Outside eller Utemagasinet?

Någon av dessa, eller kanske till och med båda tidnigar kan jag tänka mig att ni kanske läser. Vad tycker ni om dom?
Jag är lite kluven, har prenumerat på Utemagasinet men är mer och mer sugen på Outside.
Vad säger ni?

/Rasmus
 
Outside har jag aldrig gillat, den känns helt enkelt fel, är nog layouten jag inte gillar.
Slutade nyss att prenumerera på utemagasinet efter 10 år, har inte ångrat mig..

Nuförtiden finns det tillräckligt med info på internet för alla tänkbara resor och aktiviteter, känns dumt att skicka runt en massa tidningar med posten då.. :)

/m
 
Jag har köpt enstaka nummer av både och tycker mest att dom känns som reklamkataloger, så nu köper jag dom bara om det är något speciellt jag vill läsa om
Pär
 
Utemagasinet är bredare

och Outside mera inriktad på träning. Det finns många trevliga tidningar. T ex Fjell och Vidde, Turist, I Alla Väder (Friluftsfrämjandets tidning), kanotförbundets Paddling, Fri Flyt. Av dessa känns Fri Flyt flashigast men i alla hittar jag läsvärda artiklar.

Alla ovanstående blir för dyra att hålla sig med samtidigt. Nu prenumrerar jag på Utemagasinet och Fri Flyt och får Turist som medlem i STF.

Thure
 
Båda!

Jag prenumerarar på båda... tycker att dom kompletterar varandra bra.

Utemaggan är ganska förutsägbar och lite träig... lite mer om vandring och lite lugnare, (äldre?)men ok. Deras tester är kul att läsa.

Outside känns efter att dom sansade sin layout lite, som den vinnande av de två... som redan nämnts så har den mer träning på schemat, och det passar mig. LIte mer äventyr och intervjuer.

Thomas
 
Eller engelskspråkigt

Jag rekommenderar brittiska tidningen, The Great Outdoor Magazine. Finns i digital version också. Alternativ är Trail Magazine, men det har jag inte provat.
 
Outside har jag aldrig gillat, den känns helt enkelt fel, är nog layouten jag inte gillar.
Slutade nyss att prenumerera på utemagasinet efter 10 år, har inte ångrat mig..

Nuförtiden finns det tillräckligt med info på internet för alla tänkbara resor och aktiviteter, känns dumt att skicka runt en massa tidningar med posten då.. :)

Håller med, har precis slutat prenumerera på Kamera 6Bild och när Utemaggan ska ha pengar nästa gång får de inga.

De ger helt enkelt inte tillräckligt mycket värde för pengarna längre. Hur de ska lösa detta vet jag inte, men så är jag inte heller anställd av dem (så det är ju deras problem att lösa).

Christian
 
Internet

Ursäkta om jag spårar ur lite, men jag rekommenderar Utsidan.se.

Visst bläddrar jag också i blaskorna emellanåt, både när det gäller friluftsliv och båtliv. Tidningarna känns tomma, opersonliga, långsamma och nerlusade med reklam jämfört med Utsidan eller andra bra diskussionsfora.

Det förekommer intressanta artiklar ibland. Oftast när de tar sin journalistiska roll och grottar ner sig i myndigheter, regler, brist på regler med mera. När man märker att journalisten gjort ett gediget grävande tillför det något till det textburna friluftslivet, annars står det sig slätt mot alla friluftsnördars fantastiska spetskunskaper som kommer fram i ljuset på internetfora.

//Anders
 
Jag har prenumererat på utemaggan många år, men som andra är inne på så känns den mer och mer förutsägbar. (Jag menar, hur många artiklar om "sveriges bästa kajakvatten/skridskosjöar" kan man skriva egentligen?)
Men någon artikel per nummer fastnar jag alltid i, även om det inte längre är en högtidsstund när tidningen ligger på hallmattan.

Outside köper jag ibland lösnummer av. Har lite svårare för tonen i den tidningen, även om de lugnat ned sig lite. Det känns som om de är livrädda för att någon aspekt av frilufsandet (i tidningen) inte skall vara äventyrlig, cool och häftig.
 
Prenumererar på båda och kan bara instämma i att de kompletterar varandra, Utemagasinet är lite skogsmulligare och Outside fräckare. Var jag tvungen att välja skulle valet falla på Utemagasinet då den är matigare.
 
Detta om Utemagasinet:

(Jag menar, hur många artiklar om "sveriges bästa kajakvatten/skridskosjöar" kan man skriva egentligen?)

och detta om Outside..

Det känns som om de är livrädda för att någon aspekt av frilufsandet (i tidningen) inte skall vara äventyrlig, cool och häftig.

..sammanfattar precis vad jag känner, i kombination med vad andersmossing skrev om friluftsnördars spetskunskaper på internetfora.

Det hjälper iofs inte den som ska välja mellan de två tidningarna, men allt av värde för mig som står i de tidningarna (förvisso en del information) kan man hitta på internet. Man kan välja söka precis vad man vill - foton på ett visst berg eller tips om en viss genväg i fjällen, tester av just den jackan etc..

Tidningen Turist tycker jag dock är rätt bra.
 
Lite intressant att kolla hur andra har recenserat dessa tidskrifter här på Utsidan. Av naturliga skäl har det inte kommit så många recensioner kring Outside, då det är en relativt ny tidskrift, men, men.

Utemagasinet
Outside

För övrigt instämmer jag i att de kompletterar varandra. Utemagasinet tilltalar den mer reflekterande, introspektiva och stillsamma friluftssidan av mig, medan Outside täcker den sportiga och äventyrliga delen. Ibland kan dock Outside bli lite för mycket, bl.a. har jag i ett tidigare inlägg "förfärat" ;), mig över det löjeväckande epitetet Weekend warrior som de stoltserar med.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.