Roddbåtar

Hej roddare!

Har börjat fundera på att byta ut kajaken mot en roddbåt avsed för motion och långfärdsturer.
Utbudet verkar vara väldigt magert om man jämför med vad som finns att tillgå på kajakmarknaden.
Har hittat två RB: ar Heritage och Venture, - men nog måste det finnas fler.
Jag tar tacksamt emot tips om fler RB-modeller!

mvh rostaren
 
Nej, utbudet är inte så stort. Och antalet återförsäljare inte heller många, eller bara en faktiskt (www.row.nu). Hos denne hittar du i alla fall en till modell, den svensktillverkade Explorer. Om du undrar något om den är det bara att fråga på här i forumtråden.

En sak värd att nämna direkt är detta att kunna fälla in årtullen. Det går inte med Explorern, men för mig spelar det inte så stor roll. Båten skulle kanske bli lite lättare att vända på, men den är så lätt att det går att vila båten lite på årtullen utan att årtullen tar skada. Om man inte står så man kan ta tag i aktern och rotera båten i luften, det går också.
 
Tack för svar!
Jag har besökt www.roe.nu och visst blir man sugen på en "Venture 15" eller en Heritage 18, de är verkligen en fröjd för ögat.
Priset för en "Venture 15" är dock 56800 sek vilket måste annses vara i överkant för en roddbåt.

Den svenskbyggda Explorer 4,6 kostar ca 27000 sek men ser i jämförelse med de båda ovan nämda mer ut som ett hembygge vad det gäller insidan av båten - visst funktionen är ju det viktigaste.
Du Kew har ju en Explorer och verkar vara nöjd med den, hur upplever du stabiliteten i skrovet då det inte finns någon längsgående förstyvning i skrovsidorna förutom slaget i bordläggningen, det enda som ser ut att stabilisera är den fastbultade glidsäteskonstruktionen.
Hur tålig är kölen mot stenkontakt och det slitage som blir då man drar upp båten på graniten.
Kan man ensam få upp och ner Exploren på ett biltak utan att förta sig eller skada bil o båt.
 
Jag tar mig friheten att tycka lite jag med:

Stabiliteten tycker jag är helt OK tack vare riggen. Riggen måste var där och det tycker jag är minimalistiskt och bra ;-) Inget onödigt krafs ;-)

Aluminiumskenan som sitter ytterst längs kölen på min båt (Explorer 4,6) skulle nog vara bortnött ganska snabbt om jag släpade båten på klippor.

Om man ensam kan baxa upp båten på biltak?.. tja.. Det går men jag (184cm 79kg) gör det inte utan att "kasa" upp den vilket kanske inte är att rekommendera ;-)

Lycka till!
 
Vet inte när det skulle behövas stabilitet och som sagt, riggen sitter bra. Skrovet kanske kan kännas tunt när man kliver i båten, men det tror jag mest är en vanesak.

Om man behöver dra upp båten på en klipphäll skulle jag rekommendera något att rulla på. Inte främst för slitaget utan för att det är tungt att dra upp den och sedan osmidigt få ner båten i vattnet igen utan att gå till aktern och dra.
 
Stabilitet

Stabilitet är väl nästan alltid bra inte minst på en roddbåt, ett skrov som flexar alltför mycket blir knappast lättrott i sjögång och det lär väl också innebära att utmattningsskador i laminatet blir vanligt - Exploren måste tydligen hanteras lika varsamt som ett nyfött barn!
Konstruktören Fridel har säkert fått i uppdrag av beställaren att minimera vikten på Exploren, så även att minimera tillverkningspriset då det mesta av förstyvande innerstruktur är i avsaknad.

