Projektarbete

Hejsan!

Jag hade ett projekt som jag valde att kalla överlevnad.

Det gick ut på att med minimal utrustning klara sig två nätter utomhus med allt som där tillkommer.
Efterssom jag gick natur så riktade jag in mig mycket på nedkylning och ämnesomsättning. Detta var intressant men egentligen bara ett sätt att få göra ett praktiskt projektarbete med naturen som skrivbord.

Riktigt roligt och givande projekt, dessutom lätta tt få ihop timmar du själva genomförandet tog närmare 50 timmar.

Problemet vara tt vi var tvugna att genomföra det på vintern och det gjorde det hela en del svårare, så om du har möjlighet, försök genomföra det på sommaren!

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Mvh Simon
 
På tal om det så bör han ha bra material till att skriva en guide för den resan. Alltså en bok. Det skulle också kunna vara den slutgiltiga produkten som man vill åt.

Absolut. Om man kan göra ett arbete som har ett allmänintresse, dvs fler än bara den närmaste familjen skulle ha glädje av resultatet, slår det ju hårdare än om man gör ett arbete om sin katt, sas.

Var en gång handledare åt ett gäng tjejer som åkte till norrland och gjorde en dokumentärfilm om hur samerna har det idag och konflikten mellan samisk och "svensk" kultur (renbete mm). Planering, finansiering/budget, tydligt avgränsat, logistik, genomförande och ett kanonreultat. MVG!
 
Bra att du börjar titta på det redan nu. Även om arbetet oftast är schemalagd i trean så måste man göra själva turen mellan tvåan och trean.

Först och främst bör du ha koll på mål och betygskriterier.

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3902&extraId=

Som redan nämnts är det själva planeringen, strukturen, dokumentationen och genomförandet. Själva resultatet, om du lyckas, spelar mindre roll för betyg under MVG. Du kan t o m misslyckas totalt och ändå få VG på projektet. Bara du vet varför det gick åt h-e.

Jag misstänker att du ändå har lite ambitioner med projektet och sneglar på MVG. Då gäller det att

"Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material."

Att bara cykla genom Sverige eller gå dalkarlsleden räcker nog inte då. Det måste hända något på vägen. Resan måste ha ett syfte, något du vill undersöka, lära dig, dra slutsatser av.

Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.

Skulle jag vara handledare för ett sådant projekt skulle jag definitivt ge det MVG-potential.

Så hitta en fysisk utmaning där du samtidigt kan få beröringspunkter med ämnen du läser på programmet. T ex om du går på industriprogrammet paddla längs järnets transportvägar i bergsslagen och dokumentera industriminnen. Läsa på och berätta om platserna bild och text. Utgå gärna från dina egna intressen och kunskaper.


Lycka till

Anders V
Gymnasielärare

Haha, det där var min brorsa som paddlade Dalbosjön runt.

Tja Linus...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...