Torka mat

Botulinumbakterierna lär inte hålla sig på ytan eftersom de vill ha en syrefri miljö. Men det braiga med den läskiga botulismen är ju att giftet förstörs vid uppvärmning. Så tillagar man bara köttet ordentligt ska det väl vara säkert. Men vem vill koka lufttorkad skinka? ;)

Mögel må vara äckligt och kan kanske ge cancer på sikt, men nån akut förgriftningsrisk är det väl inte.
 
tror du inte att man märker om man får brist på det då "Ut i skogen"? Jag tänker att man gör det och då fyller jag på lite :)

Tex så upptäckte jag att jag hade zinkbrist. det märkte jag på känslig hud i ansiktet. Sen dess äter jag lite extra zink och symptomen minskade avsevärt.

Kan man inte se bla på taskiga nagelband om man äter för dåligt med c-vitamin? hört det när man var liten iaf.

Många av symptomen på C-vitaminbrist är ganska allmänna, och går att blanda ihop med andra tillstånd. Jag drar lätt på mig förkylningar t ex, och det kan ha flera orsaker, men fanns med i C-vitaminbrist också.
 
Botulinumbakterierna lär inte hålla sig på ytan eftersom de vill ha en syrefri miljö. Men det braiga med den läskiga botulismen är ju att giftet förstörs vid uppvärmning. Så tillagar man bara köttet ordentligt ska det väl vara säkert. Men vem vill koka lufttorkad skinka? ;)

Mögel må vara äckligt och kan kanske ge cancer på sikt, men nån akut förgriftningsrisk är det väl inte.

Helt rätt, jag har fått med mig ett missförstånd.

"Bakterien kan inte föröka sig under 4°C och botulinumtoxinet förstörs efter cirka tio minuter vid 80°C."

https://www.livsmedelsverket.se/liv...mogelsvampar1/bakterier/clostridium-botulinum

10 minuters kokande, och jag kan andas ut. :)
 
Angående räkor, som också står på min tork-lista. Finns det någon anledning att inte dela räkstjärtarna i småbitar?

Mitt mål är att huvudsakligen ha med mig mat som man kan hälla kokande vatten över, ställa att vila i "grytmysare", och sedan koka upp. Ingen lång blötläggning, som i mattermos, som jag har bestämt mig för att hoppa över. (Lite p g a min förgiftningsskräck.)

Då är det väl en jättebra idé att finfördela räkorna? :)

När du ställer så specifika frågor så vore det oansvarigt om vi svarade med "Ja det är ingen fara alls".
Sanningen är att man kan hantera mat så att den blir farlig. Så är det bara. Kommer du bli allvarligt sjuk om du slarvar det minsta? - Högst osannolikt.

Angående kokning av den torkade maten så är inte heller det en universallösning.
Många bakterier producerar toxiner, och alla toxiner avaktiveras inte av kokning. Klassikern är ett utav toxinerna från Bacillus cerus, vilket är orsaken till att kokt ris ska hanteras på rätt sätt.

Att blanda in botulism känns ganska överdrivet när det kommer till torkning.
Det är något som man bör ha i åtanke när man gör inläggningar eller gravningar. Trots att ganska många normal-slarviga svenssons gör sin egen inlagda sill till midsommar, eller sin egen gravade lax till julbordet så är det oerhört sällsynt med botulism.


På samma sätt som att det är viktigt att du följer receptet när du gravar lax eller lägger in sill behöver du vid torkning bara få maten torr innan det börjar växa allt för mycket otrevligheter, och till skillnad från laxen och sillen så blir inte dina misstag sämre över tid - de avstannar i stort sett helt.

Fräsch råvara, hygienisk hantering (hygienisk, inte steril) samt få in livsmedlet i torken utan onödiga dröjsmål. Din Excalibur-tork torkar mycket effektivt, så du kommer ha en minimal tid med tillväxt.
Om du känner dig orolig över just räkor tror jag att du kan torka dem på 65+ grader utan att de blir sämre i konsistensen.


För att sätta allt detta i relation:
Hur många hemtorkare har inte stoppat in hela plåtar köttfärssås i en vanlig ugn och väntat 24-48 timmar på att det ska bli klart?
En och annan har säkert behövt mer toapapper än normalt, men några allvarliga tillbud har jag inte hört talas om.
Vi tål en hel del innan vi blir sjuka.


Om ditt mål är att kunna hälla på varmvatten (inte behöva koka) så måste du antingen torka väldigt små bitar, eller köra de torra bitarna i en mixer. Även torkade köttfärskorn, sin lilla storlek till trots, tar en stund på sig att mjukna.
 
När du ställer så specifika frågor så vore det oansvarigt om vi svarade med "Ja det är ingen fara alls".
Sanningen är att man kan hantera mat så att den blir farlig. Så är det bara. Kommer du bli allvarligt sjuk om du slarvar det minsta? - Högst osannolikt.

Angående kokning av den torkade maten så är inte heller det en universallösning.
Många bakterier producerar toxiner, och alla toxiner avaktiveras inte av kokning. Klassikern är ett utav toxinerna från Bacillus cerus, vilket är orsaken till att kokt ris ska hanteras på rätt sätt.

