• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

UCPA sommar 2011

Geneve är den närmaste stora flygplatsen, men jag kollade Lyon precis och priserna dit är i stort sett likadana som till Geneve (från Stockholm). Det kan med andra ord vara värt att jämföra landningstider och priser mellan de två. Skytteln från Lyon verkar ta en 15-30 minuter längre än den från Geneve.
 
Hej

Hej!
jag åkte till Argentiere på dagsutflykter förra året med UCPA. Jag trivdes väldigt bra, men kunde inte franska :(. Som tur var det en kvinna från england som också följde med, så jag blev inte helt själv. De andra talade ju bara franska med varandra. Funderar på att åka och vandra någon annanstans under denna sommaren eller prova på vågsurfing med UCPA. Hade gärna vetat ifall någon svensktalande ska på samma, så vet man vilken vecka man ska boka så man inte råkar bli själv i ett fransktalande gäng. Någon som har funderat på att vandra någonstans eller vågsurfa i juni- augusti?
Hälsningar,
Lena
 
Hej Lena,
jag har i praktiken bestämt mig att gå La Haute Route i augusti. Jag kunde inte många ord franska när jag åkte ner första gången 2009, men både guider och de andra deltagarna kunde engelska. Har hittat en bra franskkurs som ljudbok jag lyssnar på nu, hoppas kunna snappa upp lite mer inför sommaren.
 
Multisport, Chamonix?

Hej på er!
Jag är inne på att åka till Chamonix vecka 31 för att vara med på multisportveckan där. Är det någon av er som har tidigare erfarenhet av Chamonix eller UCPA:s multisportupplägg? Jag funderar på att flyga till Pisa för att sedan tågluffa mig upp till Chamonixdalen.
Tar gärna sällskap med någon mer äventyrslusten resenär! :) Har skrivit ihop ett litet dokument om mina tankar och funderingar. (Se bifogad fil,)
 

Bilagor

  • Sommar '11.pdf
    66.3 KB · Visningar: 538
Rasmus, det där verkade som en intressant resa, skulle gärna fundera på att hänga med i alla fall Pisa -> Argentiere om det blir vecka 32.
 
Hej Nicklas

Ja, jag såg det gick att vandra mellan Chamonix och Zermatt. Det var långa dagar men annars verkade det inte så krävande. Jag har ju ändå varit ute i 10 dagar i Padjelanta, men då gick det förståss mest rakt om man jämför med alperna.Det är värt att fundera på. Men du sa i augusti månad. Jag kan allra bäst i juni eller i slutet av juli/ början av augusti. Mest troligt börjar jag jobba vecka 32 eller 33. Jag såg att den bara gick vecka 32 och 34, så jag får se hur det blir. Jag kanske väljer någon av de andra turerna istället.
/Lena
 
Senast ändrad:
Ja, jag såg det gick att vandra mellan Chamonix och Zermatt. Det var långa dagar men annars verkade det inte så krävande. […]
/Lena

Nu såg jag att UCAP uppdaterat beskrivningen av vandringen och den verkar inte riktigt lika spännande längre (om jag tolkat den rätt vill säga) med t.ex. busstransport mellan Val d'Arpette och Lac de Mauvoisin, men det är kanske en relativt tråkig dagsmarsch (kanske till och med två dagar behövts för sträckan) om man hade gått den vägen. Jag ska fundera ett par dagar till och sen bestämma mig.
 
Jag tror att detta är vägen som ska vandras som La Haute Route, har använt mig av beskrivningen på UCPA's hemsida och jämfört med ett par andra kartor jag hittat. Ljusblåa delen är bussfärden.

skrmavbild20110310kl140.png
 
Ang Haute Route

Vad det galler Haute Route sa gick jag och tjejen den for ett par ar sedan sjalv, dvs utan inblandning av guider eller foretag.
Det finns ett par olika varianter som kallas Haute Route, bade for sommar och vintervarianten.
Tekniskt sett gick vi en ganska enkel variant utan glaciarpassager, men fick trots det en fantastisk vandring under 10 dagar.
Den enda guide vi anvande var Schweiziska kartor (som f o ar fantastiskt bra) och Kev Reynolds Walkers Haute Route fran Cicerone.

