Alaskan malamute

Hej forumet!

Jag är en kille som gillar långdistanslöpning samt att vara ute i skog, mark, fjäll och under alla förhållanden. Tycker om att röra på mig mycket och ofta. Jag har hunderfarenhet(äger en Boxertik).

Frågan är om det finns någon som kan säga mig om jag bör eller inte bör bli med Malamute. Mina egna argument för att rasen skulle passa mig är att det är en tålig hund som tål kyla och tuffa strapatser, är en trevlig sällskapshund(om man har en bra lydnad på hunden) samt att den gillar att dra då jag gillar att åka skidor.
Tacksam för kloka råd och varningar!
 
Hejsan,

Jag har ingen diger erfarenhet av Malamutes men har läst, hört och sett en hel del om rasen.

Min uppfattning om Malamuten är att den jämfört med liknande hundar är att den är tung vilket av naturliga skäl minskar tempot (tråkigt när du har en hund och vill åka skidor efter). De jag träffat har också visat agg mot andra hundar vilket också brukar stå i rasbeskrivningar.

Utifrån din beskrivning att du springer mycket och sysslar med diverse friluftsliv tycker jag du borde satsa på en lättare och snabbare hund. Mitt förslag är Siberian husky eller Alaskan husky. Två raser jag har stor erfarenhet av av. Alaskans fördel är att de anses vara mer drivna draghundar, lydigare och fås till halva priset av en Siberian.

Jag har själv en Siberian husky som hänger med på det mesta (löpning, skidåkning, vandring, paddling, osv). Vid ett antal tillfällen har jag behövt lyfta eller bära hunden och då är det skönt att hunden väger ca 30 kg och inte 45 som malamute-hane kan väga.

//Per
 
Har främst erfarenhet av Grönlandshundar men även lite av Malamut.

Vad gäller Malamut så är det som Per säger, de är starka och kan dra mycket men luffsar mer än springer. Generelt för båda raserna är att de kan vara agressiva mot andra hundar och har rätt mycket jaktinstinkt. De är självständiga och kan vara lite osociala, men de älskar människor... alla människor, de funkar inte så bra som vakthund.
 
Jag har ingen hund själv men har funderat mycket på att skaffa. Det som främst fått mig tveksam till slädhudsraser är att det verkar som om de flesta (individer) inte går att ha lösa. Tråkigt att behöva ha hunden kopplad hela tiden. Men, Alaskan Husky är ju en blandhund, så med nog mycket fågelhund i sig så kan man kanske ha den lös.

P.S. Folk som åker skidor efter hunden brukar ha Vorsteh. Springer snabbare än Sibirian men är inte lika vacker.
 
Malamute har inte samma labilitet som Husky eller Grönländare, det är snälla myshundar med bra psyke om man uppfostrar dom till det.

Jag gillar verkligen Alaskan Malamute, fast själv så är jag med katt för tillfället...
 
Vill i planeten...

Nu blev jag osäker må jag säga... Skall även passa på att tillägga att det är en tik jag är ute efter.
Jag håller med om att Malamuten kan bli en aning tung men jag gillar att det är en trevlig myshund, vilket är väldigt viktigt då jag är brukar mysa mycket själv, samtidigt som jag är ganska tveksam till att den kan vara agressiv mot andra hundar.

Jag sneglade åt både Siberian och Alaskan Husky och Alaskan verkar ju ha den fördelen att man faktiskt, med träning, kan ha den lös utan att den sticker vilket jag tycker är en mycket bra egenskap då jag gillar att gå i skogen och se min hund springa lös i terrängen. Hur är Alaskan i temperamentet, är det en goshund likväl som en energisk arbetsmaskin?
 
Myshund

Min erfarenhet av sibbar och alaskans är att de är otroligt sociala och kelsjuka. Dom är ju utpräglade flockdjur, ser upp till människor och vad kan bättre än en chef(husse/matte) som visar uppskattning och vill kela.

Ta kontakt med folk som har de olika raserna och skaffa dig egna erfarenheter.

//Per
 
he he har du tänkt vara i skogen länge kan du släppa en siberian husky med...

skämt åsido:
jag mötte en siberian husky i tarfaladalen som till och med var "rensäker". dvs den kom när man ropade även om det finns vilt i närheten. en av de jag varit med och ägt kunde vara lös.den jag har nu kan också vara lös men den har stuckit långt en gång så nu är den mest i koppel...
med eller utan koppel så tror jag det är svårt att hitta en tillgivnare ras än siberian husky!
enligt mig: världens bästa ras!!
 
northdog; sa:
jag mötte en siberian husky i tarfaladalen som till och med var "rensäker". dvs den kom när man ropade även om det finns vilt i närheten. en av de jag varit med och ägt kunde vara lös.den jag har nu kan också vara lös men den har stuckit långt en gång så nu är den mest i koppel...
med eller utan koppel så tror jag det är svårt att hitta en tillgivnare ras än siberian husky!
enligt mig: världens bästa ras!!
Ja, vad jag sett av Per W's hund så finns nog ingen goare jycke, både socialt och mentalt. Fast rensäker är han väl inte direkt, eller hur Per? ;)
 
Alaskan och Siberian

Men... har jag uppfattat det rätt, att den Alaskiska Huskyn är mindre benägen att ge sig ut på jakt än den från Sibirien?

Jag har även förstått att dessa hundar är otroligt sega på långa distanser, så långdistanssträckor i löpträningen torde inte vara några problem.

Jag sitter och läser på om Alaskan nu och jag måste säga att jag blir mer och mer intresserad. Fördelen med en nättare och mindre hund är ganska uppenbart då det blir en del tältnätter och en stor hund är ännu större inne i ett tält.

Är det någon som känner till någon uppfödare till Alaskans i Jämtland som man kan åka och hälsa på?
 
Uppfödare

Landgren:

Fick du inte mitt mail som jag skickade genom Utsidan?

Maila mig på per@euse.se så kan jag ge lite tips om Jämtland.

/Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...