Att blanda in botulism känns ganska överdrivet när det kommer till torkning.
Det är något som man bör ha i åtanke när man gör inläggningar eller gravningar. Trots att ganska många normal-slarviga svenssons gör sin egen inlagda sill till midsommar, eller sin egen gravade lax till julbordet så är det oerhört sällsynt med botulism.


På samma sätt som att det är viktigt att du följer receptet när du gravar lax eller lägger in sill behöver du vid torkning bara få maten torr innan det börjar växa allt för mycket otrevligheter, och till skillnad från laxen och sillen så blir inte dina misstag sämre över tid - de avstannar i stort sett helt.

Fräsch råvara, hygienisk hantering (hygienisk, inte steril) samt få in livsmedlet i torken utan onödiga dröjsmål. Din Excalibur-tork torkar mycket effektivt, så du kommer ha en minimal tid med tillväxt.
Om du känner dig orolig över just räkor tror jag att du kan torka dem på 65+ grader utan att de blir sämre i konsistensen.


För att sätta allt detta i relation:
Hur många hemtorkare har inte stoppat in hela plåtar köttfärssås i en vanlig ugn och väntat 24-48 timmar på att det ska bli klart?
En och annan har säkert behövt mer toapapper än normalt, men några allvarliga tillbud har jag inte hört talas om.
Vi tål en hel del innan vi blir sjuka.


Om ditt mål är att kunna hälla på varmvatten (inte behöva koka) så måste du antingen torka väldigt små bitar, eller köra de torra bitarna i en mixer. Även torkade köttfärskorn, sin lilla storlek till trots, tar en stund på sig att mjukna.

Tack! Jag förstår mycket väl att ingen vill ta på sig ansvaret för min hälsa - särskilt när ingen vet hur väl - eller icke väl - jag hanterar råvarorna. Orsaken till att jag är så rädd för just botulism, är att det kan vara dödligt. Det är lite irreversibelt och oroande.

Men nej, målet var att ha en kort uppblötningsperiod - i motsats till mattermos i timmar - före kokning.

Så om ingen med erfarenhet har något skäl till varför man inte bör dela räkstjärtar i mindre delar, så testar jag det. Friluftsmat.nu säljer ju hela, lufttorkade räkstjärtar, men det anges att de blir bäst om de får dra i en mattermos i åtminstone 4 timmar.
 
Körsbärstomater verkar ganska hopplöst? Jag körde enligt manualen, mini-sorten som är någon cm i diameter, skurna i två halvor. 9-15 timmar i 54 grader, var rikttiden. Just nu uppe i 29 timmar, och fortfarande inte torrt.

Är det för att tomater är så blöta, eller är tricket att skära dem i skivor - även om de är små? Kasta kärnorna?
 
Har torkat tomater. De behöver inte bli helt snustorra, men jag har gjort det också. Har en anteckning att det tog 16 timmar då. Var lite större tomater (men inte fullstora) skurna i fjärdedelar. I en Evermat då.
 
Har torkat tomater. De behöver inte bli helt snustorra, men jag har gjort det också. Har en anteckning att det tog 16 timmar då. Var lite större tomater (men inte fullstora) skurna i fjärdedelar. I en Evermat då.

Har en Evermat temperatur? 16 timmar är mer OK än 29, i vilket fall...

De är torra på utsidan, men som härliga, ugnsstekta tomater inuti. Måste bli torrare. Föreslog manualen fel temperatur, så att de fick ett skyddande "läderlager"? Det var bara knappt 500 g på fyra brickor, så överfull var den inte direkt. Snarare ganska tom, eftersom det är ett test.
 
Kontrollmät temperaturen med en termometer. Grönsaker kan du gott torka på under 50 grader.

Vanlig tomat skär jag i centimeterstora bitar, och de är torra långt innan 12 timmar har passerat.
 
Kontrollmät temperaturen med en termometer. Grönsaker kan du gott torka på under 50 grader.

Vanlig tomat skär jag i centimeterstora bitar, och de är torra långt innan 12 timmar har passerat.

Jag har kontrollmätt temperaturen, och du svarade i min oroliga Excalibur-tråd att fluktuerandet jag uppmätt var normalt. Menar du att temperaturen skulle vara för hög eller för låg? Kallt var det i vilket fall inte, eftersom tomaterna kändes varma. Friluftsmat.nu lufttorkar sina körsbärstomater, så det borde inte gå att misslyckas med torkandet. :(

Jag ska testa att köra dem i kvartsbitar nästa gång istället. Kanske skålformen gjorde att de väl mogna och blöta små-tomaterna tog orimligt med tid på sig.
 
"In the lactic acid fermented vegetable products, depending on the correct
manufacturing practice, 20 to 70% of the initial vitamin C content is retained (KOPEC, 2000). At the end of fermentation, the juices contained more than 80% of L-ascorbic acid present in raw materials"

https://doi.org/10.1556/AAlim.34.2005.3.5
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...