Nödsändare, fungerar bra? Vilken?

Hej,
Funderingen jag har gäller nödsändare och dess vara/icke vara.
Detta dök upp när jag började fundera på packlista.
Jag ska gå ensam både vid Jämtlandstriangeln i höst och i Sarek nästa år som det ser ut.
Triangeln är nog rätt välbesökt ändå, men i Sarek antar jag att en nödsändare kan fylla en funktion.
Vilken modell rekommenderas?

Jag har läst på om Spot Gen 3 och PLB PathFinder 220. Spoten har ju trevliga funktioner med spårning och OK-meddelanden och så, men den verkar ha lägre sändningsfrekvens vid SOS än PBL.

Tänker även att om Spotens OK-meddelande inte går iväg som det ska kan det i sig ställa till det för anhöriga.
Ni som är ute mycket, använder ni någon nödsändare? Tycker ni det behövs?

Tacksam för synpunkter.
/Andreas
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men står i samma situation som du ungefär. Det jag kunnat läsa mig till så kan det vara lite si och så med täckningen för Spot på så nordliga breddgrader som vi befinner oss på då deras satelliter är geostationära. Jag överväger just nu en InReach istället då de istället utnyttjar Iridium som går i låg omloppsbana och därför har bättre täckning nära polerna, men kommer att hålla koll på denna tråden!
 
Jag har en PLB (ACR ResQlink+) som säkerhet i ett verkligt nödläge med mig när jag vandrar utanför led, ex Sarek mm, som jag hoppas aldrig behöva använda.
 
Använd sökfunktionen, detta ämne har avhandlas mkt djupgående här på Utsidan. Men sammanfattningsvis är det PLB du ska välja om det gäller livet, detta är en teknologi som har en betydligt längre track record (35 år och mer än 30 000 liv) än Spot.

PLB har också ett antal tekniska fördelar (dock inte möjlighet att skicka eller bekräfta meddelanden).

Mats
 
Jag har informerat mig någorlunda väl om olika alternativ via sökning på internet. Och jag har funnit att för min del är en ACR ResQLink+ (https://www.acrartex.com/ResQLink) det som skulle passa mig och min situation allra bäst.

Att vara så säker jag kan bli på att hjälp kommer om jag mot förmodan råkar riktigt illa ut när jag är långt från civilisationen är betydligt viktigare både för min och mina anhörigas del än att kunna kommunicera med dem.

/Birger
 
Har en PLB FastFind 220, känns lite lugnare både för egen del och för familjen därhemma.
Tycker det är lika bra att det inte går att skicka andra meddelanden än just nödsignal då bl.a. avskildheten och frånvaron av kommunikation ofta är ett par av de saker jag söker på mina turer.
 
Min enda erfarenhet av nödsändare är när brorsan har varit ute och vi har kunnat följa honom. Det har då inte funkat nån vidare.
Första gången så slutade sändaren att sända när han var mitt ute på en sjö. Vi visste inte vad vi skulle tro, hade han gått genom isen? Det var för övrigt samma dygn som herculesen kraschade i Kebnekaise.....
Andra gången var det tekniskt strul så det sändes inte ett enda meddelande på hela turen....
 
Nödsändare

PLB - ja det fungerar nog men det finns väl inte så många som testat. Den har uppenbarligen räddat många liv men vi vet ju inte om den har missat några.
Spot- den har jag testat men den sänder 3 gånger och sedan är det bra. Du får aldrig veta om meddelandet gick fram eller ej. Den skickade jag tillbaka efter test i vanlig skog.
InReach- sänder till den får "kvitto". Fungerar klockrent. Litet dyrt men fantastiskt att kunna skicka och få meddelanden. Den behöll jag. Mycket uppskattad av hemmafronten då jag gärna går utanför lederna utan sällskap. (Den ersätter inte gps:en eftersom de svenska kartorna är mycket undermåliga.)
 
Frågan i det fallet är väl när Garmin (som numera äger DeLorme) äntligen ska ha kombinerat
InReach-lösningen med en fullgod komplett GPS (som dom också har i sitt sortiment)

-- har vi en produkt som ställer marknaden inför ett veritabelt paradigmskifte...
 
Paradigmskifte

Det kommer naturligtvis. Vi får nog ingen förvarning för då upphör ju försäljningen av nuvarande sortiment i väntan på lansering. Jag frågade för två år sedan deLorme (tidigare ägaren) om dom hade nåt på gång men dom ville inte svara av marknadsskäl -så klart! Vi får väl bara hoppas på en fullstor skärm på den nya produkten så att kartan går att läsa.
 
Det låter som PBL är det som gäller då, åtminstone som ren nödsändare, vilket såklart är viktigast.
Hellre relativt säker på att en nödsignal går fram än att inte vara säker på att varken nödsignal eller andra meddelanden går fram med Spot.

Tack för era synpunkter!
/Andreas
 
Hade visst inte senaste data:

"As of December 2015 the Cospas-Sarsat System had provided assistance in rescuing at least 41,750 persons in over 11,788 SAR events."

Den har uppenbarligen räddat många liv men vi vet ju inte om den har missat några.

Inga tekniska system har 100% tillförlitlighet, men det som talar för PLB/EPIRB är att det finns en typgodkännandeprocess för dessa som sker vi fristående provningsanstalter, vilket inte är fallet med Spot och InReach. Cospas-Sarsat-systemet med satelliter har också flera redundanta lösningar.

Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...