Flyg till franska alperna

Jag håller på att undersöka olika flyg till franska alperna. Det är inte så lätt att hitta eftersom de flesta flyg tex till Grenoble tycks bara gå under vintersäsong pga skidåkning.

Jag söker alltså flyg under sommarsäsong till tex Grenoble, Lyon, eller andra flygplatser som inte ligger alltför långt från Alperna under sommarsäsong.

Tips på flygbolag? SAS har linje till Genevé under sommaren.
 
EasyJet har en del riktigt billiga avgångar Arlanda-Genéve. Annars är är det SAS och Swiss som gäller. Norwegian är riktigt billiga just nu men verkar inte som att dom har planer på att flyga i sommar, men det kan ju hinna ändra sej..

p.s det är bara Genéve jag pratar om nu..

//Björn
 
kastrup-geneve med SAS eller swiss

EasyJet har en del riktigt billiga avgångar Arlanda-Genéve. Annars är är det SAS och Swiss som gäller. Norwegian är riktigt billiga just nu men verkar inte som att dom har planer på att flyga i sommar, men det kan ju hinna ändra sej..

p.s det är bara Genéve jag pratar om nu..

//Björn

Bor du i södra VSerige så kan du åka Kastrup-Geneve sommar som vinter med både SAS och Swiss.

/Patrik, som kom hem från Les Arcs med SAS via Geneve-Kastrup förra helgen, löste busstransfern med www.altibus.com
 
Brusselairlines

Har du kollat med http://www.brusselsairlines.com/com/ ?

Flyger ofta och i mitt tycke billigt. Och dom har enkelbiljetter och om jag minns rätt så får man ha incheckat bagage på 30 kg, utan att det kostar något extra. Men kolla var det är byte någonstans. När jag bokade en biljett från södra Frankrike till Sverige för 2 år sedan var det billigaste alternativet med Brusselairlines via London men där var det flygplatsbyte (tåg, buss) med det var några 100 kronor att flyga via Bryssel.

Jag fick hjälp om var olika flygplatser i samma stad ligger här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49018&highlight=flyg+london

Per
 
Kolla KLM, dom kan ofta överraska med bra priser.
Tyvärr kompenserar dom ofta lâga priser men byte av flyg pâ Shipol, för o klä av resenären ett par € pâ nâgra Heineken.
 
Jag har faktiskt inte kollat KLM och Brussel Airlines. Känner till KLM men tänkte inte på Brussel Airlines, trodde bara flyg till Brussel pga EU. Men inte att de har flera flyglinjer därifrån också. Tack, jag återkommer när jag har kollat lite mer på de båda flygbolagen.
 
Jag har faktiskt inte kollat KLM och Brussel Airlines. Känner till KLM men tänkte inte på Brussel Airlines, trodde bara flyg till Brussel pga EU. Men inte att de har flera flyglinjer därifrån också. Tack, jag återkommer när jag har kollat lite mer på de båda flygbolagen.


Jag har för mig att kollade på http://www.flygvaruhuset.se/ när jag skulle flyga till Grekland och hem från Frankrike 2008. Deras sökmotor kollade av åtminstone för hemresan från Frankrike av KLM, Air France, Brusselairlines och SAS/Lufthansa. En biljett SAS/Lufthansa kostade 5-10 gånger så mycket som med Brusselairlines. En skum sak som jag aldrig fattade, var varför en enkelbiljett med Air France kostade mer en var att en t.o.r biljett med samma plan (samma sträcka ,samma tidpunkt).

Vissa Air France flighter hade flygplatsbyte i Paris och vissa Brusselairlines hade flygplatsbyte byte i London. Jag valde Brusselairlines med byte i Bryssel. Flyget gick till Bromma och inte till Arlanda.

Nu var jag tvungen att avbryta min semester i förtid, så jag utnyttjade aldrig min biljett med Brusselairlines, så jag kan inte ge någon recension av Brusselairlines, men billig var dom.

Per
 
Det är klart svårt att veta vilket bolag som är bäst på de olika flyglinjerna. Jag får räkna med att ev flyga till Geneve och tar bussen därifrån till Grenoble. Bussbyte där igen och vidare in i Alperna. Jag har precis fått hem böcker bla Rough Guide France - där brukar det finnas bra tips på bussar/tåg till/från flygplatser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
kjrod Flyg till Buenos Aires? Trekking 2
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
strapatzaren EBC flyg, tillstånd mm Trekking 5
riblo Flyg, Kathmandoo-Luhkla Trekking 7
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.