Höjdmätare

Jag har just inhandlat en Silva Alta och håller på att klura lite på höjdinställningen.

Eftersom höjdmätning baseras på att klockan mäter trycket och på så sätt får fram rätt höjd, så ändras ju höjden med vädret.

Ena dagen var höjden på min klocka 77m och nästa dag 125m på samma ställe. När ska man då ställa in den riktiga höjden så att man vet vad man skall utgå ifrån? Skall man ställa in den när det regnar? När det är sol? Högtryck? Lågtryck?

Hjälp mig snälla Ni!

Mvh, Per Nyberg.
 
jadu, jag har en suunto vector som utgår ifrån samma pricip, jag har ingen aning. Det lättaste skulle ju ha varit en gps med höjdmätare..
//Nyman
 
Den kommer väl knappast att vara helt tillförlitlig hur nogrannt du än ställer in den. Den mäter bara en variabel (lufttrycket) och du har två obekanta variabler (höjd och väderberoende lufttryck). Ur höjdmätarens syn går de två obekanta inte att skilja från varandra.
Rätta mig om jag har fel! :)
 
Etrex Vista eller Summit

Innehåller både höjdmätare och GPS ...

Den har en autokalibrering
Altimeter:
There is no (real) need to calibrate the altimeter. In about an hour, the GPS and the pressure sensor will "Auto Cal". In fact setting in the local barometric setting with Auto Cal ON doesn't seem to overcome the GPS altitude error. Calibrating at a known altitude will result in a short-term improvement.

With Auto Cal OFF, the altimeter will act just like any barometric altimeter (i.e. independent of GPS altitude) where the long term accuracy is dependent on weather and how well the the actual change in pressure with height follows the standard model the altimeter uses. "Ambient" (local) pressure is not used by any authority, like the FAA, that we know of.

Barometric Altimeter Features

- Accuracy: 10 feet with proper calibration (user and/or automatic calibration)
- Resolution: 1 foot
- Range: Ð2,000 to 30,000 feet
- Pressure: 12 hour automatic pressure trend recording

See vidare
http://www.joe.mehaffey.com/etrexsum.htm
http://www.gpsinformation.net/etrexlegend.htm
 
inställning av altimeter

Hej

Jo grejen är att du ständigt måste kallibrera ditt instrument för att det skall visa rätt höjd.
Altimetern mäter höjden med hjälp att lufttrycket och eftersom detta ständigt ändras så måste du ställa om din altimeter.

Detta görs ifrån en punkt i terrängen där du vet höjden
(enklst är att kolla på en karta).

Altimetern kommer nu att visa rätt höjd tills lufttrycket ändras igen,då måste du åter uppsöka en punkt där du vet höjden och tala om det för ditt instrument.
Denna omkallibrering får man ofta göra flera gånger per dag, det gäller även för suuntos klockor som fungerar likadant.

Lycka till Per
 
Höjden hittar du hos luftfarstverket

Precis som flyget måste de kallibrera sina instrument innan de lyfter beroende på den faktor du beskriver.

Så uppgiften blir att hitta luftrycket en given dag eller tid.

Detta gör du enklast på Lufartverkets sida http://blinder.lfv.se/cgi/met/metar.sweden

Denna kräver dock lite tolkning som bokstäverna i början anger flygplats ex. ESSB är Bromma ESSA är Arlanda, resten är med tid och annat att göra men den sista siffran Qxxxx är luftrycket på tex Bromma flygplats vid en given tid. Då jag själv bor inte långt därifrån brukar jag använda detta ibland.


Mvh
Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.