Se upp för Helsports guldstänger med fabrikationsfel- byt ut.

Dag ett på Nordkalottleden i somras går en tältstång på min Ringstind Superlight av som en tändsticka. När jag börjar nysta i det får jag oväntade svar ifrån Helsport.

Tältet hade funkat bra fram till detta. Men jag har å andra sidan inte haft något extremt väder på tidigare turer som prövat tältet hårt. Jag byter ut stången mot en medföljande reservbit.
När jag står där norr om Sverige på Nordkalottleden blir jag ändå förvånad över den usla bågen. Inte minst eftersom jag i förväg frågat Helsport om den var bra. För stången såg rätt klen ut. Jag frågade om man kunde ha två stänger i samma stångkanal. Som man kan ha vid vintertältning tänkte jag. Man måste ändå vara förberedd på en storm när man är ute så länge. Jag skulle ändå ut på en 40-dagars tur i arktiskt klimat. Jag fick före turen ett svar från Helsport att det var möjligt att köpa en extra stång, men att två stänger inte funkar för det passar inte i stångkoppen. Jag frågade då om jag kunde byta stångkopp, men något svar fick jag inte. Så jag får lita på stången och ger mig av. Det är ändå ett tält i 6000-klassen som kallas för PRO. Det måste vara schysst tänkte jag.

När jag når mobiltäckning fyra dagar efter stångbrottet på Nordkalottleden ringer jag Helsports servicenummer.
- Har du guldfärgad stång frågar kvinnan?
- Ja svarar jag.
- Den serien har fabrikationsfel. Vi byter ut den.
Det visar sig vara en hel serie som haft fabrikationsfel. Helsport gör sitt bästa för att skicka ut en bättre svart DAC-stång till mig. Det första försöket missar jag i Kilpesjärvi. Det andra i Abisko går bra. Men då har jag fått gå halva Nordkalottleden med ett tält med fabrikationsfel. Den halvan bodde jag mestadels i stugor eftersom vädret är blåsigt eller ostadigt och jag inte längre litar på tältet.

Även dyra PRO-tält kan ha fel det förstår jag. Men det som stör mig mest är att Helsport visste om att stänger till min tältmodell haft fabrikationsfel, men det berättade dem inte för mig, trots att jag hört av mig inför turen om oro just för den klena stången.

Väl hemma går jag till XXL som tar emot min begäran på att lämna tillbaka tältet eftersom jag inte litar på tillverkaren. De får ok från Helsport. Jag får pengarna tillbaka. Men jag vill att Helsport ska skriva på sin hemsida att den här tältmodellen har vissa serier av de guldfärgade stängerna fabrikationsfel och att kunderna ska byta ut dom. Jag frågar XXL om de kan spåra kunder och höra av sig till dem men det säger de att de inte kan. Jag vill att de ska göra det för fjällsäkerhetens skull. Min tältstång gick tursamt av under goda förhållanden. Men det är inte bra om det sker vid en storm. Då kan det bli farligt om det dessutom är kallt. Jag väntar i två månader men Helsport skriver inget på hemsidan. Så då skriver jag här istället och uppmanar att ni hör av er till Helsport om ni köpt ett tält med guldstång.

Mitt tält hette Ringstind Superlight och hade serienummer 2012/0489.

Bilden nedan visar den stången med fabrikationsfel som är guldfärgad och som det står Yunan på. Jag fotade aldrig brottpunkten tyvärr. Glömde det, men den gick av vid skarven på "honan".
Den nya 9 mm DAC-stången fick jag i utbyte och den ska det enligt Helsport inte vara något problem med.

/Erik
 

Bilagor

  • 10082016-DSCF8594.jpg
    10082016-DSCF8594.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,491
Den nya 9 mm DAC-stången fick jag i utbyte och den ska det enligt Helsport inte vara något problem med.

/Erik

Samma sak hände mig med mitt Fjellheimen 2. Efter några års problemfri användning gick plötsligt en stång av under en tur förra året. Jag trodde att jag hade slarvat med att sätta ihop bitarna ordentligt, så jag lagade stången och tänkte inte mer på det. Men när en stång till gick sönder under påföljande tur var jag ganska säker på att jag hade satt ihop dem ordentligt. Jag kontaktade Helsport och fick omedelbart nya stänger i ersättning, av samma typ som du.
Visst är det surt att kvaliteten var så dålig, men jag tycker ändå att Helsport skötte sig bra, när jag fick nya stänger efter tre års (och runt 12 veckoturer) användning av tältet.
 
Oj, jag trodde jag var bland de sista att råka ut för ett ex med de gamla stängerna, och mitt tält är ändå köpt till kraftigt reapris på en engelsk lagerresning för snart sex år sedan. Då hade Helsport redan bytt till DAC i nyproduktion, och de skickade gratis en ny stång till mig (inkl. reparations/reservdelar), så fort jag hörde mig för om möjlighet till byte.
Då hade jag hunnit med en problemfri tur med Yunanstången, men tog helt enkelt chansen att få en bättre och kraftigare (DAC-stången har avsevärt större diameter). Förklaringen jag fick till att de bytt var inte heller, att det var något direkt fabrikationsfel på Yunanstången, utan att de inte var nöjda med styrkan och precisionen i kopplingarna.

Minns från den tiden en rätt välsynlig mening på deras hemsida i stil med att "numera levereras Ringstind SL med 8.05 mm DAC Featherlite NSL-stång", men ingen varning eller uppmaning till byte. Nu är desutom detta info inbäddat i en "rullgardin" man aktivt får dra ner under "Materialer".

