Trekking i Nepal/Tibet

Mycket av det här blir av akademiskt intresse , eftersom det kommer att handla om tiden före mars 2008 - annan uppsättning regler sen dess. Jag gjorde alltså Ktm-Lhasa 05 , återvände till Nepal oktober 07 , indiska Himalaya därefter och följer ämnet på olika reseforum i princip varje vecka sedan en lång tid. Bland annat.

..(december 2000), men då funkade mitt kinesiska visum, ordnat på ambassaden i Stockholm finfint tillsammans med gruppresetillståndet frixat från resebyrå i Katmandu.

Kinesiskt turistvisum ger inte , gav inte tillträde till TAR ( "Autonoma Regionen Tibet" ) från Nepal , gruppvisumet gör det. Jag är hyfsat säker på att ingen i våran grupp hade ett vanligt kinesiskt turistvisum , alla reste på enbart gruppvisum. Samma erfarenhet upprepas i reseforum & bloggar gång på gång genom åren.

..det vore ju konstigt om de kinesiska myndigheterna hindrade turister från att... besöka andra delar av landet när man är där.

Konstigt eller inte så har det alltid funnits två separata uppsättningar regler för dom som kommer från Nepal respektive "fastlands"-Kina.

* Resenärer från Nepal har kunnat resa vidare från Lhasa till Chengdu , Xining osv fastän tillståndet tekniskt sett bara gäller Ktm-Lhasa-Ktm - men dom har fortfarande varit bundna av tidsbegränsningen i tillståndet från Ktm.

* Före mars 2008 så gick det att fortsätta resa i resten av Kina efter det att gruppvisumet gått ut - men endast med hjälp av nytt turistvisum ordnat i Chengdu , Xining osv. ( inte i Lhasa - vår tibetanska guide drog inte ens på munnen när han meddelade att vi måste åka till Kina för att ordna det. )

* Idag så är man begränsad till tiden på gruppvisumet , tre veckor verkar vara max total tid i Kina , inklusive Tibet. Innan den tiden är slut så måste man lämna landet , eller ordna nytt visum i Hong Kong .

Under tiden i Tibet så kan man idag igen röra sig på egen hand i Lhasa ( med undantag för Potala-palatset , Norbulingka och dom större klostren) .




Nu var detta innan järnvägen var färdig, och det är möjligt att reglerna ändrats sedan dess. Men det vore ju konstigt om de kinesiska myndigheterna hindrade turister från att resa med järnvägen och besöka andra delar av landet när man är där.

Många hade förhoppningar om att järnvägen skulle innebära lättnader i resebestämmelserna , det hände aldrig. Den verkliga vattendelaren till det sämre blev istället mars 2008. Det ekonomiska argumentet är svagt i sammanhanget , de icke-kinesiska turisterna är en liten minoritet.
 
Senast ändrad:
Hej

Ar for tillfallet och reser runt nere i asien och min tanke var att nagon gang mellan jan och maj aka over till nepal och vandra lite, nagon speciell tidpunkt man bor aka dit?
Om jag forstatt ratt sa gar allt att ordna pa plats med guideforetag om man vill det?
Min tanke var dock att ga utan guide med min bror antingen till everest basecamp eller annapurna runt och om jag forstatt ratt efter att last runt lite sa ar det inga jatteproblem att klara av dett?
Min viktigaste fraga ar dock hur det ar med utrustning, da jag inte har med mig nagon vandringsutrustning alls och ingen lust att flyga hem till sverige for att hamta den sa undrar jag nu vad som behovs och om det gar att hyra det man behover pa plats?

Mvh Robert
 
All utrustning du kan tänka dej går att få tag på , med varierande pris och kvalitet i Ktm. Det finns en officiell North Face butik på Tridev Marg , med priser ungefär som hemma , och grejer till en bråkdel av de priserna i Thamel . Ibland får man vad man betalar för , när man betalar lite. Mellan dom två polerna så har Shonas gott rykte sen länge. Sen är det inte så himla mycket man egentligen behöver , att trekka är varken som att klättra eller gå i Sarek. En bra sovsäck är värt att satsa på , temperaturerna går rejält ner nattetid. Januari och februari är kärvt ovanför tretusen meter : Lhasa hade -15 och Leh -20 för nån dryg vecka sen. Kängor behöver du ha ingångna innan du kommer till Nepal .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
eleonorruth Trekking i Nepal Trekking 0
Mattias.Johansson Trekking - Nepal Trekking 4
Strömner Trekking i Nepal Trekking 11
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.