Om ni har praktiska fragor om den turen sa har jag bade massor med bilder och tips, och kan nog aven tanka mig att salja guiden foren billig peng om sa onskas.

Mvh
Kristofer
 
Haute Route-tider

Vi gick de sista 2 veckorna i September med följande för och nackdelar.

Tanken var att vi har viss vana och störs inte nämnvärt av att det kryper under nollan på morgonen, det är ju trots allt sent på säsongen. Frost varje morgon och ordentligt med snö över 2000 m vid ett tillfälle men annars var vädret bra. Generellt kan man nog säga att vädret under den här perioden är ganska stabilt. Går du under högsommaren är det inte ovanligt med ordentliga åskoväder vilket man gärna undviker.
Det är precis i slutet av säsongen vilket gjorde att det överlag var lite folk ute. Under högsäsong så får du räkna med köer på berget - den första delen (mellan Chamonix och Champex) är samma som den omåttligt populära Tour de Mont Blanc. Däremot så gäller det att försäkra sig om att alla stugorna är öppna då vissa stängde dagarna efter att vi passerat. Om ni bestämmer er för att gå så sent så planera in 1 eller 2 extra dagar om ni har otur med väder och måste ändra rutten. Vi gjorde en ändring längs vägen och fick lite extra tid i Zermatt istället. vilket givetvis inte var ngt problem, det finns ju en hel del att göra där också ;-).
Högsäsong är Juli-Augusti och då är det verkligen MYCKET folk, tält är officiellt inte tillåtet (se alla trådar på utsidan för mer info) och stugorna är knökfulla. Det gäller mao att boka sovplats i varje stuga. Tidigare är givetvis inte lika fullt, men beroende på hur vintern var kan det ligga ganska mycket snö kvar högt upp. Beroende på vägval så har man trots allt ett par bergspass över 3000 m.

Jag kan förresten även tipsa att vad det gäller kartor så finns det numera 2 översiktskartor (1:50000) från swisstopo (http://www.swisstopo.admin.ch/) som täcker hela turen. De funkar utan problem om man inte planerar alltför många avstickare mot toppar man passerar. Annars krävs det ett 10-tal 1:25000 kartor vilket väger lite i packningen. Överlag är swisstopos kartor fantastiskt bra och de guider jag talat med inom ämnet säger att deras 1:50000 kartor är ofta lika bra som vissa företags (Kompass) 1:25000, men det är en annan historia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nic void UCPA Sommar 2010 Reskompis 6
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
apfaktor UCPA V 36 eller 37 Reskompis 0
Ash84 UCPA Katamaran Segling i Giens v. 20 Reskompis 0
Maja_76 UCPA, vandring kring Mont Blanc, Chamonix, augusti 2012 Reskompis 7
Fbr UCPA Alpinism Reskompis 0
nfhakansson UCPA i Mars! Reskompis 1
melon UCPA v.30? Reskompis 5
Nic void UCPA KIteSuft 2011 Reskompis 9
frökenjöken kiteresa med ucpa elller liknande jul 09 Reskompis 2
hbc_backlund UCPA Resor Vintern 2010! Reskompis 4
epkhnil Sommarens seglingssemester med UCPA! Reskompis 0
resanu ucpa augusti Reskompis 1
fannny Multisport med UCPA Reskompis 2
Exanimo UCPA Resor sommaren 2009! Reskompis 30
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Reskompis 0
ic UCPA, segla, vindsurfa eller kita? Reskompis 4
SurfCalle UCPA Vindsurfing Giens Reskompis 0
Maddeleine Golf Ucpa Normandie Reskompis 1
Alptopp Argentiére, UCPA, V 27, Bilresa Reskompis 1
Perfer Serre Chevalier Ski Off Piste v.4 med UCPA Reskompis 0
epkhnil Segla med UCPA Reskompis 1
Hanna_J UCPA-resor Reskompis 8
mo9jan Argentiere v.6 med UCPA. Reskompis 2
pzac UCPA ValDIsere vecka 6 Reskompis 0
Kalle G UCPA-segling St Raphael Reskompis 0
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
gullviva Kungsleden i sommar? Reskompis 36
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...