Själv är jag mest ute efter en roddfarkost att göra veckolånga expeditioner i skärgården med, den ska då tåla ganska så omild behandling och dessutom vara byggd för att tåla en last inklusive roddare på 250 - 300 kg, längden på båten blir då säkert 18 fot istället för som nu verkar vara vanligast 14 - 15 fot.
Givetvis vill jag inte ha en onödigt tung båt men prioreterar hellre att det exv finns en stark och slittålig köl som tål närkontakt med graniten, en rostfri kölskena istället för en i aluminium.
Förhoppningsvis kommer det en version med durk och långskepps innerliner typ som i Venture och Heritagebåtarna, dock behöver finishen inte vara av samma lyxklass som i venture och Heritagebåtarna.
Nu kostar en minimalistisk Explorer 4.6 ca 27 000 sek vilket är ett överkomligt pris, undras hur mycket en svensk eller estlänskbyggd expeditionsroddbåt typ Explorer skulle betinga utifrån de krav jag har, skulle 40 000 sek vara möjligt.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte märka att skrovet skulle flexa när det är gropigt. Hajar inte heller hur det skulle gå till, så klen är inte båten.

När det gäller ömtåligheten ser jag som sagt inget problem med aluminiumlisten. Lite repor i den är ju ingen fara. Och det är det enda som blivit efter ett antal steniga landstigningar jag gjort. Om man vill oroa sig över något är det väl skrovet. Jag kan inte så mycket om glasfiber, men det verkar i alla fall tåla att lämna lite vita spår efter sig på stenar. Det jag ser på skrovet efter det är bara lite ytliga repor.

Spännande att du tänker dig en totalvikt på 250 kg. Jag har inte vägt hur mycket jag haft med mig, men med vatten kanske kring 50 kg (för en fyradagarstur).
 
Totalvikt

Under åren jag har paddlat har jag vid start för en veckolång tur haft 75 - 80 kg i packningen.
Totalvikt: packning 80 kg + kajak 25 kg + egenvikt ca 115 kg = 220 kg, detta i en kajak som inte rekomenderas ta mer last än 150 kg.
Så 250 kg i totalvikt vid rodd lär inte bli några som helst problem att hantera, nu har jag inte tänkt att ha så mycket mer i min turpackning än den jag redan har - jo, en skön normalstor ihopfällbar stol med tillhörande bord är ett önskemål att få med.
Det vore heller inte fel att båten vore seglingsbar på halv och undanvindar, typ ett sprisegel kanske skulle räcka, en vrickåra vore heller inte fel i trånga passager den kunnde också fungera som roder vid segling.
 
Stabilitet och Totalvikt - Explorer 4,6

Det verkar som andra erfarna Explorer-roddare som kaw och minilov precis som jag inte tycker att skrovet på eXplorer flexar för mycket eller skulle vara utsatt för utmattningsskador??

Ingenstans i forum nämns det heller att båten behöver hanteras som en nyfött barn??!!

Däremot tycks Explorer vara en riktigt optimerad design där konstruktören har lyckats att hålla ner vikten och behovet av en "förstyvande innerstruktur" genom att använda rigger och rullsätes- konstruktionen som stabilisering. (Tack för en riktigt bra design Hans Friedel! )

Jag tror knappast att rostaren verkligen kan tro att kostnaden för några kilo polyester och glasfiber skulle vara en anledningen till att minimera vikten. Däremot vet jag när jag upplever hur lättrodd Explorer är och hur lätt den tar sig över vågorna att det måste har varit en ganska bra anledning för att minimera vikten. Jag är lika tacksam för de saknade kilon när jag hanterar båten på land eller transporterar den!
Skulle varmt rekommendera rostaren en provtur eller åtminstone närkontakt med en Explorer…

Nu har vi fått en förklaring (häftigt idee med stol och bord) men jag blev också förvånad om en last på 250 kg till 300 kg inkl roddaren som nämns. Det börjar närmar sig 400 - 450 kg som Atlantroddarna har med sig. Kustrodderskan Louise Rosenquist hade 65 kg packning inkl vatten när hon sommaren 2006 rodde Sverige runt i en Venture 15. Även hennes packning gav anledning till en diskussion i ett Dansk paddelforum. Danskarna tyckte att 65kg var väl mycket och undrade vad hon hade med i packningen?J

