Februarivandring vart då

Vi tänkte ta en två-tre veckors tur nånstans i februari. De första tankarna är att åka till Patagonien i Chile men vi har inte rikigt bestämt oss ännu och om det är nån som har ett annat bra förslag skulle vi bli mycket tacksamma. Vi var i NZ i våras det är inte aktuellt i år.
 
Torres del Paine NP

Jag vandrade en vecka i juni 1994. Flög till Punta Arenas, buss till Puerto Natales och sedan blev vi körda till parken och chaffören väntade när vi var ute och vandrade. Vi hade tält, kök - normal fjllutrustning och det är ett fint område. Finns kondorer (fanns).
 
Vi tänkte ta en två-tre veckors tur nånstans i februari. De första tankarna är att åka till Patagonien i Chile men vi har inte rikigt bestämt oss ännu och om det är nån som har ett annat bra förslag skulle vi bli mycket tacksamma. Vi var i NZ i våras det är inte aktuellt i år.

och
WEstern McDonald Mtns nära Alice Springs eller Kilimanjaro från väster (Shira platån).. Sedan travers och en av de stora glaciärerna upp men sikta sedan inte på Uhuru peak utan leta efter den sk Reusch crater där det ryker och är varmt. Det alternativet sägs inte göra någon besviken, gentemot att klara 5895m. Kanske kan man få problem med tillstånd då Kilimanjaro numer är park med avgifter och guider normalt. Frågan är hur mkt wild camping och trekking som går att göra. Ett än "vildare alternativ är att starta från Kenya och Loitokotok. Fråga så kanske jag kan ge mer info.
 
Jag vandrade en vecka i juni 1994. Flög till Punta Arenas, buss till Puerto Natales och sedan blev vi körda till parken och chaffören väntade när vi var ute och vandrade. Vi hade tält, kök - normal fjllutrustning och det är ett fint område. Finns kondorer (fanns).

Om ni bara skall trekka betalar man endast en inträdesbiljett till parken på ca 30 USD. Jag tror att det är endast tillåtet att tälta på angivna platser men det skall finnas ett dussintal i alla fall.
Om ni skall klättra behövs tillstånd, tar längre tid att fixa. Förbered er på dåligt väder, de har 20 soldagar om året. Men om ni lyckas pricka in ngn av dessa kommer ni få en upplevelse som ni sent glömmer. 'Tornen' och 'Hornen' är magnifika!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.