Jag förstår att de inte kan ha koll på om det ännu efter sex år finns kvar tält med Yunanstång ute i detaljhandeln, men jag tycker som du att de ändå skulle ta chansen att uppmärksamma ev. köpare på detta och erbjuda byte. Så jag ska göra som du säger och pytsa iväg ett mail till deras (i mitt fall oklanderliga) kundtjänst.

Här på Utsidan har vi dryftat frågan i flera trådar, så förhoppningsvis är i alla fall forumläsare medvetna om problemet.
 
Dag ett på Nordkalottleden i somras går en tältstång på min Ringstind Superlight av som en tändsticka. När jag börjar nysta i det får jag oväntade svar ifrån Helsport.

Tältet hade funkat bra fram till detta. Men jag har å andra sidan inte haft något extremt väder på tidigare turer som prövat tältet hårt. Jag byter ut stången mot en medföljande reservbit.
När jag står där norr om Sverige på Nordkalottleden blir jag ändå förvånad över den usla bågen. Inte minst eftersom jag i förväg frågat Helsport om den var bra. För stången såg rätt klen ut. Jag frågade om man kunde ha två stänger i samma stångkanal. Som man kan ha vid vintertältning tänkte jag. Man måste ändå vara förberedd på en storm när man är ute så länge. Jag skulle ändå ut på en 40-dagars tur i arktiskt klimat. Jag fick före turen ett svar från Helsport att det var möjligt att köpa en extra stång, men att två stänger inte funkar för det passar inte i stångkoppen. Jag frågade då om jag kunde byta stångkopp, men något svar fick jag inte. Så jag får lita på stången och ger mig av. Det är ändå ett tält i 6000-klassen som kallas för PRO. Det måste vara schysst tänkte jag.

När jag når mobiltäckning fyra dagar efter stångbrottet på Nordkalottleden ringer jag Helsports servicenummer.
- Har du guldfärgad stång frågar kvinnan?
- Ja svarar jag.
- Den serien har fabrikationsfel. Vi byter ut den.
Det visar sig vara en hel serie som haft fabrikationsfel. Helsport gör sitt bästa för att skicka ut en bättre svart DAC-stång till mig. Det första försöket missar jag i Kilpesjärvi. Det andra i Abisko går bra. Men då har jag fått gå halva Nordkalottleden med ett tält med fabrikationsfel. Den halvan bodde jag mestadels i stugor eftersom vädret är blåsigt eller ostadigt och jag inte längre litar på tältet.

Även dyra PRO-tält kan ha fel det förstår jag. Men det som stör mig mest är att Helsport visste om att stänger till min tältmodell haft fabrikationsfel, men det berättade dem inte för mig, trots att jag hört av mig inför turen om oro just för den klena stången.

Väl hemma går jag till XXL som tar emot min begäran på att lämna tillbaka tältet eftersom jag inte litar på tillverkaren. De får ok från Helsport. Jag får pengarna tillbaka. Men jag vill att Helsport ska skriva på sin hemsida att den här tältmodellen har vissa serier av de guldfärgade stängerna fabrikationsfel och att kunderna ska byta ut dom. Jag frågar XXL om de kan spåra kunder och höra av sig till dem men det säger de att de inte kan. Jag vill att de ska göra det för fjällsäkerhetens skull. Min tältstång gick tursamt av under goda förhållanden. Men det är inte bra om det sker vid en storm. Då kan det bli farligt om det dessutom är kallt. Jag väntar i två månader men Helsport skriver inget på hemsidan. Så då skriver jag här istället och uppmanar att ni hör av er till Helsport om ni köpt ett tält med guldstång.

Mitt tält hette Ringstind Superlight och hade serienummer 2012/0489.

Bilden nedan visar den stången med fabrikationsfel som är guldfärgad och som det står Yunan på. Jag fotade aldrig brottpunkten tyvärr. Glömde det, men den gick av vid skarven på "honan".
Den nya 9 mm DAC-stången fick jag i utbyte och den ska det enligt Helsport inte vara något problem med.

/Erik

Du får föra fram ditt budskap på deras Facebook sida: https://www.facebook.com/helsport/?fref=ts så fler får denna insikt.

Mvh troswe
 
Jag vet bara att en serie Yunanstänger haft fabrikationsfel. Vilka tältmodeller som användt stången vet jag inte. Men det tycks vara åtminstone Ringstind Superlight och Fjellheimen. Fråga Helsport!
 
Intressant information. Får kolla mitt Helsport kupoltält Nordmarka Dome 2+ med guldfärgade bågar. Trodde det var DAC-bågar.

Thure
 
Mina egna Yunanbågar är snarast limegröna; Yunans logo + namnet "Hercules" finns präglat på ena ändsegmentet, Helports logo + serienummer 031011 på det andra.
 
De har tydligen fortfarande Yunan-stänger i Trek-serien
"TREK-stenger:
Alle teltene i denne kategorien har Yunan Pressfit-stenger, laget av aluminiumslegeringen 7001-T6. Denne legeringen har meget høy bruddstyrke og solid motstandskraft mot permanent bøyning, og har vært et trygt valg for våre telt i mange år."

Men i Pro- och Xtrem-serien kör de numera DAC-stänger.
http://www.helsport.no/stenger

Jag skulle höra av mig till Helsport och fråga om jag hade en Yunan-stång. De lovar 5-års garanti.
service@helsport.no Tel: +4772 87 83 00
 
Intressant information. Får kolla mitt Helsport kupoltält Nordmarka Dome 2+ med guldfärgade bågar. Trodde det var DAC-bågar.

Thure

Minnet var inte pålitligt i det här fallet har kanske för många tält??
Mina bågar är röda och märktacHelsport 11mm. Änden på två visserligen guldfärgad.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...