Återerövra en oljerock?

Jag strök på ganska tunt men ändå täckande, på mina plagg under har det inte klibbat.

Idag kan jag komma med en liten uppdatering. Har använt jackan i stort sett dagligen sen v.39. Idag blev det ett riktigt ösregn som jag skulle cykla hem i från centrum. Mycket nöjd med att det fortfarande ser ut såhär:



När jag tog av mig jackan hade jag ca 5-6 blöta små fläckar på varje arm på tröjan där vatten blivit stående i veck på tyget.



Mvh / Johannes
 
Jag har vaxat en Lundhags bomull/polyester anorak och ett par G1000 byxor med Barbour Wax.
Barbour Wax är helt klart överlägsen Fjällrävens vax.

Har i flera år använt mig av Fjällrävens vax men jag tycker det nöts bort för fort och på de områden man vill ha tjockare lager blir det vaxkakor som bryts sönder när man använder plaggen.

Det är ganska arbetskrävande att vaxa med Barbour, men resultatet blir riktigt bra.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Jag har testat blanda eget grönlandsvax (fjällräven) och det verkar som att 10-15% bivax, resten paraffin, stämmer väl överens med deras recept.

Större andel vax gör att det blir mindre vita linjer när man vaxar 2-3 tunna lager och viker tyget. Kanske skulle en betydligt större andel bivax (uppåt 50/50?) och mer mättad vaxning (inpenslat flytande varmt kanske) ge en mer barbourlik impregnering.

Någon som testat? ... eller vet ungefär vad barbour blandar i sitt vax?
 
Enligt vad jag hittar på Internet är det en blandning av bivax, linolja och terpentin som gäller, i ungefär förhållandet 2:1:1.

Funderar på att mixtra till en burk och testa på en gammal M65-jacka som ligger uppe i stugan.
 
Den här tråden hade jag glömt, tack för påminnelsen lillspöket! Jag har testat lite sedan jag skrev sist så jag kan gott dela med mig. Gör det du också om du testar ditt barbourrecept!

Jag gjorde ungefär som jag beskrev ovan, dvs penslade in smält vax "av grönlandstyp" och värmde in med hårtork tills tyget (65/35 bomull/polyester) var helt mättat. Det gick åt motsvarande 2-3 klossar grönlandsvax så det blir en dyr process om man köper fjällrävens original. Därefter fick det bli en tur i torktumlaren för jackan (i en plastsäck) så vaxet lade sig riktigt jämnt och fint.

Jackan var mjuk och smidig när den togs ur tumlaren men när den svalnat kunde den faktiskt stå själv, så det här om att vaxa tills byxorna/jackan kan stå själva är visst ingen myt ändå. Bildbevis nedan :)

Resultatet är som förväntat. Den är rätt tät, åt båda hållen, men inte som en regnjacka. Spolar man direkt på den med duschen så börjar små små droppar vatten tränga igenom ganska snart. Men själva tyget blir inte särskilt vått och torkar fort.

Jackan blev ganska snabbt mindre stel med användande och kunde efter en promenad på stan strax innan jul i småregn och ca +5 grader inte längre stå själv.
 

Bilagor

  • tjockvax.jpg
    tjockvax.jpg
    51.6 KB · Visningar: 3,184
  • itsalive.jpg
    itsalive.jpg
    282.6 KB · Visningar: 3,146
Enligt vad jag hittar på Internet är det en blandning av bivax, linolja och terpentin som gäller, i ungefär förhållandet 2:1:1.

Funderar på att mixtra till en burk och testa på en gammal M65-jacka som ligger uppe i stugan.

Återkom gärna med resultat om du mixtrar med att blanda själv. Bivax köps ju billigast per kg hos ngn biredskapshandlare för i storleksordning 80 kr/kg. Bör räcka till en och annan jacka skulle jag tro... :)

/J
 
Enligt vad jag hittar på Internet är det en blandning av bivax, linolja och terpentin som gäller, i ungefär förhållandet 2:1:1.

Funderar på att mixtra till en burk och testa på en gammal M65-jacka som ligger uppe i stugan.

Tänk på att linolja är självantändligt. De gamla oljerockarna som var bomullskläder behandlade med linolja fick man hänga luftigt.
 
Och var hittas en biredskapshandlare?

Har visserligen en svåger som har några kupor, men han finns 50 mil härifrån.

Kolla om du hittar någon som säljer egen honung i närheten av dig. Jag råkade hitta en precis i grannskapet och fick köpa två kilo för 50:- ;)

Jag bor i sydöstra Skåne, men befinner mig i Lund på dagarna. Hojta till om du bor i närheten och vill ha en bit...
__
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sky_eye Behandla oljerock Gör det själv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...