Info om Pico de Orizaba, Mexiko

Planerar tur till Pico de Orizaba, Mexico.
Har du eller ngn du känner varit där vore jag tacksam om du tar kontakt med mig (bengtssonpatrik@hotmail.com). Har boken Mexicoes vulcanoes av R.J. Secor men inget går ju att jämför med "live" info.

/Patrik
 
Pa plats...

Sitter i staden Orizaba just nu. Toppen ar bara 25 km bort men 4500 hogre upp. Landskapet ar rejalt kuperat sa den tankta mountainbiketuren idag blev kortare och tuffare an jag tankt.

Att ha Orizaba som bas ar troligen OK. Upp till 3000 m tar man sig med buss pa 2,5 h och darifran kan man ga upp till 3900 (bra hoghojdsanpassning) Sedan vidare upp till hytta vid 4600 m. Darifran ett toppforsok.

Just nu ar snolagret ganska litet pa toppen, tydligen mindre an normalt.

Vad galler guider och utrustning gar det mesta att hitta har. Ett pris pa 500 pesos per dag/person for utrustning (yxa, stegjarn, talt, kokutrustning) och guide verkar vara det som gar och galler om man ar pa plats. Sjalva stan Orizaba ar inte en av Mexicos trevligare, ganska skitigt och trakigt...

Toppen gar att na fran olika hall, bara ett fatal vagar verkar tekniskt utmanande klattermassigt. Varre ar det med hojden, det suger lite i huvudet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.