Kranium av ett rovdjur..?

Hittade detta igår, hunden hittade det i gräset jämte en grusväg. Ja, det är inte klokt vad de stoppar i munnen jyckarna :)
Men, han släppte det genast. Det rann blod ur det så det måste varit helt färskt.
Kan det vara en Tax ? Tycker att tänderna är ruskiga dock.

/ Undrande

Ser ut som en räv tycker jag.
 
Ser ut som en räv tycker jag.
Instämmer. Sen talar väl statistiken mer för räv- än taxskalle? Men jag hade inte heller varit så tvärsäker på hundskalle på trådstartarens bild, tyckte oxå att tandgarnityret såg för stort ut. Måste genast titta i lapphundens käftar...

...Tja, inte blev man mycket klokare. Mejseltänderna mellan huggtänderna i över- och underkäken har han, men de där trekantiga kindtänderna vete hålen?

De är duktiga på att gömma flertalet tänder i tandköttet tills de behövs, bevisligen.
 
Bilden stämmer

ju oerhört bra med ursprungsbilden i den här tråden så om NRM har rätt så är det en hund.

Hur stort är det senare kraniet?

Thure
 
Jag undrar lite över vad du bjöd honom på i muggen eftersom djuret ifråga inte bara tvärdog utan päls och kött ångade bort så snabbt – eller hade du bara glömt att diska?

Thomas
 
Varg

Hej..arbetar som rovdjursinventerare för en sameby i västerbotten, den hjälp jag kan ge är att det inte är järv/räv eller lo. rovdjuren har en förvånatsvärt liten skalle, en fullvuxen hanräv ligger påc:a 15-17 cm, järvens påminnner om mård och är inte mycket större en rävens, Lo:ns går inte att ta miste på då nosen slutar ganska tvärt och är inte avlång. Kraniet är ganska säkert ett hund-djurs,,,vet ej måttet på den du har hittat och inte heller plats, men vargens kranie är mer spetsformat och mycket större än en hunds, har hört att det hundkranie som är mest lik en vargs är husky/jämthund, men är det en fruktansvärt stor skillnad på storlek, vargen är ett förhållande vis lätt djur trots storlek, en fullvuxen vargs skritt-spår kan ligga på upp till 1,10m men ändå bara väga 35-50 kg

Mvh/
Jörgen

p.s................såg nu kraniets storlek. är rätt 100 på att det är en räv..........
 
Senast ändrad:
Det är ingen tvekan om att bägge skallarna kommer från hunddjur. Sen att avgöra vilken art av hunddjur är inte helt enkelt. Att gå för mycket på storlek är lurigt om man inte kan avgöra åldern på ett säkert sätt. När det fortfarande finns mjukvävnad kvar så blir det dessutom ännu svårare att avgöra art.

Formen på den första skallen tycker jag gör att den ser mer vild än domesticerad ut. Om det är en hund så skulle jag tippa på en hund med mer "ursprungligt" utseende än en kraftigt avlad hund. Baserat på underkäkens form baktill så tycker jag att man kan utesluta både varg och mårdhund. Att sedan avgöra om det är hund eller räv är inte lätt från det här fotot. Jag tycker mig se vissa tecken som pekar på räv och andra som pekar på hund. Nu har jag ju inte måttet, men är skallen för stor för att vara från en räv så är den nästan säkert från en hund.

Den andra skallen tycker jag också ser mer vild än domesticerad ut. Om det är en hund så skulle jag återigen tippa på en hund med mer "ursprungligt" utseende än en kraftigt avlad hund. Baserat på bakhuvudets form så tycker jag att man kan utesluta varg, och formen på premaxilla utesluter mårdhund. Jag skulle tippa på räv men kan inte helt utesluta hund.

Rent generellt är det svårt att utesluta hund eftersom det finns så många olika raser och deras skallar ser oerhört olika ut.

Till sist några tips när det gäller fotografering av skallar för identifiering. Ta alltid de här vyerna:

1. Rakt uppifrån
2. Rakt nedifrån, helst då utan underkäke.
3. Rakt från sidan
4. Rakt framifrån (behövs bara för hunddjur, men hjälper mycket för att skilja mellan hunddjursarterna)

Lägg något bredvid skallen som referens för storleken. Mät sedan referensföremålet när du kommer hem och skriv in måttet tillsammans med fotona i inlägget.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...