• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Topptur i Jotunheimen 2013

Har bland annat planerat in en 9-dagarstur till Jotunheimen under juli månad nästa år. Syftet är främst att plocka 2000-meterstoppar kring Glittertindsmassivet (trekking/scramblingtoppar). Hade varit kul om någon eller några är intresserade av att hänga på.

Jag kör bil från Skåneregionen och kan hämta upp längs vägen. Har tämligen god erfarenhet av både vandring och klättring.

mvh
 
Jag är väldigt intresserad men jag hör av mig om det lite senare i vår kanske det är trotts allt lånt kvar...

/Sebastian
 
Inte 100% säker på när den längre turen blir men förmodligen mellan 20 juli - 18 augusti. Börjar i södra Norge och betar av norrut..

Kommer sannolikt även att dra iväg på två kortare turer till Jotunheimen alt Rondane 9-12 maj (klämdag kristihimmelsfärd) samt 6-9 juni (klämdag nationaldagen).
 
Har bland annat planerat in en 9-dagarstur till Jotunheimen under juli månad nästa år. Syftet är främst att plocka 2000-meterstoppar kring Glittertindsmassivet (trekking/scramblingtoppar). Hade varit kul om någon eller några är intresserade av att hänga på.

Jag kör bil från Skåneregionen och kan hämta upp längs vägen. Har tämligen god erfarenhet av både vandring och klättring.

mvh

Hej

Din resa ser onekligen intressant ut hbgsnix men Vad krävs för dina toppar i utr. och klättringserfarenhet?

Planerar själv följande 10.000möh Expedition som 50-års upplevelse, kan vara flexibel gällande datum om ngn hakar på.

Glittertind 2470 möh

Surtningssui 2368 möh

Kyrkja 2032möh

Galdhöpiggen 2469 möh

Är inte klar över 5:e toppen ännu men kan få räkna in Besseggen i nödfall :)



Förslag på 5:e topp i närheten?

Som ni kan förstå så kan exakta dagar ej bestämmas utan väder får avgöra..
 
Senast ändrad:
Är inte klar över 5:e toppen ännu men kan få räkna in Besseggen i nödfall :)



Förslag på 5:e topp i närheten?

Som ni kan förstå så kan exakta dagar ej bestämmas utan väder får avgöra..

Besshöe i så fall - Besseggen är väl knappast en topp;)
Store Smörstabtindan för den som gillar utmaningar.
 
Är intresserad av att hänga på nån av de kortare turerna, gärna Kristi himmelsfärds-helgen om det blir av? Uppskattar "vanlig" fjällvandring men vill ännu hellre upp i bergen för att klättra lite enklare toppar (typ F/PD). Hör av dig!

Med vänlig hälsning, Z
 
Hej

Din resa ser onekligen intressant ut hbgsnix men Vad krävs för dina toppar i utr. och klättringserfarenhet?

Planerar själv följande 10.000möh Expedition som 50-års upplevelse, kan vara flexibel gällande datum om ngn hakar på.

Glittertind 2470 möh

Surtningssui 2368 möh

Kyrkja 2032möh

Galdhöpiggen 2469 möh

Är inte klar över 5:e toppen ännu men kan få räkna in Besseggen i nödfall :)



Förslag på 5:e topp i närheten?

Som ni kan förstå så kan exakta dagar ej bestämmas utan väder får avgöra..

Din resa ser intressant ut, ungefär det som jag skulle vilja hinna med i topptursväg.
Jag tänker gå en grundkurs i klippklättring i vår (Sveriges klätterförbund), men jag har tidigare varit på toppar som Sälka och Kaskasatjåkka (vilka beskrivs som scrambling, särskilt Sälka vars östkam har snöfält på 50 grader). Jag var på ett prova-på-tillfälle för klippklättring i höstas, och har sedan tidigare ett grönt kort inomhus i topprepsklättring.

Känner mig också lite sugen på Hurrungane, även om detta kan bli lite svårt att få in (och kanske lite svårt för denna tur, om man vill bestiga Storen).
Även berg som Storebjörn och Store Knutholstinden kan vara värda att beakta.

Denna sida är mycket bra för beskrivningar av toppturer: http://www.scandinavianmountains.com, av James Baxter som har varit på alla 2000-meterstoppar i Norden.
 
Beklagar den bristfälliga kommunikationen i denna tråden. Blev kontaktad direkt så som det ser ut nu är det fullbokat på årets 2 första kortare turer till Jotunheimen i maj & juni.

Kommer som jag skrev tidigare i tråden att lägga 4 veckor i juli-aug också och evt även en kort sväng i sept. Kontakta mig för info om dessa turer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.