lite nya berättelser

De senaste dagarna har jag lagt upp bildberättelser från mina fyra vandringsresor iår på
http://www.huthyfs.com

Det är Skottland, maj, 11 dagar; Pyreneerna, juni-juli, 15 dagar; Norge, juli-augusti, 6 dagar,
och Schweiz, augusti-september, 11 dagar.

Det är också premiär för mitt nyinköpta galleriprogram Photo Mechanic.

Den som vill veta exakt hur många timmar varje etapp tog, hur många höjdmeter jag steg och sjönk totalt, vad och hur ofta jag åt , eller hur min packning såg ut, blir besviken. Min minimalistiska strävan har lett därhän att de tre sista berättelserna bara har text invid bilderna.
 
Markering av leder i Skottland

Det är medvetet att alla leder inte är markerade. Ideen är att man inte ska göra det för lätt för oerfarna vandrare att hamna på ställen de borde inte vara med ingen erfarenhet och dålig utrustning. Det handlar om att folk ska ta ansvar för sina egna hanlingar.

I bergen är det ofta bättre att gå efter kartan och inte stigarna som finns. Det finns många kända stigar som går åt rätt håll men det finns också många får- och hjortstigar som går åt helt fel håll! Om man tänker också att Skottar går oftare på topptur så blir stigarna i dalarna mindre viktiga.

På de leder som är välkända som West Highland Way eller Speyside Way är leden väldigt väl markerad.

Ser ut att du hade tur med vädret i alla fall! Skulle nogg föreslå en vandring längre västerut nästa gång!
 
Citat från din reseberättelse från Skottland:
"Jag vet inte om jag återvänder. Det fanns tillfällen när jag verkligen förstod varför jag reser så mycket till Frankrike!"

Av ren nyfikenhet: Vad är det du föredrar med just Frankrike?
 
Citat från din reseberättelse från Skottland:
"Jag vet inte om jag återvänder. Det fanns tillfällen när jag verkligen förstod varför jag reser så mycket till Frankrike!"

Av ren nyfikenhet: Vad är det du föredrar med just Frankrike?

Vädret! Speciellt då i Sydalperna och Pyreneerna (även om den franska sidan därnere kan ha en hel del dimma).

Sen är det ju lättare att resa hem från Frankrike - man kan lösa internationella biljetter på praktiskt taget varenda järnvägsstation. Kanske de inte klarar sista biten hem, efter Köpenhamn, men det brukar gå att fixa i Paris. Resa dit har blivit krångligare, sen nattåget Hamburg-Paris drogs in.

Just ur resesynpunkt är dock Schweiz allra bäst.
 
Vädret! Speciellt då i Sydalperna och Pyreneerna (även om den franska sidan därnere kan ha en hel del dimma).

Sen är det ju lättare att resa hem från Frankrike - man kan lösa internationella biljetter på praktiskt taget varenda järnvägsstation. Kanske de inte klarar sista biten hem, efter Köpenhamn, men det brukar gå att fixa i Paris. Resa dit har blivit krångligare, sen nattåget Hamburg-Paris drogs in.

Just ur resesynpunkt är dock Schweiz allra bäst.

Trevligt. Ska läsa din hemsida ikväll. Är dyrt/billigt att lösa biljetter från Frankrike ända till Köpenhamn?

/J
 
Trevligt. Ska läsa din hemsida ikväll. Är dyrt/billigt att lösa biljetter från Frankrike ända till Köpenhamn?

/J


Tåg är dyrt. Jag håller tyvärr inte så noga reda på vad jag gör av med, utan bara på hur mycket jag har kvar - men resorna står för en mycket stor del av mina kostnader. På den franska resan
låg jag på hotell i Perpignan och i Bossost före och efter turen; under turen, 15 dagar, betalade jag för övernattning endast på campingplatsen i Encamp och en stuga i Spanien (50 euro, men jag kostade på mig lite). Mat hade jag med mig, men provianterade för fyra dagar i Encamp, och all mat gick åt.

Bekvämast (i somras) från Paris är eftermiddagståg till Köln och nattåg till Köpenhamn. Jag tog dumt nog ett senare nattåg från Paris Est, som gav byte i Göttingen, någon minuts passning i Hamburg och anlände senare. Någon bra förbindelse till Paris har jag inte lyckats utröna efter indragningen.
 
Det är medvetet att alla leder inte är markerade. Ideen är att man inte ska göra det för lätt för oerfarna vandrare att hamna på ställen de borde inte vara med ingen erfarenhet och dålig utrustning. Det handlar om att folk ska ta ansvar för sina egna hanlingar.

I bergen är det ofta bättre att gå efter kartan och inte stigarna som finns. Det finns många kända stigar som går åt rätt håll men det finns också många får- och hjortstigar som går åt helt fel håll! Om man tänker också att Skottar går oftare på topptur så blir stigarna i dalarna mindre viktiga.

På de leder som är välkända som West Highland Way eller Speyside Way är leden väldigt väl markerad.

Ser ut att du hade tur med vädret i alla fall! Skulle nogg föreslå en vandring längre västerut nästa gång!


Jag hänger nog inte med, här. Det finns väl ingen motsägelse mellan att följa kartan eller att
följa stigarna som är utritade på kartan!! Det var ett ställe (som nämns i berättelsen) där den utlovade stigen inte fanns, men där var landskapet tydligt och kompassen villig..

Huvudskälet att det inte finns så mycket vägvisning är antagligen att det överlag är lättorienterat, när man går från glen till glen. Undantag är, som jag skriver, skogsplanteringarna som förrycker vägval och avståndsbedömning (p g a höga stängsel bl a) -
riktigt illa var det efter Kirkmichael, där jag hamnade kanske en kilometer för långt västerut i ett rätt formlöst landskap. På The Kilbo Path var jag också lite fintad på höjden, eftersom jag inte såg någon stig ned mot dalen. Den variant jag kom att välja visade sig bli kvar för länge på höjden i synnerligen otrevligt väder,
regn och hård blåst,
så jag mer eller mindre tvingade mig ner på en annan stiglös variant, som var ungefär lika rätt.


När jag skulle till Loch Muick - där jag förresten avvek från Jock's Road på en direkt och obanad variant -
passerade jag ett hus där jag fick tips om en ännu genare variant - men jag insåg direkt av höjdkurvorna och det dåliga vädret att det skulle bli en mycket obehaglig färd. Ganska oansvarigt att föreslå sådant.

Det är säkerligen många som bara gör korta turer för att ta en och annan Munro.
Men just i maj var det många som gick The TGO Challenge, och det tar c:a 13-14 dar från kust till kust (jag tror det FÅR ta 15).

West Highland Way avråds från i min bok, av lätt insedda skäl. Om jag gör en ny tur kommer den att börja i Ft. William och söka sig österut. Men är det bättre väder på västkusten? Jag hade riktigt bra väder det tre första och
två sista dagarna, riktigt usel väder två, rätt dåligt en, och hyfsat väder tre.
 
@Camoscio: Fina bilder! Jag kände igen några platser bla Vall Ferrera i Pyrenéerna. Kul att se dem från annan vinkel.

Får se hur jag gör till sommaren 2010...

/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.