigenom kraschar populationen (inte de enskilda djuren) inom loppet av kanske 10 år på grund av naturliga dödsorsaker hos den åldrande populationen.

Sen blir allting givetvis speciellt och extremt i en så avgränsad miljö. Men jag tror ändå att en naturlig miljö skulle uppvisa betydligt större fluktuationer än vad som sker när populationerna till största del sker genom jakt/naturvård.

Se bara på lämmelpopulationen tex, jämförelsevis obehindrad utbredning, ingen större påverkan från människan, ändå har vi rejält stora fluktuationer i populationen där givetvis predatorspopulationen följer efter (fjällugglan häckar i princip bara om lämmelpopulationen är tillräckligt stor så det kan gå flera år utan någon som helst föryngring av fjällugglepopulationen). Även om de sk lämmeltågen till stor del är en myt så är det stor fluktuation i lämmelpopulationen och de flesta andra smågnagarpopulationer vilket givetvis även påverkar deras predatorer.

Sen om det är lämpligt att ha motsvarande fluktuationer hos älgpopulationen är väl tveksamt, det kommer nog påverka skogsbruket, på ett sätt som det inte är anpassat för, om inte annat. Jag såg mest det hela som ett intressant tankeexperiment och ventilerade detta här.

Vi har ju dock en ganska extrem situation på gång hos viltsvinspopulationen med start i Mälardalsregionen, även om det garanterat spridit sig längre nu. Väldigt få naturliga predatorer i det huvudsakliga utberedningsområdet (det är i princip bara varg som tar fullvuxna vildsvin) leder till en kraftigt ökande population eftersom födotillgången är i princip obegränsad. Här har ju jakttrycket hittills inte anpassat sig i samma utsträckning som populationsökningen och det kommer bli intressant att se vad som händer i framtiden...
 
Ja, varför inte flytta dit den ryska vargtiken som snart är tillbaka i Junsele. Hon har efter fjärde flytten kostat ca 4,5 miljoner och är snart tillbaka bland renarna. Borde få det skitfint på sydgeorgien och hjälper dessutom till med renproblemet... Kan ju bli vegiterian när renarna är slut. Det är i alla fall låååångt till Junsele. En sådan flytt låter som väl investerade skattepengar för mig. :-D
 
Vi har ju dock en ganska extrem situation på gång hos viltsvinspopulationen med start i Mälardalsregionen, även om det garanterat spridit sig längre nu. Väldigt få naturliga predatorer i det huvudsakliga utberedningsområdet (det är i princip bara varg som tar fullvuxna vildsvin) leder till en kraftigt ökande population eftersom födotillgången är i princip obegränsad. Här har ju jakttrycket hittills inte anpassat sig i samma utsträckning som populationsökningen och det kommer bli intressant att se vad som händer i framtiden...

Vad jag vet finns inget exempel på att nån varg tagit ett vuxet vildsvin i Sverige..?
Det enda som begränsar vildsvin är jakt ,vinter och föda.
 
Vad jag vet finns inget exempel på att nån varg tagit ett vuxet vildsvin i Sverige..?
Det enda som begränsar vildsvin är jakt ,vinter och föda.

Innan vildsvinen blir vuxna så är de vanligen kultingar, vad jag vet så gäller detta faktum även i Sverige? Minskar man på antalet kultingar, så minksar man också på det totala antalet vildsvin. Att finna resterna av ett slaget vildsvin är nog inte lätt, inte minst pga att andra vildsvin lär äta upp sina döda kamrater.
 
Innan vildsvinen blir vuxna så är de vanligen kultingar, vad jag vet så gäller detta faktum även i Sverige? Minskar man på antalet kultingar, så minksar man också på det totala antalet vildsvin. Att finna resterna av ett slaget vildsvin är nog inte lätt, inte minst pga att andra vildsvin lär äta upp sina döda kamrater.

Jag har inte sagt att dom inte äter kultingar. Problemet är att suggan oftast är bredvid.
Ett vuxet svin verkar dock vara för riskabelt.

http://www.jaktojagare.se/varg-mot-vildsvin-nja
 
Promblemet är ju iofs att naturen är inte etisk på det sätt som vi människor definerar det. Vi ska inte tvinga vår etik på naturen, det tycker jag är ett större etiskt övertramp än att naturen "låter" djur svälta ihjäl.

