Vandra i Alperna

Hej!

Jag och min sambo tänkte v 38 göra en vandring i Alperna. Har dock ingen tidigare alperfarenhet och har lite svårt att hitta något som är hyfsat lätt att ta sig till. Är det någon som har några tips?

/Martin
 
Jag har tyvärr inga konkreta förslag, men ett tips är att kolla upp några resebolag som anordnar vandringsresor. Läs om deras turförslag och res dit på egen hand.
 
Mycket att välja på

Öst eller västalper? Flerdagsvandring mellan alphyttor eller endagsturer med basläger i någon alpby?

Åker du egen bil eller tänker du flyga ner och sedan åka med allmänna transporter? Turförslagen blir beorende av det senare.

Med Ryanair till Bergamo och sedan tåg till Bolzano och därifrån vidare med buss så når du många vandringsvänliga berg i Italienska Sydtyrolen.med bas i Vinschgau, Brunecktal eller stor del av Dolomiterna. För turförslag så är det bara att gå in på turistbyrån i någon av byarna.

Lycka till!
Staffan E
 
Tack för tips

Efter en del surfande på internet har vi bestämt oss för flyg till Salzburg och därefter Die Almenweg. Tycks vara svårt att ta sig till österrike med tåg utan att behöva tillbringa del av natt på någon station någonstans.
 
Till Österrike reser jag itne sen många år, men det bekvämaste med tåget måtte väl vara nattåg från Köpenhamn till München och sen vidare in i Österrike under dagen.
 
Dolomiterna

Hej. Rekommenderar att ni provar på en vandring i Dolomiterna. Min hustru och jag åkte med en arrangör dit, bodde i Corvara, det var helt fantastiskt. Hög vacker natur,,,allt var perfekt. Testa..lovar ni blir inte besvikna.
MoG
 
Kan rekommendera Kandersteg för nybörjare. Underbart vackert och om det skulle skita sig så finns det massa scouter som gärna hjälper till ;)
 
Ja, nu vill vi veta hur turen blev!


Undras f ö om det inte finns en förvirrande mångtydighet i ordet "vandring", speciellt med tanke på hur ordet används i alpländerna. Mötet heter dock "Trekking" och Martin avsåg att göra "en vandring", vilket jag tolkar som en enda tur, från stuga till stuga, inte dagsturer från en dalort. Är det det senare man vill så är Kandersteg (t ex finns åtminstone två fina övergångar till Adelboden, samt en till
Leukerbad) och Corvara (t ex tvärs över Sella och till eller från Wolkenstein) alldeles utmärkta ställen att bekanta sig med Berner Oberland resp. Västdolomiterna, detta sagt som tips till andra nyfikna.
Det blir en del transport med tåg och/elelr buss, dock.

Vill man göra stugturer i just dessa trakter kan man väl gå hela vägen från Engelberg eller Meiringen till Adelboden eller ännu längre, resp. delar av Alta Via 1 eller 2. Själv går jag sen länge inte i Dolomiterna; dels vill jag tälta, vilket ofta är förbjudet (Parchi naturali) dels vill jag se mer vatten
på marken, inte så mycket från luften.

Bästa vandringarna i Alperna gör man enligt min mening i Västalperna (speciellt i Frankrike
om man börjar redan i mitten av juni), i och kring Valtellina i Italien, samt i Graubünden i Schweiz, t ex i Rhens källområden (där jag gick senast) och i området mellan Engadin och Davos.
 
Vandrat mycket i Alperna

Hej,

Vi har vandrat mycket i alperna.
Titta in på vår hemsida. Där hittar du kanske något som faller dig i smaken. Om inte så kanske du kan få lite inspiration.

Håller med föregående skribent om att Kandersteg är mycket bra utgångspunkt för många fina vandringar. Bilder från Kandersteg hittar du också på vår hemsida.

www.traneving.se / Vandra i Alperna

/Helena och Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...