• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Danmark (sydstenen) - Norge (Knivskjelodden)

Med preliminär start i april eller maj 2014 planerar jag en 'kortare' promenad från Danmark till Norge.​

Eftersom man inte bör vandra iväg ensam söker jag likasinnade som kan hoppa på och, om man önskar av utmed vägen!

*********************************************************************************
Promenadens rutt är planerad enligt följande nyckelpunkter:
(Gedser Odde (danmark)) - Smygehuk - Treriksröset - (Knivskjelodden (norge)):
Vandringen i Sverige är går via; Lokalt från Smygehuk (Någon som vet en led till malmö? - E6 (Europaled 6) - Väster ut via Hallandsleden - E1 - Södra kungsleden - *ingen led* [Storlien-Storuman(Hemavan)] - Kungsleden - Treriksröset.

Någon som vet en led/er via Norge (Storlien-Storuman(Hemavan) och sedan in i Sverige?
45 mil(?) på asfalt (Storlien - Östersund - Hemavan) känns inte lockande för varken fötter eller knän. :/

Från Danmark till Sverige har jag ännu inte kollat upp om det finns fungerande leder från Gedser Odde (sydstenen). Någon som vet (Gedser Odde - Kastrup, för att koppla på E6)?
Det samma gäller mellan Treriksröset - Knivskjelodden. Men förmodar att man kan ta sig vidare via upp Nordkalottleden?
*********************************************************************************

Eftersom jag är, enligt Utsidan en Blålufsare behöver jag lite tid att planera och "gå in" kroppen. Behöver med andra ord all hjälp och tips jag kan få. Vad fungerar en längre sträcka (månad/månader) och vad ska man helt förkasta?

Genomsnittlig vandringstakt är planerad till 1,5 - 2 mil per dag. Tyvärr, jag har inte räknat ut hela vägen i mil ännu men kan tänka mig att det rör sig om 250 - 300 mil (5-7 månader).
Hmm, det där låter en aning! överambitiöst förstår jag. Men, man måste ha en tro på den man planerar annars fungerar det inte alls. Tror man att man kan klara 1,5 - 2 mil per dag i 7 månader och, tar en dag i taget kan det gå.

Det är inte enbart fråga om en vandring utan det finns även ett eller flera uppdrag längs sträckan/-orna som är inbakade. Men det är min bit och inget någon behöver ta på sig, om man inte önskar vill säga. Men mer om det kommer senare.

Finns det intresserade medresenärer får ni mer än gärna hör av er! Det är ju fortfarande 1,5 år till planerad start och man kan ju hoppa på och av vart man vill.

Att vandra ensam kan fungera ett tag. Men människan är en social varelse. Att vara ensam för länge blir man tokig av. Dessutom kan man snubbla på ett skosnöre och bryta sig. Eller, sätta maten i vrångstrupen. Kan vara bra att ha sällskap vid sådana tillfällen. :)

/ Sören
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjllrv små resor stora äventyr! Skåne Danmark. Reskompis 3
vandringsman CYKLA TILL DANMARK FRÅN MÄLARDALEN Reskompis 0
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
Pumba Klättring, snorkling, vandring fina natur gärna Norge Reskompis 0
andyyy Norge/Preikestolen - midsommarhelgen Reskompis 1
freddag Vårvinterfjälltur, mars-april, kanske södra Norge? Reskompis 4
Joakim Ambrosson Vandring Norge/Sverige Reskompis 1
shusplash Vandra Norge! Predikstolen, Trolltunga, Jotunheimen Reskompis 3
cult_society Norge v.30 2014 Reskompis 2
kalle2 Bilresa t Norge Reskompis 0
Moxer Äventyrs kompis i Norge i juli? Reskompis 1
kalle2 Norge vecka 27el senare Reskompis 2
erixon spontanresa till Norge Reskompis 13
Annelie3 Vågsurfing tripp till Norge? Reskompis 0
snusmumriken83 2platser till storulvån i bil ikväll (2juli) eller norge Reskompis 6
Dr.Jones 1 plast i bil: Malmö till Tromsö via Höga Kusten 6/7-08, retur via Norge Reskompis 1
keerik Vandrings/resekompis i Norge 12/7 -- 27/7 Reskompis 1
gvali Norge 5-8 juni Reskompis 0
jimpaw cykelpolare till Norge sökes. Reskompis 4
tinchen sista minuten sällskap:Kvikkjokk-Norge Reskompis 1
karlp familjevandring norge Reskompis 1
AnniePalstam jobba i norge!? Reskompis 10
anders_m Samåkning Norge Reskompis 0
lkjck Norge Reskompis 0
remling Äventyr i Norge Sommar! Reskompis 0
vandringsman Sökes mjuk o god tjej som har lust att cykla i Norge?! Reskompis 0
yogi_doo Fjällvandring Klimpfjäll(Sv) -> Norge; ~ Aug 15 - 30 Reskompis 0
cjonsson Fjällvandring i Norge 20-25/26 aug ??? Reskompis 0
niklasr Toppturer i Norge i vår Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.