Boktips!

Älskar att läsa böcker och är nu inne i en period då jag söker böcker om allt som har med naturen att göra. Försökt få fram lite boktips på nätet, men det h ar varit svårt. Så släpp lösa era kunskaper om böcker som berör vårt gemensamma intresse här på utsidan! Här kommer mina!

Först ut en bok alla måste läsa!
Skogsliv vid Walden, Henry David Thoreau
Klassiker som skrevs tidigt 1900 tal, är så aktuell idag och inspirera en till ett enklare liv!

Polarnattens leende, Svante Lysen, min senaste lästa bok, om ett år i spetsbergen. Gick att läsa men inte mer...........

Harry MacFie, min stora inspirationsförfattare i tidig ungdom, Farväl Falcon Lake, var en favorit, om en pälsjägare i Kanadas urskog. OBS! Det är säkert 20 år sedan jag läst MacFie-böcker, men då älskade jag dem!

Ensam kvinna mot Nordpolen, THAYER, HELEN, Inspirerande bok om som titeln säger vad den handlar om. Tack vare henne, eller pga av henne, har jag numera med en kudde på mina turer :))

Eremiterna i taigan. Av: Peskov, Vasilij. Om en rysk familj som levde som eremiter utan kontakt med folk på nästan 40 år. Inget litterärt mästerverk, men mycket facinerande läsning ändå.

Jack London. har väl de flesta läst och behöver ingen närmare presentation, men böcker som Skriet från vildmarken, Varg-Larsen, går att läsa en, två tja flera gånger. Klassiker!

Sten Bergmans, Kamtchatka är oxå en bok som ger en inspiration till färder i vår vildmark. En härlig bok om en forkningsfärd Sten gjorde på tidgit 1900 -tal, och gillar ni Sten fortsätt att läs På hundsläde genom Kamtchatka, kanonbok!

Roald Amundsens böcker är i klass med Bergman och måste läsas!

Det var det jag kom på för tillfället......
 
Tack så mycket för tipsen! Här har jag några favoriter:

- Snudda vid avgrunden av Joe Simpson

- Tunn luft av Jon Krakauer

-Utfärd. Packad och klar, Berg och glaciärer och Skador och skadebehandling. Trilogi av Göran Olsson. (Det är iofs rena faktaböcker men ack så bra!!)

/Mattis
 
Kanske litterärt torftigt, men jag är guideboksfreak. Näst efter att vandra, bestiga berg och klättra så är det bästa jag vet att läsa, drömma och planera om kommande turer. Kartor kan också inspirera.
 
Jag har en favorit

avseende friuftslitteratur och det är Fritiof Nansen. Speciellt hans På skidor över Grönland och Eskimåliv är mycket intressanta men alla hans böcker har stort läsvärde.

Thure
 
Svenske Harry McFie har skrivit ett fåtal böcker om sitt eget liv, och 2-3 fiktiva böcker. Mestadels handlar hans böcker (båda kategorier) om livet i Kanada och Alaska, där han bodde en stor del av sin ungdom. Tyvärr är han svår att hitta, man får leta på antikvariat om man vill läsa HMF.
 
Älskar att läsa böcker och är nu inne i en period då jag söker böcker om allt som har med naturen att göra. Försökt få fram lite boktips på nätet, men det h ar varit svårt. Så släpp lösa era kunskaper om böcker som berör vårt gemensamma intresse här på utsidan! Här kommer mina!

Först ut en bok alla måste läsa!
Skogsliv vid Walden, Henry David Thoreau
Klassiker som skrevs tidigt 1900 tal, är så aktuell idag och inspirera en till ett enklare liv!

Polarnattens leende, Svante Lysen, min senaste lästa bok, om ett år i spetsbergen. Gick att läsa men inte mer...........

Harry MacFie, min stora inspirationsförfattare i tidig ungdom, Farväl Falcon Lake, var en favorit, om en pälsjägare i Kanadas urskog. OBS! Det är säkert 20 år sedan jag läst MacFie-böcker, men då älskade jag dem!

Ensam kvinna mot Nordpolen, THAYER, HELEN, Inspirerande bok om som titeln säger vad den handlar om. Tack vare henne, eller pga av henne, har jag numera med en kudde på mina turer :))

Eremiterna i taigan. Av: Peskov, Vasilij. Om en rysk familj som levde som eremiter utan kontakt med folk på nästan 40 år. Inget litterärt mästerverk, men mycket facinerande läsning ändå.

Jack London. har väl de flesta läst och behöver ingen närmare presentation, men böcker som Skriet från vildmarken, Varg-Larsen, går att läsa en, två tja flera gånger. Klassiker!

Sten Bergmans, Kamtchatka är oxå en bok som ger en inspiration till färder i vår vildmark. En härlig bok om en forkningsfärd Sten gjorde på tidgit 1900 -tal, och gillar ni Sten fortsätt att läs På hundsläde genom Kamtchatka, kanonbok!

Roald Amundsens böcker är i klass med Bergman och måste läsas!

Det var det jag kom på för tillfället......

Jag tycker mycket om Ensam kvinna mot Nordpolen...häftig bok! :)
 
Den helt klart bästa bok jag har läst i denna genre är Kon Tiki av Thor Heyerdal... Det är verkligen en klassiker
 
Sven Hedins, Sten Bergmans är alla läsvärda.
Båda ur en äldre, möjligen bättre, berättartradition, och båda lika läsvärda. Hedin är upptäckter och äventyr på riktigt, dvs obanad terrräng och för västerlänningar helt okänd mark och ofta med livet som insats (mest bärarnas liv som gick åt, men ändå). Hedin skriver och tecknar väldigt styvt.

En annan Bergman är Astrid Bergman Sucksdorf. Tiger i sikte gillade jag, handlar om skyddsjakt på tiger och leopard i Indien (50-tal).

Peter Freuchen, Min grönländska ungdom. Dansk som skriver om sin vistelse på norra Grönland åren före och under första världskriget. Trevlig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.