SOS Alarms:s nya app, skickar din position.

Ser bra ut och något som saknats.

Så länge du har mobiltäckning så får SOS Alarm din position om du larmar.

Det verkar som att du kan skicka din position bara med ett knapptryck också.

Finns där appar finns.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Tyvärr ligger appen & håller gps igång hela tiden och inte bara när man öppnar den, drar alltså onödigt med energi.

Skickat från min Galaxy S10+.
 
Ser bra ut och något som saknats.

Så länge du har mobiltäckning så får SOS Alarm din position om du larmar.

Det verkar som att du kan skicka din position bara med ett knapptryck också.

Finns där appar finns.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Tack så mycket för tipset!

/Birger
 
Ivf på Android så startar ju appar av sig själva och ligger i bakgrunden och lurar. Men appen lär väl inte slå på GPS själv. Så det är väl bara att inte ha GPSen på tills man behöver den, eller?
 
Bara att slå av GPS:en och så på den om man måste använda den.

Ser det som ett ickeproblem.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Ivf på Android så startar ju appar av sig själva och ligger i bakgrunden och lurar. Men appen lär väl inte slå på GPS själv. Så det är väl bara att inte ha GPSen på tills man behöver den, eller?

Vad är det som får appar att starta av sig själv i en Android-mobil? Det låter mycket märkligt.

/Birger
 
Att i en nödsituation komma ihåg att först slå på GPS och sedan använda appen - det är ett dumt beteende. I nöd och stress ska det synnerligen enkelt och då är "slå på GPS" ett dumt och onödigt steg, tycker jag

Men är det verkligen ett problem för er som vill spara batteri - använder ni inte en mångd andra appar som också vill använda mobilens postion, dvs GPSen är på för andra appar också.

Om inte får man värdera komplexiteten att komma ihåg att slå på GPSen samt tiden det tar att få en bra fix position (borde vara kort men ibland handlar det kanske om sekunder) mot den extra batteriförbrukningen som krävs för att ha GPSen aktiv hela tiden.

I android kan man se vilka appar/funktioner som förbrukar mest energi, kolla om SOSappen hamnar högt i listan, eller rapporteras GPSens förbruknings separat från själva appen?

/Patrik
 
Att i en nödsituation komma ihåg att först slå på GPS och sedan använda appen - det är ett dumt beteende. I nöd och stress ska det synnerligen enkelt och då är "slå på GPS" ett dumt och onödigt steg, tycker jag



Men är det verkligen ett problem för er som vill spara batteri - använder ni inte en mångd andra appar som också vill använda mobilens postion, dvs GPSen är på för andra appar också.



Om inte får man värdera komplexiteten att komma ihåg att slå på GPSen samt tiden det tar att få en bra fix position (borde vara kort men ibland handlar det kanske om sekunder) mot den extra batteriförbrukningen som krävs för att ha GPSen aktiv hela tiden.



I android kan man se vilka appar/funktioner som förbrukar mest energi, kolla om SOSappen hamnar högt i listan, eller rapporteras GPSens förbruknings separat från själva appen?



/Patrik
Men det är enklare än att ringa och försöka uppge rätt position i rätt kordinatsystem.

Klarar man inte av att slå på gps:en så är man nog inte i stånd att larma själv.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
En mobiltelefon med täckning hittar sin position efter ett par sekunder.
I mina ögon känns det därför väldigt onödigt att appen ska behöva använda GPS:en kontinuerligt. Appar som drar för mycket batteri brukar avinstalleras ganska omgående, och vad är samhällsnyttan med det?


Är det någon som faktiskt vet att appen ligger och söker position (d.v.s. kontinuerlig GPS-fix) hela tiden?
Det verkar som att appen vill veta ens position av en annan anledning också - nämligen för att kunna visa notiser om viktiga saker i användarens närhet.

Om det är så enkelt att appen bara kollar positionen någon gång då och då är ju inte alls lika illa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hobbes73 SOS alarm kan bara spåra Teliakunder Säkerhet och räddning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...