Slitköl i aluminium? Enligt min erfarenhet och mening är det bara ett plus att det finns en slitköl. Det finns inte många kajaker som har aluminiumskydd på kölen? För det mesta lyfter jag min Explorer i stäven, låter den flyta på aktern och sedan lyfter jag upp den över "graniten" innan jag lägger ner båten på berget. Båten verkar tåla rätt mycket endå och skulle det bli någon allvarlig skada (det skall mycket till) är jag mycket glad att det bara är ett enkelt skrov med "vanlig glasfibermatta och vit gellcoat" som är lättåtkomlig, enkelt och billigt att reparera J

För övrigt tycker jag att det är mycket mer bekvämt att stiga i land där man slipper halka t.ex. på en strand eller i vassen (när det är möjligt). Man bör använda en del sunt förnuft när man hanterar fullastade rodbåtar (och kajaker) på land. Jag känner till minst två försök på Blå Band Paddlingar som fick avbrytas ganska direkt efter starten eftersom paddlaren försökte att lyfta en fullastad kajak på land.
I Explorer kommer man lätt åt packningen och det är relativ enkelt att lyfta pakningen på land innan man drar upp båten. Orkar man inte med det? - Det är en båt, ankra upp eller förtöj den. :)

Ett mycket bra tips till andra långfärdsroddare: (Jag har sett det hos långfärdspaddlare) Ta med en fender i packningen för att rulla upp båten på land med. Jag har inte hunnit med att själv prova det men kan tänka mig att det måste förenkla livet. Det var just en fender som hon saknade sa Louise Rosenquist till mig när jag kommenterade hennes "tunga" packning direkt efter målgången av Sverige runt rodden i HaparandaJ

Hej rostaren, ut och prova en båt!!! …. men försiktigt bara, du kommer att fastna för upplevelsen, precis som vi…!!!:cool:
 
Stabilitet och Totalvikt - Explorer 4,6

icon7.gif
Stabilitet och Totalvikt - Explorer 4,6
Det verkar som andra erfarna Explorer-roddare som kaw och minilov precis som jag inte tycker att skrovet på eXplorer flexar för mycket eller skulle vara utsatt för utmattningsskador??

Ingenstans i forum nämns det heller att båten behöver hanteras som en nyfött barn??!!

Däremot tycks Explorer vara en riktigt optimerad design där konstruktören har lyckats att hålla ner vikten och behovet av en "förstyvande innerstruktur" genom att använda rigger och rullsätes- konstruktionen som stabilisering. (Tack för en riktigt bra design Hans Friedel! )

Jag tror knappast att rostaren verkligen kan tro att kostnaden för några kilo polyester och glasfiber skulle vara en anledningen till att minimera vikten. Däremot vet jag när jag upplever hur lättrodd Explorer är och hur lätt den tar sig över vågorna att det måste har varit en ganska bra anledning för att minimera vikten. Jag är lika tacksam för de saknade kilon när jag hanterar båten på land eller transporterar den!
Skulle varmt rekommendera rostaren en provtur eller åtminstone närkontakt med en Explorer…:)

Nu har vi fått en förklaring (häftigt idee med stol och bord) men jag blev också förvånad om en last på 250 kg till 300 kg inkl roddaren som nämns. Det börjar närmar sig 400 - 450 kg som Atlantroddarna har med sig. Kustrodderskan Louise Rosenquist hade 65 kg packning inkl vatten när hon sommaren 2006 rodde Sverige runt i en Venture 15. Även hennes packning gav anledning till en diskussion i ett Dansk paddelforum. Danskarna tyckte att 65kg var väl mycket och undrade vad hon hade med i packningen

