Isbjörnsinfo?

Hej!
Skall på en fotoexpedition till Svalbard i vår där vi tänkte gå på skidor över till östra sidan för att fota isbjörn, om möjligt, men även Svalbards övriga djurliv. Vi planerar att tälta och bivakera och jag är intresserad av om någon har några kloka tips om hur vi fredar vårt nattläger bäst mot oönskade björnbesök?
Sen undrar jag om det är någon som vet om man kan hyra hund på Svalbard under ett par veckor och vad det i så fall skulle kosta?

Henrik
 
Att fota isbjörn på skidor låter inte speciellt bra, det är ju farliga djur det där. Använd i så fall skoter så ni kan köra i från djuret. Har själv varit på Svalbard så du kan läsa mer på min hemsida om du vill. Men Larminering runt tältet är bra alternativ att ni står björnvakt om ni är många.
Mvh
Ingemar Enberg
 
Hej!

JAg har själv bott på Svalbard i ett och ett halvt år och för att fotografera isbjörn så är ju östkusten rätt ställe. MEN som Ingemar skriver, det är lättare att ta sig bort ifrån isbjörnen om ni har skotrar. Dessutom så får ni räkna med att det tar en 5 dagar på skidor bara att ta sig till östkusten. Skidföret är inte det optimala, kall snö och mycket i hårda drivor. Med skoter tar det 5 timmar att ta sig dit, eller något mer. Sedan så är en skoter väldigt effektiv för att skrämma iväg en isbjörn. Starta den och isbjörnen springer oftast bort. Isbjörnen på vintern och på östkusten är generellt inte så aggresiv som de man kan möta på sommaren eftersom vi här snackar om isbjörnar som bor mitt uppe bland sina små feta sälar som dom mumsar i sig. Människan är ganska fetsnålt och inte speciellt intressant om isbjörnen är mätt, MEN man vet aldrig med isbjörnen, ett väldigt irrationelt djur.

Men, till huvudfrågan, hur freda tältet på natten (fast från slutet på mars så är det inte något egentligt mörker på natten, och från mitten på april är det midnattsol). Det som man skall ha är larmminor med snubbeltråd runt tältet, ca nån meter från tältduken, annars är det risk att man inte hör smällen om det blåser lite. En larmmina i varje hörn är det bästa, då har man också möjlighet att koppla om trådarna om nån gar av. Snubbeltråden skall sitta i knähöjd, och man kan om man vill komplementera med en till några decimeter till upp, då kommer isbjörnen att smälla av en. FAst det bästa är att ni är så många att ni kan gå isbjörnsvakt för kommer ni tälta på östkusten så kommer ni få besök av isbjörn, helt säkert. Sedan skall man helst ha en typ av smällare i tältet som man kan kasta ut genom tältöppningen om en larmmina har gått av. Detta för att om möjligt skrämma iväg isbjörnen mer bort från tältet, för sticker du ut huvudet ut i tältöppningen så har du vissa likheter med en säl och risken att få en björnram i huvudet är större. Sedan är signalpenna/signalpistol något man också skall ha med sig, detta både för att skrämma isbjörn och för att kunna sända nödsignaler. SEdan så är ett gevär ett måste. Används för att skjuta varningsskott och om oundvikligt skjuta isbjörnen.

OCh kom ihåg, jaga ALDRIG isbjörn för att fotografera! Dels stressar du djuret, dels kan du bli den som jagas i slutändan vilket gör att du måste skjuta en isbjörn. Ni kommer se isbjörn på östkusten om ni har bra sikt och är där ett par dagar. Att åka skoter dit istället är inte samma naturupplevelse, det är dyrare, men avsevärt säkrare, det är du som har initiativet då, inte isbjörnen. Det kan ju gå att kombinera skoter plus skidåkning.

Vad gäller andra djur än isbjörn så gäller väl att vill ni se valross så finns det väl något mer på östkusten är västkusten, men chansen är inte så stor, de flesta finns längre norrut eller längre ut i packisen. Vad gäller ren kommer ni se mängder av denna renras som ser ut som en taxversion av den vanliga svenska fjällrenen. Ripor är nog den enda fågel som ni kommer se om ni inte beger er till västkusten i april (eller när ni nu tänkt åka). Säl finns det mängder av på östkusten och har ni tur så kanske kanske ni får se en isbjörn slå en säl, det är imponerade.

Tja, detta blev mycket och osammanhängande... MEn men, fråga gärna mer om du undrar vad jag menar...

/Martin
[Ändrat av plast 2002-01-13 kl 21:58]
 
Hej

Är man inte tillräckligt många personer för att man skall kunna hålla isbjörnsvakt om natten så är hundar det bästa alternativet. Under lågsesong går det att hyra hundar som resesälskap från någon av de hundgårdar som finns i Longerbyen, vet dock inte hur det förhåller sig med det under högsesong.

/Joakim
 
Vad gäller hundar så är det väl med dem som det är med allt annat i Longyearbyen när det gäller lågsäsong kontra högsäsong. Dvs att allt som går att fixa enkelt och billigt hos turoperatörer o dyl. när det är lågsäsong är svindyrt eller omöjligt när det är högsäsong. Men man vet aldrig, ta kontakt med de olika "hunduthyrarna". JAg tror att du hittar adresser till dem på http://www.svalbard.com.

Och Joakim, nu har du bara en månad kvar tills solen kommer, mohahaha ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.