Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-10-13, 11:44
Skattletaren Skattletaren är inte uppkopplad

Vattenfilter vid kallgrader

Jag har ett gravitations vattenfilter och i dess beskrivning står det att man inte ska använda det vid risk för minusgrader.

Så min fundering är hur ska man göra om man vill använda sitt vattenfilter på vintern, -ja man kan koka vatten för att få det rent men jag vill även ha bort partiklarna i vattnet.

En lösning skulle kunna vara att sova med det i sovsäcken men den vill man ju hålla torr plus att det är ju kallt på dagen också.
Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 13:04
KimE KimE är inte uppkopplad

Prova ett kaffefilter. Jag brukar smälta snö eller använda ett vatten jag inte behöver filtrera. Du kan också låta vattnet stå över natten så partiklarna sjunker till botten själv om det inte är för kallt.
Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 22:52
StatuFama StatuFama är inte uppkopplad

Ja, kaffefilter med lite kolpulver från din eld ifall du vill ha bort dålig smak och lukt också. Funkar ofta bra.
Svara med citat
Gammal Igår, 08:24
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Det är väl bara filterdelen som är känslig och inte alla påsar etc. En ziplockpåse och förvaring i innerfickan/sovsäcken bör väl räcka? Har du ingen bra innerficka kanske du kan sätta en rem i påsen och ha den runt halsen innanför jackan.

/G
Svara med citat
Gammal Idag, 08:03
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Det är som sagt själva filtermediet som inte får frysa.
Förvara den delen varmt så är det inget problem.

Är det många minusgrader vid användning så kan det ju eventuellt vara svårt att använda gravitationsfilter. Risk för frysning medan det rinner igenom.

Om det enbart är partiklar du vill bli av med så kan du alltid skaffa att dedikerat vinterfilter. Ett billigt filter som får lova att frysa. Det kommer ändå ta bort smutsen, även om det kanske skadats så att det släpper igenom bakterier.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.

Logga in

Tips!