Slitköl i aluminium? Enligt min erfarenhet och mening är det bara ett plus att det finns en slitköl. Det finns inte många kajaker som har aluminiumskydd på kölen? För det mesta lyfter jag min Explorer i stäven, låter den flyta på aktern och sedan lyfter jag upp den över "graniten" innan jag lägger ner båten på berget. Båten verkar tåla rätt mycket endå och skulle det bli någon allvarlig skada (det skall mycket till) är jag mycket glad att det bara är ett enkelt skrov med "vanlig glasfibermatta och vit gellcoat" som är lättåtkomlig, enkelt och billigt att reparera :)

För övrigt tycker jag att det är mycket mer bekvämt att stiga i land där man slipper halka t.ex. på en strand eller i vassen (när det är möjligt). Man bör använda en del sunt förnuft när man hanterar fullastade rodbåtar (och kajaker) på land. Jag känner till minst två försök på Blå Band Paddlingar som fick avbrytas ganska direkt efter starten eftersom paddlaren försökte att lyfta en fullastad kajak på land.
I Explorer kommer man lätt åt packningen och det är relativ enkelt att lyfta pakningen på land innan man drar upp båten. Orkar man inte med det? - Det är en båt!!!, ankra upp eller förtöj den. :)

Ett mycket bra tips till andra långfärdsroddare: (Jag har sett det hos långfärdspaddlare) Ta med en fender i packningen för att rulla upp båten på land med. Jag har inte hunnit med att själv prova det men kan tänka mig att det måste förenkla livet. Det var just en fender som hon saknade sa Louise Rosenquist till mig när jag kommenterade hennes "tunga" packning direkt efter målgången av Sverige runt rodden i Haparanda

Hej rostaren, ut och prova en båt!!! …. men försiktigt bara, du kommer att fastna för upplevelsen, precis som vi…!!!:cool:
 
I somras blev det ca 40 landmil rodd, många tillsammans med kajakkompisar. Suberb allsidig träning + fantastiska naturupplevelser gör detta redskap till en riktig höjdare!

Lite mer försiktig får man vara i våra ibland steniga och grunda vatten, än de i plast formgjutna kajakerna som kompisarna har.

Jag har en Explorer som jag tycker fungerar mycket bra. Personligen upplever jag den som väldigt stabil och inte alls svajig i skrovet, det kan fjädra lite i den när man kliver i den, det är allt. Ibland skulle jag dock vilja att den vore lite längre och smalare samt byggd i ett material som tål lite vassa "stötar" bättre. Till exempel en i formgjuten plast. Är det någon som känner till något fabrikat med dessa egenskaper? Fördelar och nackdelar?
 
Totalvikt och fenderrulle

Wim, du är förvånad över totalvikten skriver du, nja det är inget att oja sig för, det är bara att skaffa sig mera muskler - i totalvikten har jag ju även räknat in farkostens vikt, med en eXplorer blir det 34 kg + 80 kg + 115 kg = 229 kg plus några kg till för extra bekvämligheter som stol och bord.
Skulle precis som "njolla" vilja ha en lite längre båt ,18 - 20 fot vore kanske lagom.
Designen kunde vara något modernare men inte mer än att man lätt kan skönja släktskap med de klassiska roddbåtarna, större och fler förvaringsutrymmen är också på önskelistan.

Två fendrar ihopbundna där du placerar kölen emellan fendrarna funkar bra, du får då en fender på bägge sidor om kölen anliggandes mot båtbotten, detta är det bästa sättet att rulla upp en kajak eller roddbåt på.

Jo, jag ska prova att ro eXploren, men ska man behöva åka ända upp till Stockholm för att kunna testa, jag skulle gärna se att ni på "row" försökte få ut några ex av eXplorern i övriga landet för testrodd, fråga kanotklubbarna om de vill/kan stå till tjänst med detta.
Börja gärna med Oskarshamns Kanotklubb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsha Ankring, roddbåtar och annat Rodd 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...