• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kilimanjaro - Zanzibar

Hej! Jag tänkte åka till Tanzania runt September, Oktober 2013 eller Januari, Februari 2014. Det vore toppenskoj med resesällskap, då jag reser själv. Mina planer är att bestiga Kilimanjaro och en kortare safari eventuellt även dyka i Zanzibar. Beräknar vara borta max: tre veckor, men är flexibel Hör av dig om det låter intressant...
 
Precis en sån resa som jag drömmer om, just kombon Killi/Zanzibar... men är inte resklar i höst och nog inte i jan/feb -14 heller, detta år har blivit så späckat av resor så jag får lugna ner mig lite. Kan du vänta? :)
 
Jag var i Tanzania och Kilimanjaro för några veckor sedan. Några tankar för att hjälpa er på vägen, oavsett när ni nu kommer iväg. :)

Ska ni upp på Kilimanjaro utgår man i regel från en av två städer, antingen Arusha eller Moshi. Undvik Arusha som pesten. Efter Dar es Salaam (som enklast liknas med helvetet på jorden) så är Arusha det värsta stället man kan åka till i Tanzania. Moshi däremot är en förhållandevis trevlig liten stad, den är dessutom närmare Kilimanjaro och det kommer vara enklare att hitta företag som organiserar turer där ifrån.

Närmaste flygplatsen till Kilimanjaro är Kilimanjaro International Airport (JRO), belägen ungefär halvvägs mellan Arusha och Moshi. Flygbiljetterna hit från Sverige börjar dock på 7000 kr p/p och uppåt. Närmaste flygplatsen efter detta är Nairobi, och en flygbiljett hit bör gå att hitta under 5000 kr. Men till detta tillkommer sedan genomfartsvisum (20 USD) och shuttle bus (ca 7 timmar och 2000 KSH eller 150 kr) till Arusha eller Moshi. Alternativt så flyger ni till Dar es Salaam (ca 6000 kr) och tar bussen (ca 8-10 timmar och 30 000 TZS eller 120 kr) till Arusha eller Moshi. Detta kan vara att rekommendera om ni sedan ska till Zanzibar och ta er hem där ifrån.

Det finns sex olika vägar upp på Kilimanjaro (Marangu, Machame, Shira, Lemosho, Umbwe och Rongai), plus en väg som endast används för nergång (Mweka). Det finns massor av olika sidor som beskriver de olika vägarna så jag ska bara ge några snabba tips. För det första, välj inte Marangu. Här bor man i överfulla stugor istället för i tält, och på grund av det så går man upp och ner samma väg så det blir inte mycket omväxling.

Om ni väljer Machame, Shira, Lemosho eller Umbwe så kommer ni på dag 3 (för Machame och Umbwe) eller dag 4 (för Shira och Lemosho) att komma till lägret Baranco. Dagen efter detta kommer man till Karanga Valley och här kan man antingen fortsätta direkt till Barafu (sista lägret innan toppen), eller så stannar man och sover här och går till Barafu dagen därpå (hela turen blir då en dag längre). Gör detta. Det är långt från Baranco till Barafu, och redan midnatt samma kväll som man kommer till Barafu så beger man sig mot toppen, så det är värt att vara utvilad då.

För att sedan ta er från Arusha eller Moshi till Zanzibar så är det antingen buss till Dar es Salaam och sedan färja till Zanzibar (ca 2-3 timmar och 35-50 USD). Eller om ni har tur så flyger Fastjet (Afrikanskt lågprisbolag) direkt från Kilimanjaro International till Zanzibar för det skamlösa priset 32 000 TZS eller ca 200 kr. Lågpris som sagt. :) Dom flyger dock bara under högsäsong så ni bör kolla upp detta innan.

Vi börjar där tror jag, säg till om ni undrar något annat. :)
 
kilimanjaro 2014

Jag skall upp på kilimanjaro hösten 2014. Tänkte kombinera med saffari men att dyka är också intressant.
 
Tänkt försöka komma iväg till Kilimajaro kring sen November/ tidig December & skulle gärna ha någon att åka med/slå följe där nere. Så om någon har planer på att åka i början på December så hör gärna av er :]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ormrot Kilimanjaro nyår Reskompis 3
GORELI Kilimanjaro 2016 Reskompis 5
GORELI Kilimanjaro Reskompis 0
Martin55 Kilimanjaro Reskompis 0
Resekompis till Kilimanjaro Reskompis 0
Ruffguide söker ressällskap för bestiga Kilimanjaro Reskompis 2
grawin Kilimanjaro med the Jagged Globe Reskompis 2
robbanf Kilimanjaro Reskompis 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.