Mobiltäckning i Sarek

Förstärkare på(?) Aktse

Enligt svt överväger man att placera en förstärkare "på" Aktse. Frågan är hur man ska tolka det. Fastigheten Aktse ligger lågt, mellan höga fjäll och därmed i mobilskugga. Kanske från mer än ett håll håll. En förstärkare bör rimligtvis placeras högt.
Är tanken att förbättra huvudsakligen för fastigheten Aktse eller så långt som möjligt in i Sarek? Även det första, enklare alternativet skulle säkert uppskattas av Kungsledenvandrare och av dem som övernattar på STF i Aktse.
 
net1 som använder CDMA 450 MHz har bra yttäckning i norra Sverige (kräver särskilda mobiler då CDMA är en lite annorlunda mobilteknik än den som vnaligtvis används annars) men just Sarekområdet verkar vara en vit fläck, även för dem enligt:

https://www.net1.se/privat/tackningskarta/



/Patrik

För 5 år sedan gick Net1 över till LTE.

Net1 kör med LTE, precis samma teknik som övriga operatörer i Sverige använder för 4G, skillnaden är att Net1 använder 450 MHz bandet.

En basstation i Ritsem kanske skulle passa bra för Net1 ?

Sedan 2019 äger Teracom Net1, får hoppas att nätet byggs ut när de ändå ska byta ut alla basstationer.

Net1 erbjuder bara mobilt bredband & IP-telefoni.

Jag har ett abonnemang hos Net1, och att ringa med WiFi-samtal över Net1 är inga problem, så kan man tänka sig att bära med sig deras modem så kan man använda sin mobil i stort sett som vanligt, fast över Net1.
 
För 5 år sedan gick Net1 över till LTE.

Net1 kör med LTE, precis samma teknik som övriga operatörer i Sverige använder för 4G, skillnaden är att Net1 använder 450 MHz bandet.

En basstation i Ritsem kanske skulle passa bra för Net1 ?

Sedan 2019 äger Teracom Net1, får hoppas att nätet byggs ut när de ändå ska byta ut alla basstationer.

Net1 erbjuder bara mobilt bredband & IP-telefoni.

Jag har ett abonnemang hos Net1, och att ringa med WiFi-samtal över Net1 är inga problem, så kan man tänka sig att bära med sig deras modem så kan man använda sin mobil i stort sett som vanligt, fast över Net1.

Tack för uppdateringen, hade missat att de gått över till LTE 450, men det som användare är det viktiga att veta att man har en mobil (eller modem) som klarar just LTE på 450 MHz om man vill ringa direkt med den och det är inte helt vanligt. Ringer man istället via deras 4G router så ska mobilen kunna ringa över wifi.

Fördelen med 450 MHz är att det är en förhållandevis låg frekvens för mobiltelefoni (tidigare GSM/2G började på 900 MHz och de flesta frekvenser som används senare är högre, för att enklare medge högre dataöverföringshastigheter.
Den som minns sina fysiklketioner minns dock att ju högre frekvens desto kortare når den, så för att få bra täckning över ytan är en lägre frekvens att föredra.

Ser att net1 inte har några renodlade telefoner nu ( tidiare hade de CDMA450-mobiler) utan nu istället wifirouter - såg en 12V bilkabel till den men vet inte om den går att driva på andra batterier. Ska man sedan ringa över wifi behöver ju telefonen också ha ström men så det blir lite batterier att hålla koll på. Låter som lite bökigt att bära med sig i Sarek, även om det funnits täckning.

/Patrik
 
Tack för uppdateringen, hade missat att de gått över till LTE 450, men det som användare är det viktiga att veta att man har en mobil (eller modem) som klarar just LTE på 450 MHz om man vill ringa direkt med den och det är inte helt vanligt. Ringer man istället via deras 4G router så ska mobilen kunna ringa över wifi.



Fördelen med 450 MHz är att det är en förhållandevis låg frekvens för mobiltelefoni (tidigare GSM/2G började på 900 MHz och de flesta frekvenser som används senare är högre, för att enklare medge högre dataöverföringshastigheter.

Den som minns sina fysiklketioner minns dock att ju högre frekvens desto kortare når den, så för att få bra täckning över ytan är en lägre frekvens att föredra.



Ser att net1 inte har några renodlade telefoner nu ( tidiare hade de CDMA450-mobiler) utan nu istället wifirouter - såg en 12V bilkabel till den men vet inte om den går att driva på andra batterier. Ska man sedan ringa över wifi behöver ju telefonen också ha ström men så det blir lite batterier att hålla koll på. Låter som lite bökigt att bära med sig i Sarek, även om det funnits täckning.



/Patrik
Net1 har ett mindre modem med 2 st utdragbara antenner (tyvärr ingen anslutning för extern antenn).
Modemet har eget batteri och laddas med micro-usb, jag har testat modemet med ca 60 km till basstationen utan problem.

Vi får hoppas att Net1 bygger ut sitt nät i fjällvärlden, de saknar ju basstation i både Ritsem & vid Kebnekaise fjällstation. Idag är det ju bara Telia som har en basstation i Ritsem t.ex.

