solglasögon alt. skyddsglaögon för glasögonbärare?

Hejsan!
Någon som har tips hur man ordnar ett par solglasögon när man är lite kraftigare närsynt (mer är -4 dioptrier (visst är det ett minus framför?))? Jag vill helst ha gula eller röda glas för bättre kontrast och inte för mörka. De ska främst användas till mtb-cykling och skidåkning. Huvudsyftet är att ge skydd för smuts och insekter vi mtb-cykling. Förra året fick jag en ögonskada pga detta. Linser och solglasögon fungerar inte för mig när det är lerigt i skogen. Det blir total katastrof, har prövat.

Har sett ett glasögonmärke som har clips för slipade glas innanför "vanliga" solglasögon, men de kan inte slipas till mer än -4 dioptrier.

Vanliga solglasögonbågar i lite svept modell(modell oakley, cebe mm) kan förses med slipade solglas ner till -3,5 dioptrier (pga krökningen på glasen).

Allternativet skulle vara nån form av skyddsglasögon för idrottare. såg sådana för ett antal år sedan, men de tycks ha försvunnit. Eller?
Tips?? Hjälp!
Jörgen
 
Varför inte linser?

Ursäkta, jag fattade inte vad det var för katastrof som inträffade när du använde linser.

Själv använder jag glasögon till vardags men använder ofta linser, ibland i kombination med solglasögon, när jag sportar.

/ Lennart
 
Bollé!

Jag har använd Bollé Edge II i många år och har för ett par veckor sedan köpt ett par nya Bollé Parole med deras SOS (Sport Optical System) adapter. Jag har riktiga "Cocacolabottnar" till glas (-6) och det är inga som helst problem. Jag tog högbrytande glas i minna (,men det tyckte optikern var onödigt).
Komplett med 3 olika färgade linser kostade det ca 2500:-. Finns hos "Din Optiker" kedjan.

Bengt
 
Okej, förklaring som lyder:
Har provat skogscykling med linser-solglasögonkombo i leriga förhållanden en gång- det räckte! Solglasögonen skyddade från lersprutet länge, men ett pyttelitet stänk letade sig till slut in inanför och med linserna i gick det inte på något sätt att blinka bort smutsen. Efter en synnerligen smärtsam sista sträcka hem, med noll syn på ena ögat och begränsad syn på det andra ögat (det tårade sig det oxo av nån anledning) kunde jag till slut komma hem till vasken och spegeln och plocka ur linsen och skölja ur skräpet. Det såg ut som en jordring runt linsen.
För mig har linser och solglasögon funkat bra till löpning, orientering, landsvägscykling och (oftast) skidåkning i alla dess former, tja det mesta. Men vid träning-tävling på mountainbike är jag minst sagt skeptisk efter den enda erfarenheten. Det är för skitigt, och därmed riskabelt, när det är blött.
Jörgen
 
Kanon!
Tack Benkt, kan vara vad jag behöver! Ska upplysa den lokala "din optiker"-butiken om detta (de hade inget råd när jag frågade dom, faktiskt!). Perfekt!
Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.