Böcker Mikael Strandbergs Kolymaexpedition?

Har Mikael Strandberg skrivit någon bok om sin Kolymaexpedition? Jag kan inte hitta någon info om det på hans hemsida, bara att det finns en film om dito.
 
Har Mikael Strandberg skrivit någon bok om sin Kolymaexpedition? Jag kan inte hitta någon info om det på hans hemsida, bara att det finns en film om dito.

Han hann nog inte det innan han gick från hyllad äventyrare och sommarpratare till persona non grata, sas. Sen var det liksom inte läge.

Nu håller han visst på med expeditioner i öknen, bokstavligen.
 
Jag tycker detta är historia. Någon gång måste man anses ha sonat sina misstag. Har haft mycket glädje av hans böcker om cyckling och möten med människor världen över.
 
Jag tycker detta är historia. Någon gång måste man anses ha sonat sina misstag. Har haft mycket glädje av hans böcker om cyckling och möten med människor världen över.

Nej! Han har inte begått något misstag, bara medvetna handlingar! Misshandel, grov kvinnofridskränkning mfl. gör man inte av misstag! Usch!
 
Nej! Han har inte begått något misstag, bara medvetna handlingar! Misshandel, grov kvinnofridskränkning mfl. gör man inte av misstag! Usch!

I vårt rättssystem ska man anses sonat sin skuld sedan man blivit fri. Killen har ju skaffat ny familj och barn. Man kan ju hoppas han lärt sig något och kan gå vidare.

Å andra sidan är kommersiell äventyrare ett "förtroendeyrke", det räcker inte med att vara en jävel på att ta sig fram i svår terräng utan man ska helst vara förebild och "hjälte". Och där är man inte bara för att man är frisläppt. Ska han bli känd äventyrare i Sverige igen är vägen nog lite längre.
 
Kasta sten

Visst är det uselt det han gjort, men jag är böjd att hålla med Karlaugust. Alla gör fel val ibland, vissa mer fel än andra som Mikael Strandberg uppenbarligen gjort, men ska man verkligen vara persona non grata för resten av sitt liv för detta? Trots min ateistiska läggning tror jag på förlåtelse och att vända andra kinden till. Och rent allmänt, vem är du att kasta första stenen?

//Anders
 
Ingen bok om Kolyma.

Underlag finns som sagt, men boken är inte skriven.
Det som hänt Micke, skapar brännmärken för resten av livet. Vad som är den verkliga historien är det bara ett fåtal som vet.
 
Visst är det uselt det han gjort, men jag är böjd att hålla med Karlaugust. Alla gör fel val ibland, vissa mer fel än andra som Mikael Strandberg uppenbarligen gjort, men ska man verkligen vara persona non grata för resten av sitt liv för detta? Trots min ateistiska läggning tror jag på förlåtelse och att vända andra kinden till. Och rent allmänt, vem är du att kasta första stenen?

//Anders

Det var Jesus som sa detta "den som är utan skuld skolen kasta första stenen" när en sköka (prostituerad) skulle stenas i Jerusalem. Alla gubbarna lade ner sina stenar och gick hem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.