Kanske kan alla operatörer samarbeta kring utbyggnaden i fjällvärlden för att få ned kostnaden, eller att i huvudsak Net1 (Teracom) & Telia satsar på utbyggnad.

Telia bygger för övrigt ut sitt 4G nät på 700 MHz för ökad täckning & kapacitet i glesbygden, men även i städer, se deras utbyggnadskarta.
 
Är det inte bra att det finns åtminstone några ställen i landet där man kan få vara ifred från mobilerna? ;)

Javisst vore det bra om det skulle finnas några mobilfria områden kvar där man kan vara i fred.
Det finns verkligen ingen anledning att elektrifiera och mobiltäcka sista vildmarken i landet - om man inte tycker sig vara i behov att kunna lägga upp på Instagram och statusuppdatera på Facebook även när man är ute på fjällvandring.
 
Bästa med mobiler är att de går att stänga av.

Samtidigt kan möjligheten att nå ut med mobilen vara praktisk vid sjukdomsfall olyckor och nån gång för att boka om transport och liknande.

Sociala medier som FB och Utsidan m fl skapar ett visst sug.
Lite avhållsamhet där är nog sunt.

Thure
 
Samtidigt kan möjligheten att nå ut med mobilen vara praktisk vid sjukdomsfall olyckor och...

Thure, jag håller med om att detta är en svår avvägning. Vi människor tycks vara villiga att offra nästan allt annat för att få en 100%-ig säkerhet. Om nu sådan finns.
 
Javisst vore det bra om det skulle finnas några mobilfria områden kvar där man kan vara i fred.
Det finns verkligen ingen anledning att elektrifiera och mobiltäcka sista vildmarken i landet - om man inte tycker sig vara i behov att kunna lägga upp på Instagram och statusuppdatera på Facebook även när man är ute på fjällvandring.

I sak håller jag med dig och för mig är det alltid en skön känsla att bli fri från internet och vad det medför när jag är ute i fjällvärlden. Digital detox är enligt mig sunt men givetvis får individen avgöra själv om det är viktigt att instagramma från Skierfe eller om det kan vänta tills senare.

Men syftet med att bygga ut nätet rör kanske inte främst oss fjällturister utan att tillgängliggöra kommunikation för bofasta i regionen? Att införskaffa sattelittelefon och att ringa/smsa från en sån är inte direkt billigt.

Vi kan nog räkna med att vi kommer ha täckning överallt inom en relativt snar framtid. Som thureb skriver så kan telefonen stängas av och då blir det kanske en fråga om disciplin. För vissa kanske lockelsen att kolla "vad som hänt sen sist" är så pass stor att man inte kan låta bli, andra väntar tills turen är över.
 
Nej, det tror jag inte på...

Vi kan nog räkna med att vi kommer ha täckning överallt inom en relativt snar framtid.

Den uppfattningen delar jag inte! I det här fallet så är det marknadskrafterna som styr och det torde vara omöjligt att få lönsamhet om man bygger ut ett markbundet system i Sarek. Det skulle i så fall vara om PTS villkorade detta tillsammans med en för övrigt lönsam affär för aktuella operatörer.
 
Den uppfattningen delar jag inte! I det här fallet så är det marknadskrafterna som styr och det torde vara omöjligt att få lönsamhet om man bygger ut ett markbundet system i Sarek. Det skulle i så fall vara om PTS villkorade detta tillsammans med en för övrigt lönsam affär för aktuella operatörer.

Håller nog med Kjell här, såvida man inte börjar använda något ny mobilteknik, t ex ännu lägre frekvenser eller något annat sätt som gör att en mast kan täcka större ytor, t ex kan Sarek då täckas från master utanför själva området.
Ett annat alternativ är om det framkommer lagkrav på yttäckning, kanske just för att kunna larma i nöd.
Eller någon annan ny teknik där terminaler agerar repeterstationer och kommunikationen går i en kedja från terminal till terminal ... till mast men det är ju inget man kan förlita sig på alltid.

/Patrik
 
I sak håller jag med dig och för mig är det alltid en skön känsla att bli fri från internet och vad det medför när jag är ute i fjällvärlden. Digital detox är enligt mig sunt men givetvis får individen avgöra själv om det är viktigt att instagramma från Skierfe eller om det kan vänta tills senare.

Men syftet med att bygga ut nätet rör kanske inte främst oss fjällturister utan att tillgängliggöra kommunikation för bofasta i regionen? Att införskaffa sattelittelefon och att ringa/smsa från en sån är inte direkt billigt.

Vi kan nog räkna med att vi kommer ha täckning överallt inom en relativt snar framtid. Som thureb skriver så kan telefonen stängas av och då blir det kanske en fråga om disciplin. För vissa kanske lockelsen att kolla "vad som hänt sen sist" är så pass stor att man inte kan låta bli, andra väntar tills turen är över.

Att utveckla infrastrukturen för de människor som bor och arbetar i fjällen och glesbygden är en sak (och något som jag inte vänder mig emot alls, jag jobbar ju själv i fjällnära glesbygd), men nu gällde tråden och min kommentar just området Sarek, där det inte finns några bofasta.
Jag vet inte huruvida det är med renskötsel i Sarek, men renskötare brukar väl ha satellittelefon och inte förlita sig på mobiltäckning hur som helst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...