Gore-Tex vara eller inte vara i kängor

Hej!
Som ny här har jag gjort mitt bästa för att läsa igenom alla kloka synpunkter. Men jag skulle ändå vilja ställa frågan en gång till.

Blir det för varmt och tätt med Gore-Tex i kängorna?

Jag skall precis köpa ett par nya och funderar på Meindl Island Pro, Rockport Zenobia, Meindl Montana och Meindl Borneo.

Jag är pånyttfödd frilufts människa och kommer att änvända kängorna till lättare vandring (med barn), vid fiske och annan outdoor verksamhet.

Någon erfaren person som kan hjälpa mig med rekommendationer?

Mvh
Lars
 
det beror på ...

Jag har letat och velt angående val av kängor i ca ett år nu. Det har varierat mellan olika modeller med GT och den andra fallangen med Lundhags i spetsen.
Det jag konstaterat är att det i princip inte finns några tydliga svar på de flesta frågorna. Följande är dock de för mig tre viktigaste kraven:

1. Ska du gå i nordiska fjäll är det blött och du vill förmodligen ha en vattentät och så hög känga som möjligt utan att den bli obekväm.

2. Den skall vara hållbar och ge bra stöd åt hela foten.

3. Den skall vara skön att gå i länge.

Krav 1 uppfylls av många kängor, jag har tittat på Meindel Taiga/Dovre Pro, Lundhags Professional med flera. De du räknat upp har för låga skaft.
Krav 2 ger Lundhags, jörnkängan o liknande ett försprång. De går att laga och håller längre. Detta är GT's svagaste punkt.
Krav 3 Ger Meindel en fördel i början men den tappar på sikt samtidigt som Lundhags vinner på sikt.

Min flickvän har ett par Medindel Proffesional som hon är nöjd med. De är 1 år gamla (spännande att se hur länge de håller) men har redan tappat lite av sin form. De känns enligt henne inte lika "gosiga" längre, vilket kanske är naturligt.
Jag valde att köpa ett par Lundhags Proffesional 2000 (den svarta med Vibram sula). De ger bra stöd, är ganska sköna, håller förhoppningsvis länge, är vattentäta och har höga skaft. Sedan torkar de också fortare i händelse av plurr (i fjol sprack brallerna längst ner mitt i jokken...). Andra Lundhags (tex Sc Hajking och Alaska) har för veka skaft och ger för dåligt stöd.

Hoppas du hittar vad du söker (eller iaf kommer på vad du söker!).

/Björn
 
GT i kängor !

Hej !

När jag läser din fråga så får jag uppfattningen att du skulle trivas i ett par mellan höga kängor. Jag tror att du skulle känna dig hämmad med nästan knä höga kängor som Meindel Taiga tex. Tycker att skaften på tex Meindel Island räcker lång visst ingen vidare vad höjd men å andra sidan så kommer man ganska snart även över skaftet på ett par taiga ! Har erfarenhet av Lundhags Alaska , Meindel Island och Rockport zenobia tre kängor med ganska olikas karaktär. zenobia är en underbart skön känga redan från början är däremot inte särskilt vatten tålig ( vid början av pölsen läcker vatten in och ingen impregnering verkar hjälpa ), zenobian är också relativt mjuk och jag trampade i vilket fall ut den relativt fort. Har dock tjej kompisar med mindre fötter 45 vs 38 och de verkar inte alls ah samma problem ( Det verkar som om att samma modell blir styvare ju mindre den är ). Alaska är en bra känga torkar fort och är relativt vatten tätt om man sköter om den på rätt sätt. Komforten är det väll dock lite si och så med men det antar jag är en vane sak. Favoriten än så länge för de aktiviteter du beskriver är Meindel Island, känns lika rätt på väg till jobbet i regn rusk, på söndags promenaden, fiske turen och vandrings semestern, ska dock i ärlighetens namn säga att man även trampar ut Island känga ganska fort. Visst har även jag sneglat på Taigan och tryckt att den säkert skulle va bra på vandringsemester men jag har i vilket fall som helst inte råd med allt för många 2000 kr + skor/kängor och därför kanske man får stå ut med en funktion som inte kommer upp till en topp nivå i extrem situationer.
På frågan om det blir för varmt med en Gore tex känga så kan jag säga så att jag personligen inte kände någon skillnad mellan zenobian och Island om man pratar om hur varmt det blev, visst andas kängor en del men jag tror nog att den största skillnaden mellan stövlar och kängor ligger i att kängorna suger upp en del av fukten vilket ger en torrare känsla.


Skulle som sagt rekommendera Island känga eller någon liknade modell från någon annan tillverkare !

 
Varför inte både och??!!

Min åsikt är att det inte skall sitta fast foder/membran i kängar.

Om du inte kan bestämma dig så kan du göra så här. Köp ett par riktiga kängor typ Jörn, här har du klassisk kvalitet och hantverk. Denna typ av kängor kan du reparera och sula om, alltså inte slit och släng.

Fördelen med gore tex finns men är inte så stor att det permanent skall sitta i kängan. Istället kan du köpa en innersocka som du har närmast lädret inne i kängan utanför sockorna. Den ser ut som en sydd/limmad innersko som är riktigt tunn. Du kan nu välja om det behövs för just det vädret som råder. Du kan dessutom ta ut det och fälttorka det under natten. Om det går sönder som allt permanent Gt gör efter användning så behöver du inte annat än köpa ny socka.

Efter fem månaders jägartjänst + civilt användande så är de fortfarande fräscha.
 
