Vilka titlar bör finnas i mitt Fjällbibliotek?

Vilken guldgruva den här tråden håller på att utvecklas till. Har nu precis avslutat Hammarskjölds Från Sarek till Haväng. Hans avsnitt om (norr om) Sulitelma kan verkligen rekommenderas.

Nu väntar Lundgrens Fjällsommar.

HåkanF
 
Projekt Anaris [fjällfragment]

Skönlitt: Projekt Anaris [fjällfragment] av Theres K Agdler.
Agdler har jobbat som stugvärd.
 
Alpins/klättring

Jag kan helt klart rekomendera boken/upslagsverket mountaineering: the freedom of the hills. Deen 8de utgåvan kom förra året. Det står verkligen allt sombehövs för alpinism klättring big Wall och isklättring.

Inga spektakulära bilder bara ren rå fakta och informativt tecknade anvisningar. Jättebra även för den som "bara" vandrar i berget eller är nybörjare på klättring.

Rekomenderas skarpt!
 
Precis som Anders förutspådde passade Selanders "Lappland - Några sommarströvtåg" alldeles perfekt.
De berättelser jag främst fastnade för var "Vägen till Virihaure", "Tre veckor ovan trädgränsen" samt - föstås - "Jeknaffo".
Har man besökt - eller tänker sig besöka - södra Padjelanta, Sulitelma och/eller området väster om Tarradalen så är denna bok nästan ett måste.

HåkanF
 
Nyare lite "annorluda" fjällbok..

Jag köpte " I Naturens Tjänst - med vakande öga i skogar och fjäll"!
Av Åsa Lindstrand och Tor Lundberg.

Är en berättelse om de tre naturbevakarna Bror Eriksson, Walter Thorfve och Sture Danielsson som alla tillhörde den "gamla skolan" av naturbevakare, som växte upp i skuggan av fjällen.

Man får följa dom genom åren, ta del av deras arbete, tankar, funderingar och dagböcker...

Mycket intressant och bildrik bok!


Gullers Förlag

Länsstyrelsen Norrbotten
Rapportserie
Nummer 1/2006

//A
 
Fin tråd. Jag har för det mesta bara Grundsten, eftersom det är det mest lättilgängliga. Jag fängslas dock av Lidmans Lapplandsbeskrivningar, vilka skänker mig själsro. Min ambitiösa plan är att i framtiden tillskansa mig samtliga böcker av detta geni, som förmodligen är vår främsta naturskildrare, ehuru jag ej läst fler än 2 böcker författade av honom (Det Nappar i Svartån samt Lapplands Stjärna).
Tore Abrahamsson och Axel Hamberg figurerar högt upp på listan, så även Pallins bok om Kebnekaise. Synd att man måste leta på antikvariat och dylikt efter dessa böcker. TH beskriver tydligen Kebnekaise och omnejd med träffsäkerhet, jag är särskilt nyfiken på vad han har att säga om Flintnålarna mellan Šielmmačohkka och Riehppibákti, som inte nämns någonstans trots deras djärva utformning (inte heller på nätet förutom av några välinformerade skribenter här på utsidan; närbilder har jag bara sett skymten av i bildtråden här på utsidan samt på LRC:s hemsida).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.