Jag tror dessutom att min förenkling av situationen på ön blev (eller tolkas) aningens överdriven, det handlar aldrig om masssvält, svängningarna går över decennier (det är ju här det skiljer sig från traditionell jakt/naturvård) populationskraschen (oavsett om det är rovdjur eller bytesdjur) handlar ju snarare om att det inte sker någon föryngring av stammen när det råder matbrist, det föds helt enkelt inte nya ungar om modern inte hittar tillräckligt med föda. Därigenom kraschar populationen (inte de enskilda djuren) inom loppet av kanske 10 år på grund av naturliga dödsorsaker hos den åldrande populationen.

Sen blir allting givetvis speciellt och extremt i en så avgränsad miljö. Men jag tror ändå att en naturlig miljö skulle uppvisa betydligt större fluktuationer än vad som sker när populationerna till största del sker genom jakt/naturvård.

Se bara på lämmelpopulationen tex, jämförelsevis obehindrad utbredning, ingen större påverkan från människan, ändå har vi rejält stora fluktuationer i populationen där givetvis predatorspopulationen följer efter (fjällugglan häckar i princip bara om lämmelpopulationen är tillräckligt stor så det kan gå flera år utan någon som helst föryngring av fjällugglepopulationen). Även om de sk lämmeltågen till stor del är en myt så är det stor fluktuation i lämmelpopulationen och de flesta andra smågnagarpopulationer vilket givetvis även påverkar deras predatorer.

Sen om det är lämpligt att ha motsvarande fluktuationer hos älgpopulationen är väl tveksamt, det kommer nog påverka skogsbruket, på ett sätt som det inte är anpassat för, om inte annat. Jag såg mest det hela som ett intressant tankeexperiment och ventilerade detta här.

Vi har ju dock en ganska extrem situation på gång hos viltsvinspopulationen med start i Mälardalsregionen, även om det garanterat spridit sig längre nu. Väldigt få naturliga predatorer i det huvudsakliga utberedningsområdet (det är i princip bara varg som tar fullvuxna vildsvin) leder till en kraftigt ökande population eftersom födotillgången är i princip obegränsad. Här har ju jakttrycket hittills inte anpassat sig i samma utsträckning som populationsökningen och det kommer bli intressant att se vad som händer i framtiden...
Nej, jag tror inte heller att naturen är etisk, men människor har en möjlighet att välja att vara.

Hur som, att tro att en population som kraschar pga av matbrist gör det "över en 10 år" slår mig som en smula naivt. Såvida honan inte är så svulten att hon slutar löpa/får missfall kommer det sannolikt födas kullar även under dåliga år, skillnaden är bara att de dör som små.

Vad gäller lämlarna, har du sett hur många döda lämlar det finns överallt under ett lämmelår? Nu orsakas visserligen lämmelfluktuationerna (har jag hört) av att lämlarnas reproduktionstakt är sådan att den blir kaotisk. Sedan ansågs väl snarare mänsklig inblandning minska fluktuationerna i tidigare inlägg?
 
Jag har inte sagt att dom inte äter kultingar. Problemet är att suggan oftast är bredvid.
Ett vuxet svin verkar dock vara för riskabelt.

http://www.jaktojagare.se/varg-mot-vildsvin-nja

"Wolves killed more wild boar in a year when piglets were very abundant, and nearly left off
hunting roe deer when roe deer numbers declined"

DOI: 10.1890/0012-9658(2002)083[1341:KRAPBW]2.0.CO;2


"The wild boar Sus scrofa was the most common prey item found in wolf scat (%B 35.6%) and is also the most commonly occurring ungulate in the study areas."

"Although adult wild boars (boar and sow) are a dangerous prey item for wolves
(Jędrzejewski et al. 1992), they were preyed upon in all seasons by wolves that hunted in pairs or in groups"

DOI 10.1007/s13364-011-0063-8

Däremot har säkert vargforskaren Jens Karlsson vid Grimsö viltforskningstation rätt i att de få vargar som finns i Sverige inte har någon som helst chans att hejda vildsvinens tillväxt i Sverige.
 
"
Däremot har säkert vargforskaren Jens Karlsson vid Grimsö viltforskningstation rätt i att de få vargar som finns i Sverige inte har någon som helst chans att hejda vildsvinens tillväxt i Sverige.

Det har ingenting att göra med hur många dom är, utan av vad det finns att välja på.

Med tanke på vår goda tillgång på älg, rådjur, får, kreatur, hundar, (hästar!) mm så finns ingen anledning att gå en match med ett vildsvin med skarpslipade betar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
andyyy Den olagliga jakten på elfenben Vilda djur 17
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Att tänka på/tips inför bäverfotografering? Vilda djur 11
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
srpp Bra fågelbok med foton på svenska? Vilda djur 14
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
söderlund Fågelbok på nätet Vilda djur 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...