Vilka titlar bör finnas i mitt Fjällbibliotek?

Eftersom mitt intresse för den svenska fjällvärlden inte tycks ge med sig :) har jag börjat samla på mig intressant litteratur om området. Min ambition är att skaffa ett ganska digert bibliotek.
Men... vilka titlar bör ingå?

Jag skulle ju kunna räkna upp vilka jag redan har, men det känns lite tidsödande. Jag ber istället om era tips: Vilka böcker känns som ett "måste"? Gamla som nya klassiker är intressanta. Låt oss begränsa antalet till max 10.

Min egen lista skulle nog se ut så här:

3 x Abrahamsson (Detta är - serien)
Abrahamsson / Okända fjäll
Abrahamsson / Kebnekaise
Grundsten / Vandra Kungsleden 1-2
Lundgren / Vandra i Sarek
Manker / De 8 årstidernas folk
Korhonens samisk-svenska ordbok.

Underförstått: Dessa böcker har jag. Kommentarer om dessa böcker är enbart intresssant om ni tycker att någon av dem av någon anledning är ur-kass.

Hoppas på många tips gör HåkanF
 
Böcker

Två gamla godingar som jag själv är ganska stolt över att äga:

Gjärevoll, Jörgensen "Fjällflora", 1952
En fjällflora i pocketformat, fina teckningar, något skör, sveriges första (?) fjällflora

Gustavsson "Min värsta fjällfärd", 1956
En sjukt rolig samling historier där kända fjällrävar berättar hur överjävligt det kan vara i fjällen.
 
Har förut tipsat om Hans Anderson, så jag gör väl det igen. Sedan är såväl STF:s som SFK:s årsböcker, speciellt av äldre snitt, i många fall strålande. Gillade även den nyare "Älskade fjäll".

Dessutom finns det förstås många beröringspunkter med Yngve Ryds ytterst värdefulla kulturgärningar, men detta lär falla under "redan har". :)
 
Lite nytt och gammalt

Grundsten/Dag Hammarskjölds värld
Hans Fowelin/Vandringsturer i Sarek
Annika Bergren,Håkan Hjort/Vildmarksvandring i Sarek
Grundsten/ Vandra Kungsleden 3
Edvin Nilsson/Sarek vandringar i vår sista vildmark
DNT:s/Till fjells i Nordland

Så några böcker om fjällbygder och dess befolkning
Kurt Kihlberg/Arjeplogsfjällen
Karl Andersson/Före Blå vägen
Hans Andersson,Ingvar Segerström/Östan om fjäll Västan om skog
 
Eld och snö

Även om de här böckerna inte direkt handlar om fjällvandring så tycker jag ändå att de bör vara med eftersom de handlar om samekultur.

Yngve Ryd Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst

Han har även skrivit en bok om snö som jag dock inte har läst:

Yngve Ryd Snö : renskötaren Johan Rassa berättar
 
Härligt! Många svar redan!

När det gäller fjällfloror har jag använt mig av Holmåsen / Växter och djur i fjällen (bra nybörjarbok), Nylén / Fjällflora (bra fortsättningsbok) och numera Nilsson / Nordisk fjällflora (på gränsen till för avancerad för mig).
Gustavsson / Min värsta fjällfärd ska jag söka efter.

STF:s årsböcker har jag. SFK:s skaffar jag efter hand. Yngve Ryds böcker om eld respektive snö finns också i hyllan. Hans Andersson har däremot glömt bort. Några speciella titlar? Den som Annakari tipsade om har jag på önskelistan efter att ha bläddrat igenom den i Vålådalen.

Fovves bok kändes som ett måste (men det dröjer ett tag innan den kan få epitetet klassiker :). Jag har också del 3 av Vandra Kungsleden samt Edvin Nilssons bok.
Berggren och Hjorts bok har jag inte hört så mycket positivt om, så därför har jag inte brytt mig om den. Ska jag ompröva den?
Grundstens bok om Dag Hammarskjöld har jag bläddrat i, men inte läst. Är den värd pengarna?
DNT:s/Till fjells i Nordland låter ju spännande.
Någon bok av Kihlberg har jag också bläddrat i på Vålådalens fjällstation. n bok om Arjeplogsfjällen låter klart intressant. Andersson/Före Blå vägen har jag aldrig hört talas om. Ska kollas.

Tack Pär för intressanta tips. Hambergs bok köper jag så fort jag får syn på den. Samma sak med Linnés bok. Gärlings bok låter också spännande. eftersom du rekommenderar den antar jag att du läst den själv och tycker att den är mycket läsvärd??

Tack! Mer!

Håkan
 
Spännande.

Några spontana tips, med fokus på äldre böcker:

Hans G Westerlund: "Mitt nybyggarår i Lappland" och "Mina hundår i lappland". I den förstnämnda berättar den före detta banktjänstemannen om ett år som nybyggardräng i fjällvärlden. I den andra om sitt försök att leva som kanadensisk trapper. Språket är lite knagligt ibland men berättelserna fantastiska. Det är befriande med folk som försöker förverkliga drömmar.

Svante Lundgren nämnde du redan. Det mesta han skrivit om fjällen är strålande. Guideboken till Sarek blev jag inte så fäst vid. Däremot hans sarekbok, "lappmark" och "Fjällsommar" är fantastiska.

Pallins bok "Kebnekasie" är fin läsning. Jag har skrivit några artiklar om fjällfarare, bland annat Pallin för eProvins (finns här: http://eprovins.norrlitt.se/index.p...hugo-nicolaus-pallin-och-viljan-till-roerelse ). Där finns lite smakprov

Ossian Elgströms reseskildringar från Lappland (Hyperboreer och Lappalaiset) vet man inte om man ska skratta eller gråta över. Fyllda av rasistiska stereotyper men med en berättarglädje som får en att förlåta mycket.

På tal om Ossian: "Fjällfotografen Borg-Meschs äventyr bland Lapplands fjäll / upptecknade och insamlade av Ossian Elgström" från 1929 är även den fin läsning.

Är man intresserad av samisk kultur och historia (såg ordboken) har Ester Blenda Nordström skrivit ett fint reportage i "Kåtornas Folk" (återigen reklam för min egen text: http://www.norrlitt.se/provins/inde...ester-blenda-nordstroem-en-svensk-bland-samer )

På tal om samer är det mesta Sara Ranta-Rönnlund skrivit läsvärt.

Under sommarens sarekvandring hade jag mycket glädje av "Fjällfauna". Kort och koncist. I samma serie som Gjærevolls "fjällflora".

I all hast/Albin
 
Och just ja. När man samlat på sig några av de äldre Till Fjälls är registren (1929-1955 och 1956-1985) bra hjälp.
 
Fler böcker

Jag föreslår
Samtliga böcker av Yngve Ryd
Ute och mera ute, Björn Tordsson m.fl.
Lars Fälts böcker
Laviner - fjällsäkerhetsrådet
Topptur (2 böcker) Mikael af Ekenstam
Samtliga böcker av Lars Monsen
Vandra Fjäderlätt, Jörgen Johanson
Edvin "sarek" Nilssons fantastiska böcker
 
Tycker att du borde ha en bok av majjen i din samling. Tyvärr har han inte gett ut någon men den är nog värd att vänta på.
Pär
 
Med tanke på att du har Korhonens Samisk-svenska ordbok, så skulle jag vilja komplettera den med Björn Collinders Ordbok till Sveriges lapska ortnamn (Uppsala 1964).

Mvh /Joel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.