• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Turskidåkning i Jämtland över nyår

Vi har inte tänkt nåt alls. Eftersom vi inte är så vana turskidare är vi lite osäkra på om vi hinner åka till nån stuga överhuvudtaget första dagen, det kommer ju ta ett tag att ta sig från tåget och så vidare (hur lång tid, det har jag ingen aning om). Men jag håller med dig, ju fler desto roligare, jag ska hålla dina planer i huvudet när vi bestämmer oss på vägen upp så ses vi troligtvis i Lunndörren på nyårsafton.

Om ni bestämmer er för att bege er från vålådalen den 31:a så hänger jag gärna på erat gäng! Jobbar tyvärr den 30:e men kan vara uppe tidigt den 31:a...
 
Vad jag vet så är det ingen av oss i Hannas gäng som ska hyra skidor. Jag hade tänkt hyra men hittade begagnade turskidor. Vet inget om uthyrningen förutom priser som kan ses här:
http://www.svenskaturistforeningen....1/Prislista-Sportuthyrning-vintern-2009-2010/

/ANDERS

Ja det där är för dyrt, får se om jag kanske ska göra ett försök och hitta ett par begagnade tur skidor jag då med. Har letat förut men då var jag för kräsen av mej;)
 
Får jag fråga om ni hyr skidor eller har ni egna? Finns det bra uthyrning där?

Både Funäsdalen och Enafors har nämnts ovan, men jag utgår från att ni utgår;) från Vålådalen, och där finns uthyrning:

http://www.valadalen.se/prislista_uthyrning.asp

Som tur är har olika personer olika smak...Stendalsstugorna brukar ju, som sagts tidigare, vara riktigt chokat med folk, och de verkar ju trivas där:) För egen del tyckte jag faktiskt att det var lite väl många i Lunndörren i fjol. Jag gillar nog lugnet i Vålåvalen (Vålåstugan) bäst. Har en känsla av att det är de mest friluftsintresserade som tar sig dit upp. Härligt också att vakna uppe på kalfjället på Nyårsdagen; håller med Kalle B om att det är skönt att ta två nätter på samma ställe för att kunna ta det lugnt på Nyårsdagen. Hade även i år funderingar på Vålådalsfjällen. Nu blir det inte så, men om, så hade jag förstås hakat på ett gäng utsidare i Lunndörren. Ni får ha det så kul!

:) Kalle G
 
Som tur är har olika personer olika smak...Stendalsstugorna brukar ju, som sagts tidigare, vara riktigt chokat med folk, och de verkar ju trivas där:)

Själv avstår jag gärna från att behöva klättra över folk. 84 personer på Gåsen i påskas var bökigt nog... ;)

För egen del tyckte jag faktiskt att det var lite väl många i Lunndörren i fjol. Jag gillar nog lugnet i Vålåvalen (Vålåstugan) bäst. Har en känsla av att det är de mest friluftsintresserade som tar sig dit upp.

Instämmer i din analys och kommer säkerligen fira fler nyår där, men att det inte blir så denna gång har att göra med en av mina små egenheter: en ovilja att upprepa mig med kort mellanrum. Jag spenderade som sagt nyåret där för två år sedan och sedan dess har jag varit på stugplatsen flera gånger -- även som stugvärd -- medan Lunndörren har gått obesökt sedan dess.

Härligt också att vakna uppe på kalfjället på Nyårsdagen; håller med Kalle B om att det är skönt att ta två nätter på samma ställe för att kunna ta det lugnt på Nyårsdagen. Hade även i år funderingar på Vålådalsfjällen. Nu blir det inte så, men om, så hade jag förstås hakat på ett gäng utsidare i Lunndörren. Ni får ha det så kul!

Ja, blir det "ett gäng utsidare", eller mer "var och en åker upp så ses vi väl nån gång"? Hanna? Frida? Anders? Rasmus? Övriga?

I vilket fall har jag nu själv bestämt mig för att genomföra min ursprungliga tanke, d.v.s.:
31/12: Vålådalen-Lunndörren
1/1: Kortare dagstur Lunndörren (t.ex. Saantas topp för utsikt och lite telemark)
2/1: Lunndörren-Vålåstugorna
3/1: Vålåstugorna-Vålådalen

Så, om inte annat så "ses vi väl nån gång"... :cool:
 
Halloj,

Jag har pratat med Hanna och jag hänger också med. Skall bli riktigt kul :) Har varit ute på en tälttur tidigare runt sylarna men det skall bli riktigt skönt o gå mellan stugor den här gången :) ses på tisdag.

Häls
Fredrik
 
tackar! :)
för mig blir det nog:
31/12 vålådalen - lunndörren
1/1 lunndörren - vålåstugorna
2/1 vålåstugorna - vålådalen

men som sagt var så ses vi nog :)
 
Sådär, då var det mesta packat och biljetterna utskrivna. Jag åker med morgontåget+taxibussen och känns igen på en svart ehuru lätt urskinen Everest-dress samt en grön spade på ryggsäcken. Ska bli skönt att få skida lite igen! :cool:
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...