objudna gäster

På min senaste tur i Schweiz tältade jag en natt invid Tga, en kombinerad säter- och ferieby
(givetvis hade jag kommit överens med byordföranden). På kvällen underhöll jag med gästerna på en liten övernattningsstuga i byn och en av dem frågade oroligt, "Haben Sie keine Angst vor Schlangen?" Fasan för otrevliga besök är ett av mina motiv att använda ett dubbelväggstält. Ett annat är åskstormar - när marken mättas med vatten och jag ser diverse grejer flyta omkring i absiden, känns det skönt att ha innertält med badkarsgolv (eller vad det kan heta).

Nu håller jag föstås en öppning i blixtlåset, för ventilationens skull, och tydligen är det en invitation. En natt i Thabor-området i Frankrike kände jag hur något liksom rullade utmed ryggen. Jag gjorde mig en bild av en jättespindel, och bilden förstärktes när det plötsligt stack till. Aningen raskt slet jag upp blixtlåset och vände ryggsäcken ut och in. I pannlampans sken såg jag en söt och klätterduktig liten mus. Det visade sig att han inte hade någon större längtan efter mitt sällskap så han övertygades lätt att slinka ut samma väg han kom in.

Det är skillnad på möss och ormar. Men nog funderar man.
 
En natt vaknade jag till lite halvdåsigt när jag kände något som rörde sig i min halvknutna hand. Reflexmässigt kramade jag till och vaknade ganska omgående eftersom det var en geting som givetvis stack mig när jag mosade den.

Mor har nästan varit med om värre. När hon var liten vaknade hon av att en fladdermus landade i hennes ansikte.

6418395_std.jpg
 
Jag kan inte minnas att jag råkat ut för något i naturen, hemma i sängen har jag dock vaknat av en stor humla under täcket. (Katter som överfaller tårna räknas väl inte va?)

Men jag brukar såklart vara rätt noga med att stänga, just eftersom jag absolut inte vill ha in insekter i tältet. Har ett par gånger vaknat på morgonen av att det varit så mycket flugor i yttertältet att det inte gått att laga mat i absiden...
 
Den här lille gynnaren kom smygands ner på sängaveln i mitt rum på "Mera Logde" i Lukkla, Nepal. Skönt att han valde att komma fram och presentera sig när jag var vaken, hade varit midre trevligt att bli väkt av något som kryper över ansiktet mitt i natten, burr.
 

Bilagor

  • IMGP1446.jpg
    IMGP1446.jpg
    48.1 KB · Visningar: 578
Det negativa med tarp

Tycker om tarp som boendeform, men man ligger som enaptitretande jättepuppa för alla stora o små som är nyfikna eller hungriga. På en veckolång fisketur vid vojmån var det så mycket smågnagare att det inte gick att sova en hel natt utan att något kilade över sovsäcken.

Jag är inte rädd för möss o råttor men man sover inte allas bra när man ligger med ena ögat öppet och vaktar på sovsäcksöppningen. Snörde ihop säcken till bara en liten andningsöppning, men vaknade otaliga gånger av något prassel och då stod en mus mågra decimeter bort och glodde med stora pepparkornsögon.

För att hålla mygg borta och mössen ute använde jag myggnät och tätade nogrannt mot marken men det fick bara till effekt att mössen inte hittade ut när dom blev skrämda. Det blev en vild "velodrom" varje natt när den instängda mussen sprang för sitt liv längs myggnätskanten medans jag satt i sovsäcken med en känga i handen vilt bankande och sömnen fortfarande i ögonen.

Det stora glädjeämnet var att både ugglor och falk cirklade kring vår boplats ditlockade av all gnagaraktivitet. I skymmningen kunde man se siluetterna mot den ljusa natthimmlen. Ugglor flyger overkligt tyst. Inte minsta sus eller fras. Som om man såg det hela på film med ljudet avstängt.
Gissar att gnagarna hade det värre än mig. Jag hade svårt och sova, medans dom hade svårt att överleva.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...