• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Svalbard/Spitsbergen

Jag vill understryka att nyckeln till ett liv på Svalbard är att få en fot in, ett första jobb och någonstans att bo.

Är du väl där och kan visa framfötterna så kan du ganska enkelt hitta mer jobb... och sen rullar det på.

Min kompis kom dit som student samtidigt som jag, nu är hon expeditionsledare till nord och sydpolen.


Hittade precis denna tråden och var tvungen att fråga lite mer om din studietid på UNIS. Jag går själv i tankarna att studera en eller två terminer där. Vad läste ni? Och hur kom din kompis vidare och blev expeditionsledare?

God jul :)
 
Hittade precis denna tråden och var tvungen att fråga lite mer om din studietid på UNIS. Jag går själv i tankarna att studera en eller två terminer där. Vad läste ni? Och hur kom din kompis vidare och blev expeditionsledare?

God jul :)

UNIS är ett samarbete mellan de fyra universiteten Tromsö, Trondheim, Bergen och Oslo. Det är huvudsakligen fältkurser i biologi, geofysik, geologi och teknologi som ges. För att läsa inom teknologi och geofysik behövs kunskaper ungefär motsvarande de två första åren på ett civilingenjörsprogram.

Jag och min kompis läste arktisk teknologi och geofysik. Jag skulle ha läst enbart arktisk teknologi men väl på plats så upptäckte jag att geofysikkurserna var mer intressanta och passade mig bättre. Tyngdpunkten för hennes kurser låg på miljö och föroreningar.

Jag läste bland annat:
Remote sensing
Air/ice/sea interactions
Radar diagnostics of space plasma
Pollution in the Arctic
Arctic offshore engineering.

Alla studenter har också en obligatorisk säkerhets och överlevnads kurs.

Min kompis började jobba i hundgården och kontoret på Base Camp och sedan för Arctic Adventures, hon gick den långa vägen, från kontoret, till hjälpguide, till guide, chefsguide, osv. Har man väl fått en fot in handlar det det mesta om personlighet och egna initiativ.

Vad är det du pluggar?
 
Bo på Svalbard

Jag har egentligen ingen aning. Men jag såg en dokumentär om någon som bor där. I det programmet sa dom att man bara får bo där i 4 år. Även om man har jobb. Antar att det gäller inflyttade människor.

Men jag har som sagt ingen aning. Sett det på TV bara :)
 
Jag har egentligen ingen aning. Men jag såg en dokumentär om någon som bor där. I det programmet sa dom att man bara får bo där i 4 år. Även om man har jobb. Antar att det gäller inflyttade människor.

Men jag har som sagt ingen aning. Sett det på TV bara :)

Det stämmer inte, jag känner folk som bott där i 30 år.

Däremot kan det vara svårt att behålla/ersätta en lägenhet som följer med en anställning när denna tar slut. I praktiken brukar det vara det samma som att inte kunna/få bo kvar
 
Jobb på Svalbard

hej alla,

ursäkta om jag gör fel!! är helt ny på sidan och kunde inte lista ut hur jag ska dra igång ett nytt inlägg utan att "svara" på ett tidigare, så det fick bli så itsället.

jo, jag skriver därför att jag gärna vill jobba på svalbard ett tag (ev. från januari till augusti 2015). jag har googlat i flera veckor nu för att samla så mycket info som möjligt men det mesta är skrivet sen lång tillbaka och jag behöver därför lite updaterad info av nån som kanske varit där nyligen/bor där nu/har kontakter där för tillfället. jag vill som sagt jobba där. jag har högskoleexamen inom samhällsvetenskapligt ämne och är även undersköterska sedan tidigare varför jag helst hade velat jobba på longyearbyen sykehus (men kan givetvis tänka mig annat jobb om möjligheten att jobba som usk inte finns). jag skulle alltså främst vilja ha lite mer info om sjukhuset i longyearbyen innan jag själv tar kontakt med de. är det kanske nån här som vet hur personalstyrkan på sjukhuset ser ut? finns där undersköterskor och möjlighet till jobb? de flesta annonser jag hittat på nätet riktar sig till sjuksköterskor och läkare (de kanske inte anställer undersköterskor?).

vore oerhört tacksam om nån här vet nåt och vill dela med sig.


tack på förhand,
miriam
 
Sjukhuset i Longyearbyen är ett litet akutsjukhus. Egentligen är det mer likt en vårdcentral än ett sjukhus, men de gör en del operationer som vanligen inte görs på vc. Jag vet inte hur personalsammansättningen är, men det finns förmodligen inte många uskor.

Generellt gäller på Svalbard att om man inte jobbar inom gruvan eller är forskare, så är det restaurangjobb som finns att få. Undantag kan vara jobb i turistnäringen. För de flesta sådana jobb krävs jägarexamen och god erfarenhet av den verksamhet man ska hålla på med.

Det är låg skatt på Svalbard för den som jobbar där i minst 30 dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RV Svalbard Reskompis 2
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
kenneth1 Svalbard Juli-09 Reskompis 2
tor_selden Svalbard i sommar! Reskompis 7
kenneth1 Svalbard,Juli-07 Reskompis 2
Soleil Svalbard i juli Reskompis 1
Mr Sarek Svalbard Reskompis 1
Mr Sarek Expedition till Svalbard Reskompis 1
Mr Sarek Svalbard Reskompis 0
Mr Sarek Svalbard April 2005 Reskompis 0
Mr Sarek Svalbard vår-vinter 2005 Reskompis 0
mani3393 Svalbard i slutet av Mars Reskompis 14
JensLarsen Övervintring - Svalbard/NÖ Grönland Reskompis 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.