Meindel

Jag har sagt det förr och säger det igen, MEINDEL!!
Köper du ett par lundhags kan du lika gärna köpa ett par tegelstenar för 1500 spänn. Gjorde misstaget att gå
15mil på Svalbard med ett par Lundhags Jakt kängor. Aldrig mer att jag använder dem. ´Försvarets M90 sommarkänga är bättre att gå i än lundhags, och billigare. Nu blir det nog liv på vissa lundhagsfrälsta personer...
Ska du ut och fiska eller vara ute vår och höst så ta ett par lite högre kängor. Vad ska man med Gore tex om det ändå rinner in ovanifrån?
 
Min åsikt om Gor-Tex i skor

Nu har jag inte haft ett par kängor med Gor-Tex. Men råd av vänner och försäljare har ställt mig skeptiskt till det. Gor-Tex fungerar mot väta i början, men porerna täpps igen av svett och smuts. De leder till att fötterna blir fuktiga från insidan.

Här är en till åsikt från Outside Onlines prylexpert:
http://www.outsidemag.com/gear/gearguy/200101/20010107.html

Själv funderar jag på något liknande som Andreas Tilgmann har (se hans inlägg ovan). Man har en s.k. våtsocka av Gor-Tex, Neopren, Porelle eller liknande. Den tar man bara på vid behov och det går att tvätta sockarna och skaffa nya när de är utslitna. Gor-Tex membranet däremot sitter ju fast i kängorna.

/Jonas U
 
GT ???

Äger ett par meindl island......

De skönaste kängorna jag nånsin har använt........på sommaren blir de dock helt dyngsura eftersom gt inte släpper ut fukten....... funkar bra i fjällen med lagom väta........på vintern är de helt förkastliga eftersom de blir fuktiga när man svättas.....

meindl har som säkert många känner till problem i limningen på sulan så den brukar släppa vid vardagligt bruk 3-5 månader efter inköp....

men som tur e så är det bara att lämna in kängorna på butiken så får man nya....
 
Köp Lundhagare

Jag har haft Trezetas och Meindls GT kängor men kom slutligen att skaffa Lunhags Professional med hög skaft. GT håller inte särksilt länge i kängor, därefter gäller det att sköta GT kängor med samma nogranhet som kängor utan GT. Dessutom lönar det sig att sköta kängor i alla fall, lädret håller längre och skönare. Mina Trezeta och Meindl kängornas GT-foder började att läcka efter knappt två års användnig. Nu har jag haft mina Lundhagare i två år och dom är som nya trotts flitig användnig. Dessutom är cellgummin där nere alltid vattentätt.

Visst är dom lite hårda i början, men för mina fötter passar dom perfekt, jag har inte fått en enda skavsår med mina Lunhagare. Mina kängor är två nummer större än mina andra skor. Innerst har jag en medeltjock vandringssocka typ Seger eller Falke och ytterst on tjock yllestrumpa. Med dessa två par av sockor kompenserar man den bristande fordern och skorna torkar snabt om dom blivit våta.
 
Höga-låga

Det blir lite fel när man försöker jämföra höga ofodrade kängor med låga kängor med GT membran. Höga kängor har som nämts ovan sitt användningsområde medan låga har sitt användningsområde. Det finns ju många låga kängor UTAN GT membran, Meindl är inte den enda tillverkaren av låga kängor, de råkar bara satsa väldigt mycket på reklam. Scrapa, Merrel, Lowa, Vasque eller Hanwag har alla flera låga modeller UTAN GT membran. Väljer man sedan ett par kängor med få sömmar så brukar det gå att få dem vattentäta.
 
gäller inte flerlagersprincipen?

när det snackas om fotbeklädnader är det sällan man hör någon säga något om flerlagersprincipen men den är idag given när vi pratar om alla andra delar av kroppen. Självklart skall man ta hänsyn till samma saker även för fötterna, vilket automatiskt ger funktionen för det yttersta lagret. På vintern skall det värma och då behövs foder men annars skall det vara så tunt som möjligt utan att tappa funktionalitet. Fodrade kängor håller dåligt och ger ett dåligt fotklimat under vår, sommar och höst. Men jag håller med om att de är skönast i butiken. De som förespråkar fodrade kanske inte använder dem så mycket mer än vad de som kör runt i lyxiga SUV:ar gör, dvs i asfaltsdjungeln.
Har man svårt att få sin känga tät är GT sockar eller plastpåsar om man är snål ett ok alternativ som funkar.

Ska man ha känga till att vandra i parken eller till och från jobbet är det klart att den kan vara låg, annars ser jag ingen anledning till att välja en känga som är opraktisk i skog & mark. Höga kängor är inte besvärligare, hårdare eller hämmande, de är däremot praktiska.

/Björn
 
Hur använder du kängorna

Hej och tack för ditt svar. När du skriver att kängorna blir dyngsura på sommaren - är det under tung vandring?

Mvh
Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alextangclan Gore-Tex Paclite "läckte"?! Utrustning allmänt 8
jackemos Tvätt och impregnering av gore-tex i tvättmaskin Utrustning allmänt 3
jacobzzon Gore tex eller vanlig känga Utrustning allmänt 46
Tocaermo Smältpunkt gore-tex? Utrustning allmänt 7
gogreen Gore-Tex Specifikationer Utrustning allmänt 16
Allarp Laga Gore-Tex Utrustning allmänt 6
mellgren Gore-Tex tyg?! Utrustning allmänt 3
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
KLAGER Bilder från svensk natur, tex nationalparker Utrustning allmänt 9
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.