The Lycian Way lämplig i vecka 44?

Vi är ett litet gäng som ska göra en vandring någonstans söderut under höstlovet vecka 44, d.v.s. i slutet på oktober. Ett attraktivt alternativ verkar vara The Lycian Way i Turkiet; är det någon som har vandrat där under den nämnda tidsperioden? Mina funderingar gäller väder och vind men också möjligheter till logi och annan service. (Direktflygen och de arrangerade vandringsresorna slutar veckan före.)

/JÅS
 
Lycian Way var perfekt i oktober!

Hej!

Min dotter och jag vandrade 5-6 dagar på Lycian Way i oktober 2004. Vi startade i Fetiye och vi hade Kate Clow´s bok som vägvisare. Vi hade inte ordnat nåt i förväg men bodde på små vandrarhem, i ett tältläger och hemma hos ett par familjer efter vägen. En natt ångrade vi lite att vi inte tagit med vårt tält men det ordnade sig. Ibland var det lite svårt att följa vägbeskrivningen men jag vet att boken uppdaterats sedan dess. Under veckan mötte vi endast två vandrare (!) och efter de första två dagsetapperna var det heller ingen som gick åt vårt håll. Vi hade en fantastisk vecka med perfekt väder, inte för varmt och friska fina dagar i bergen. Mycket vacker led och inte alltför ansträngande.

Vi gör en långvandring tillsammans varje år sedan 2002 och The Lycian Way minns vi som väldigt skoj, särskild därför att vi träffade så många trevliga och vänliga människor bland lokalbefolkningen!

Lycka till!
Amis
 
Senast ändrad:
På väg!

Tack för svar! :) Vi har bestämt oss för att åka; flygbiljetter är beställda och guideboken inköpt. Något att se fram emot! Nu återstår lite detaljplanering, inklusive beslut om vi ska ta tält med oss eller inte.

JÅS
 
Botips

Vi har just kommit hem därifrån, gick Ovasic-Gavuragili.
Fantastisk fin vandring och goda och hjälpsamma människor. Granatäpplena är mogna när ni går, vi fick druvor och färska fikon....

Natt 1 på Gül Pansion i Faralya, natt 2 på Mammas Pansion i Kabac, natt 3 hemma hos imamen Özcan Yücel i Dodurga (Sedyma) (imamozcansnabelahotmail.com) natt 4 hos Alper på Patara Beach Lodge i Gavuragili ( infosnabelapataralodge,com )

//Bengt
 
Starten i Dalaman/Ovacik

Tack för svar, Bengt. Nu ser vi ännu mer fram emot resan!

Jag har en del funderingar kring ankomsten till Dalaman; det är nämligen så att vi anländer med flyg till Dalaman kl 01.00 och vi vet inte riktigt hur vi ska lägga upp starten på vandringen. Kom ni också med det här flyget och hur löste ni i så fall de logistiska problemen med transport och några timmars sömn?

/JÅS
 
Jo vi kom med samma chartertur, Vi hade bokat ett enkelt hotellboende i Ovasic där man även kunde förboka transfertaxi från Dalaman, återkommer med namn på stället. Vi valde att ta en acklimatiseringsdag där och kolla in engelska turistlivet i Ölu Deniz innan vi började vandringen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.