vilken stor fågel?

Vilken stor fågel är det som skriker mitt i natten i slutet av februari?
Var ute med hunden runt i midnatt häromnatten, nar det hördes kraftiga skrik i närheten, Gissade först på räv, vars skrikande så här års jag nyligen läst om. Men när vi kom närmare hördes att skriken kom från ovan. På nocken av en intilliggande hög byggnad syntes i svart, konturen av en stor fågel mot den upplysta stockholmshimlen, inga som helst detaljer möjliga att se, endast de ljudliga skriken hördes, absolut inget hoande. Fågeln satt kvar en stund och fortsatte skrika innan den flaxade vidare till nästa taknock där vi förlorade den ur sikte. Ganska tättbebyggt område nära Lidingöbron (Torsvik). Fågeln har inte synts till eller hörts av mer sedan dess.Gissar på kattuggla, men aldrig sett eller hört sådan förr./Gamlazonen
 
Kattugglan har också läten som inte är direkta hoanden utan mer av skrik. I och för sig kan flera olika ugglor skrika, men kattuggla låter troligt inne i stan. Ungefär hur stor var fågeln? Som en kråka?
 
Betydligt gällare (högfrekvent) skrik än ljudklippet, som jag skulle beskriva som ett slags mer lågfrekvent hoande, inte ett dugg likt.
Storleken bedömer jag som avsevärt överstigande en kråkas.
 
Om vi går upp i storlek från kattuggla för stadslevande ugglor så är det den mycket stora berguven som står i tur. Jag har mest koll på dess dova hoande, men även berguven borde ju kunna prestera mer skrikande läten. Man kan tänka sig att unga berguvar drar omkring och söker revir och hamnar både här och där, även inne i städer.
 
Mannheims rapporter kan stämma med lokalen, min iakttagelse gjordes inom Torsviks skolas område, således inte långt ifrån Broberget/Hjorthagen, storleken kan väl diskuteras, det var ren flax att jag fick syn på fågelsiluetten med hörselvägledning av skriken. Frågan är om de kan skrika. Fick en bok med inspelade fågelläten i present för ngt år sedan, berguvsexemplet i den stämmer inte alls. Inte kattugglans heller för den delen. Och kråkor brukar väl inte skrika?/Gamlazonen
 
De inspelade lätena är i allmänhet ett snävt urval av en fågels repertoar. Fåglar kan ha en hel samling läten, och ugglor brukar kunna prestera märkliga skrik. Däremot låter en kråka så gott som alltid med läten som leder tankarna till en kråka. Höga, skarpa skrik tror jag sällan de presterar.

Som ledning till storleken - det är som thureb skriver, svårt att uppskatta, särskilt i mörker - kan man ta vingslagen. En stor fågel flaxar långsammare än en mindre. Man får ett "tungt" intryck, även på håll, av en stor fågel.
 
Gått samma nattrunda med hunden åtskilliga gånger sedan min iakttagelse i hopp om att åter få höra/se den stora fågeln, men den har inte behagat visa sig igen. Har försökt uppskatta storleken med hjälp av befintliga fönster i närheten av taknocken där den satt och kommit fram till att den sittande bör ha varit omkr 50 cm hög. Då blir bästa gissningen ändå Berguv även med tanke på tidigare observationer i närheten, men förutsättningen för rätt gissning är att expertisen anser att den kan skrika, det var ju de ljudliga skriken som från början fångade min uppmärksamhet, men de var inte på något sätt av den karaktären att de triggade hunden, som annars brukar börja skälla och dra när något ovanligt doftar, hörs eller syns. Den här gången satt hon bara tyst och lyssnade. Den sträcka som flykten var synlig för oss var alltför kort för att kunna avgöra om den var stor och tung.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klosse Vilken fjäril landade i min hand? Vilda djur 3
mstenl Vilken djur? Vilda djur 1
Ristorparen Vilken fjäril? Vilda djur 1
Karolina P Vilken fågel gillar våra lyktstolpar? Vilda djur 3
lottizen Vilken fågel lät så här i flykten? Vilda djur 2
FreddaFredda Vilken insekt Vilda djur 1
tango Vilken rovfågel i flock? Vilda djur 4
FilipL76 Vilken fågel? Vilda djur 1
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
Linasruta Vilken insekt? Vilda djur 10
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
hansemansen vacker skalbagge men vilken art/sort? Vilda djur 2
karl-petter Vilken rovfågel? Vilda djur 6
ceciliaflink.lindgren Vilken fågel är det? Vilda djur 5
Småtärna Bäckenben av vilken fågel? Vilda djur 3
pacific Vilken insekt? Vilda djur 0
frostic Vilken fågel? (ljud) Vilda djur 1
MtheP Vilken fågel? Vilda djur 8
Dryaso Vilken fågel? Vilda djur 6
quid Vilken spindel? Vilda djur 7
Staffan Andersson Vilken uggla? Vilda djur 9
Jock Scott Vilken fågel ? Vilda djur 1
JanneoAnn Vilken rovfågel? Vilda djur 2
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
danielsaffady Vilken fågel? Vilda djur 5
natie Vilken rovfågel? Vilda djur 3
_Hagbard_ Vilken fågel, har precis fått ungar i holken Vilda djur 2
quid Vilken hackspett? Vilda djur 4
Emil_1 Vilken fågel? Vilda djur 10
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
Lars G A Vilken fågel byggde detta bo? Vilda djur 1
EmmelieSv Vilken fågel är det här? Vilda djur 6
FreddeA Vilken fågel? En vit uggla? Vilda djur 14
kenjoswe Vilken fågel..? Vilda djur 17
LennartII Vilken sorts fågel? Vilda djur 0
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
gunnar-f Vilken fågel ? Vilda djur 3
Raskesven Vilken skalle? Vilda djur 16
FrippeF vilken rovfågel? Vilda djur 2
Fredrik Andersson Vilken fågel är detta? Vilda djur 4
Lars G A Vilken uggla hoade Vilda djur 4
Avslmedl Vilken fågel? Vilda djur 8
murkenlurk Stor insekt Vilda djur 6
Suss78 Hur stor e en mullvad??? Vilda djur 2
penpool Fågel kvällstid, Kägelberget Vilda djur 6
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
wildlifephotography Fågel identifiering Vilda djur 1
Marbor Vad är det här för fågel? Vilda djur 3
mezzam Vad är det för fågel? Vilda djur 3
kejLa Nytt år, ny fågel.. Nån som vet? Vilda djur 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.